Skräms när överluckan bak på släpet stängs

LadyCovergirl

Trådstartare
Någon som har några tips på hur det kan gå att lösa på ett bra vis? Det gäller en av mina hästar, 2-årigt connemarasto, som är lasttränad en hel del för sin ålder och står bra i släpet. Gå in är inte alltid så roligt men då är hon bara envis, inte rädd för fem öre.
Sen när man gått in i släpet, fällt upp lämmen och knutit fast henne och ska fälla upp den övre luckan bak blir hon väldigt rädd. Hoppar, lever om och står på bakbenen. (Så gott det nu går.)
Hon har gått över bommen en gång, vilket i sig är imponerande då hon har bommen på samma höjd som de stora hästarna, men inte alls särskilt bra.
Det spelar ingen roll om vi så stänger den snabbt eller väldigt långsamt. Vi har provat tre olika släp utan att det blir någon skillnad. (VV, Star trailer och Ifor Williams med delad överlucka.)
Att köra med luckan öppen är inte ett alternativ i min värld. Dels tror jag inte att hon gillar att åka med överluckan öppen, dels ogillar jag det då det kommer in mer avgaser i släpet.

När överluckan väl är stängd så tar det kanske max en minut och sen är hon mer eller mindre lugn. Hon bryr sig inte alls när man stänger framdörren.

Någon som har något tips på hur man löser det här? Vi övar ju såklart men det känns inte riktigt bra när hon blir så rädd och lever runt därinne.
Kan också påpeka att det inte varit såhär hela tiden. Det här var något hon kom på förra sommaren, innan dess brydde hon sig inte om det ett enda dugg. Hon är inte rädd för något annat utan har ett mycket bra psyke. Nästan lika cool som sin mamma.

Sv: Skräms när överluckan bak på släpet stängs

Hon kanske behöver åka med övre luckan nere ett tag helt enkelt.
enligt en person som sysslar med lastning av hästar på typ halvtid (känd och mkt erkänd och duktig men nämner inga namn) så är det ett av de största felen folk gör, att de inte känner av sina hästar och att många hästar i början behöver luckan nere för att vänja in sig vid trailern och den medfödda klaustrofobi de har i sig för trånga mörka utrymmen.
På hästar som inte åkt så mkt eller haft problem med trailers rekommenderar han alltid att först prova om det blir bättre med övre luckan nere. sen när de vant sig mera vid själva trailersituationen kan man stänga.

Men där är ju det konstiga att hon åkte i ett år med övre luckan stängd utan problem. Och det är ju inga problem när luckan väl är stängd utan det är bara när den stängs som hon tycks tycka att det är obehagligt.
Visst, vi kan prova, men det är ju inte när hon åker som hon tycker att det är obehagligt med luckan stängd. Mycket underligt då hon är noll rädd när man lastar :confused:

ställ in henne i transporten stäng överallt, låt henne stå tills hon är helt lugn, ge henne mat eller börja borsta på henne...

min 2 åring går in utan minsta problem, reagerar inte när man stänger, jag kan tillägga att jag aldrig är försiktig, smäller igen lämmen och den övre luckan, för faktum är att det låter utav bara fan när hästen väl åker så det är lika bra att vänja den!
och ge aldrig hästen uppmärksamhet så länge hon beter sig illa!

ett annat tips är att longera henne in, då kan du stänga och allt och vara helt utom fara själv, jag gör alltid så! jag kan inte tänka mig att gå före in längre... däremot så kan jag gå in när de redan är inne och tex lyfta hovar och allt, för det ska gå i transporten oxå!

Du kanske har missförstått problemet? Självfallet stänger vi luckan osv ändå men jag gillar inte som hon beter sig då det är klart farligt att gå över bommen. När luckan väl är stängd så är det inga som helst problem. Då står hon så fint så därinne.
Man är inte själv i fara när man stänger överluckan, däremot är hon lite för dyrbar för att riskera alltför mycket med. Och jag lastar alla hästar genom att gå före in, för mig finns ingen anledning att göra annat då samtliga hästar står lugnt och fint när lämmen stängs och man binder fast dem.

Det kommer inte in mer avgaser för att luckan är nere...

Sommartid tycker jag att det är rent vansinne att åka med luckan stängd, prova själv att åka i den fuktiga värme som blir därinne en varm sommardag. Problemet som däremot kan bli är att hon blir skrämd av t ex lastbilar eller andra höga fordon som hon kan se bakom sig när luckan är nedfälld, eftersom hon reagerar så pass när luckan fälls upp.

Min tvååring är inte rädd för luckan men blir däremot orolig när lastbilar ligger och trycker bakom. Det jag kan göra tills han har vant sig, för det gör de med träning, det är att slå på varningsblinkers och sakta ner farten - de flesta chaffisar begriper och håller bättre avstånd då.

Det finns nog inga särskilda knep annat än att binda upp så att hon inte kommer över bommen så lätt och sen åka ofta under en period så att det hela blir avdramatiserat.

Varför är det så svårt att lyssna på hästar och gå dom till mötes??
Som i det här fallet. Om hästen säger att den inte vill ha luckan stängd, så låt den då vara öppen!!

Dels tror jag inte att hon gillar att åka med överluckan öppen,
Uppenbarligen är det ju just det hon vill!?

dels ogillar jag det då det kommer in mer avgaser i släpet.
Nej, det gör det inte.

LIA

Hur reagerar hon om du skulle höja upp tex en pressenning i "luckhöjd" bakom henne när hon är utomhus?
Blir hon rädd kanske du kan träna på det? Typ sätt ett lakan på en ram som du kutar omkring med.
Jag kan förstå att en häst blir rädd när något kommer bakifrån sådär.

Men där är ju det konstiga att hon åkte i ett år med övre luckan stängd utan problem. Och det är ju inga problem när luckan väl är stängd utan det är bara när den stängs som hon tycks tycka att det är obehagligt.

det är väl inte så himla konstigt? Hästen är ett flyktdjur och när ngt mörkt kommer upp bakom den som stänger igen trailern från omvärlden helt och hållet får den klaustrofobikänslor och blir rädd. att den sen lugnar sig när den väl accepterat faktum är väl inte så mkt konstigare det heller?

Vad har du för baklucka?
En som man fäller upp tyckte min häst var helt ok men när jag bytte transport så tycker hon att den som man då drar ner är lite otäck. Har fått öva på detta mycket.

Det enda (som jag tror) är väl att fortsätta så som ni håller på. Lasta fäll upp luckan. Kanske ska göra det några gånger eftersom hon lugnar sig så fort? Muta med lite godis när de stänger luckan kanske? Få henne koncentrerad på annat just när ni stänger?

Hoppas ni hittar en lösning Mvh Diabetikern

Senast ändrad:

Vilket imo är fullkomligt orimligt. Hur skulle det inte komma in mer avgaser när luckan är nere?
Tro det eller ej, det blir inte galet varmt och klibbigt i släpet. Senast häromveckan åkte jag med tvååringens mamma i släpet, tio mil i 25 graders värme. Inte alls särskilt varmt när vi öppnade framdörren när vi var framme.
För mig är det dessutom en säkerhetsgrej att inte ha överluckan öppen, precis som du också nämner.

Hon är bunden kort, med dubbla grimskaft och det tycks inte möjligt för henne att komma upp såpass att hon får ett ben över bommen, men jag gillar det såklart ändå inte.
Åkandet är inga som helst problem, kanske ska vi lasta in henne och bara fälla överluckan upp och ner :confused:

Varför är det så svårt att lyssna på hästar och gå dom till mötes??
Som i det här fallet. Om hästen säger att den inte vill ha luckan stängd, så låt den då vara öppen!!

Det är så fantastiskt när människor som aldrig träffat en viss häst ändå vet precis vad den vill :smirk:
Imo torde hon vara lika orolig hela tiden när överluckan då är uppe och det är hon inte.

Vi har provat och det bryr hon sig inte. Man kan flaxa med allsköns saker bakom henne utan att hon gör mer än vänder på huvudet och tittar på det, eller om man håller henne kort som i transporten så tittar hon i ögonvrån.
Så nej, bakskygg är hon inte annars.

det är väl inte så himla konstigt? Hästen är ett flyktdjur och när ngt mörkt kommer upp bakom den som stänger igen trailern från omvärlden helt och hållet får den klaustrofobikänslor och blir rädd. att den sen lugnar sig när den väl accepterat faktum är väl inte så mkt konstigare det heller?

Det var inte det som var det konstiga. Det konstiga var att hon inte brydde sig förrän efter ett års transportåkande. Då kom hon helt plötsligt på att det var otäckt.
Btw, om det enbart var klaustrofobikänslorna så borde hon väl reagera när man stänger framdörren också?!

Vårt eget släp har en sådan vanlig lucka som man fäller upp. Vi har också provat med ett annat släp med tvådelad överlucka som man svänger som en dörr. Det gjorde ingen skillnad.
När vi stänger luckan brukar någon av oss stå framme vid henne och låta henne äta betfor eller dylikt men den struntar hon i så fort överluckan rör sig.
Men det kanske bara är att träna på och vara envis.

Det var inte det som var det konstiga. Det konstiga var att hon inte brydde sig förrän efter ett års transportåkande. Då kom hon helt plötsligt på att det var otäckt.
Btw, om det enbart var klaustrofobikänslorna så borde hon väl reagera när man stänger framdörren också?!

De är ju flyktdjur så de reagerar betydligt kraftigare av att ngt kommer bakifrån.
att hon kom på det efter ett tag är inget konstigt det heller tycker jag. hon tycker antagligen inte det är helt bekvämt att åka även om hon gått med på det, och sen har det tagit sig uttryck i att överluckan skräms. sånt händer titt som tätt med lastning, ngt som gått bra förrut kan börja gå snett.

VARFÖR tror du att det kommer in mer avgaser om du har luckan nere? Vad har du för belägg för detta och hur skulle de avgaserna isåfall strömma enligt dig? Jag har nyligen gått igenom de här sakerna både med en djurskyddsinspektör och med en tillverkare som förklarade och visade en del av det material som finns framtaget kring detta ämne och de visade klart o tydligt vikten av att ha bakluckan öppen för att få tillräcklig luftgenomströmning.

Möjligen kan man ersätta det med en ventilation med fläktar i, i taket. Enligt inspektören är det en vanlig missuppfattning dessutom att det skulle vara förbjudet att köra med luckan nere, så är inte fallet.

Jag tror att du hade löst problemet enkelt genom att köra med öppen lucka samt se till att köra ofta med henne. Tanken på avgaser kan du släppa. Att smörja sprintarna är också en bra idé som sagt.

Kanske ska förtydliga mig lite...sprintar=gångjärn förstås:o I a f på min släp så har de en förmåga att föra väsen om jag inte smörjer dem med jämna mellan rum och det är inget trevligt ljud att höra bakom sig kanske.

Det är så fantastiskt när människor som aldrig träffat en viss häst ändå vet precis vad den vill
Jag gick på vad du själv skrev!

Plus den erfarenhet jag själv har av samma sak. Våra hästar är i olika grad motståndare till stängd överlucka, och den som är mest negativ är precis som din häst, protesterar våldsamt. Alltså har vi alltid luckan nere.

Så varför inte lyssna på din häst?

LIA

Dels har jag alltid "hört" från i stort sett alla håll att det kommer in mer avgaser. Sen det rent logiska. Torde vara samma sak som att köra med öppna fönster på bilen. Det kanske inte är så, men jag kan enbart gå på den information jag fått tidigare. Samt logiken då.
Förutom säkerhetsaspekten. Att det är tillåtet att köra med luckan nere vet jag, att jag sen inte gillar det ur säkerhetssynpunkt är en helt annan sak. Med tanke på att det är bra luft inne i släpet även efter färd så ser jag inte ventilationen som ett problem heller.
Så nej, luckan förblir uppfälld vid färd.
Överluckan låter inte ett endaste dugg. Det har vi kollat och den var knäpptyst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 068
Utrustning Någon som satt in innerdörrar istället för bommar bak i sin transport och har några erfarenheter att dela med sig av? Jag vill sätta...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 039
Senast: Sofie_B
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 927
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar