Skrämselhicka

P

pippi27

Hästskrälle skrämde mig ordentligt imorse.
Han stog i stallgången, jag hade sadlat och skulle till att tränsa honom. Flyttade undan bakdelen och då ramlar han ihop. Det såg ut som om höger bak gick av! Han låg i närmare fem minuter och försökte kravla sig framåt med hjälp av frambenen. Bakbenen fick han ingen styrsel på. Till slut kom han på fötter på egen hand. Han skakade en liten stund och jag kollade alla skrapsår och sparksår på frambenen han fått. Så tog vi en liten promenad på stallplanen och han blev på ett ögonblick sitt vanliga jag igen.
Ringde givetvis min veterinär som bara har telefonsvararen på.
Det blev ingen ridtur jag jag ju säga.
Nu går han i en liten hage så att jag kan hålla ögonen på honom men jag undrar vad 17 det var som hände :confused:
Min misstanke är att han på något sätt fick höger bak snett under sig när han skulle flytta på sig men ja, jag har då aldrig sett något liknande förut.
Någon som varit med om någonting liknande?

Sv: Skrämselhicka

Min ena häst trillade helt sonika i hop när jag longerade honom förut. Benen bara vek sig och han hade noll balans. Men å andra sidan så kom han upp rätt snabbt.
Det visade sig vara ehrlichia.
En annan häst trillade omkull vid sadling. Tydligen var det en nerv som kom i kläm!? Den sadeln måste ha legat dåligt... :crazy: ;)

Det finns någon nerv som kan komma i kläm när man spänner sadeln. En vet berättade för mig att man utnyttjar denna nervb om man skall lägga kor. Drar åt ett rep på rätt ställe så lägger sig dom.
Din häst, har han varit ostadig/snubblig eller nåt sånt tidigare?

Jag har inte haft honom så länge. Han var inte igång när jag fick hem honom (midsommar), omusklad med en stor buk.
Han är svag i bak. Jag har kommit igång så pass att han skrittas dagligen. Han är inte snubblig eller så men svag som sagt. Han har inte tidigare visat några symptom på sadeltvång. Använder en westernsadel på honom.

Corax skrev:
En annan häst trillade omkull vid sadling. Tydligen var det en nerv som kom i kläm!? Den sadeln måste ha legat dåligt... :crazy: ;)

Behöver inte vara en sadel som legat dåligt, det är ganska vanligt på fullblod bla att denna nerv kommer ikläm, bland annat är mitt gamla fullblod så (och han har en specialtillpassad cobra sadel), går knappt att dra sadelgjorden alls i gången när man sadlar då bara viker sig benen på honom, när de sedan väl rört sig några steg så brukar det inte vara något problem. Vet fler som är drabbade av detta och faktiskt är samtliga fullblod, vet inte om det beror på att de ofta har mindre fettlager än andra hästar.

Nä det är klart att det inte behövde vara sadeln... kanske var en överflödig och onödig kommentar av mig. :smirk:
Minns faktiskt inte om detta var ett fullblod. Det var väldigt länge sen. Men möjligheten finns.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 677
Senast: scizofren
·
Hästvård Tänkte höra om någon mer än jag råkat ut för detta? Har ett konstigt problem med mitt 4-åriga sto Tindra. Hon har som liten fått...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Java87
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30