Skrämmande med "blockhältor"

lundsbo

Trådstartare
:devil:Vad sjutton är det med folk? :devil::devil::devil::devil: På någon vecka nu har vi haft flera trådar på forumet där man skriver om sina hästar som är så halta att de knappt kan gå. Varför ringer de inte veterinären DIREKT? Det skär i mitt hjärta att hästarna inte får adekvat vård.

Varför gör inte de som är i närheten något åt detta när folk inte har vett att göra det själva? Polisanmälan för djurplågeri som sista utväg?

Vissa skyller på att veterinären tyckte det kan vänta, men då kan det inte ha framgått hur illa det är?

Skulle eran veterinär avvakta om ni ringde och hästen knappt/inte alls stöder på ett ben? Inte min...

Var är vi på väg med våran djurhållning? Det ska vara si och så många millimeter i takhöjd och så, men detta är viktigare, även ur hästens synvinkel.

Sv: Skrämmande med "blockhältor"

Jag misstänker att folk faktiskt är för snåla för att ta ut vet.

Det "KAN" ju vara en hovböld som spricker av sig självt. :cool:

Helt sjukt, jag skulle inte tveka en sekund på att ringa ut vet. om det var ngt så allvarligt fel på min häst. Eller jag HAR inte tvekat de tusen ggr det har hänt :p

Diskuterade just detta igår kväll. Diskussionen tangerade bland annat en möjlig feltolkning av ordet "blockhälta", att ordet på något sätt skulle användas för en typ 1-gradig hälta eller så pga folks oro och därmed tendens att överdriva? Men i vissa av trådarna har det ju beskrivits att hästen till exempel legat ned och inte kunnat resa sig. Eller att hästägaren inte är van att bege sig iväg och att det därför blir ett alltför stort projekt att ge sig iväg med en häst som står på tre ben. Detta är alltså inte resonemang som är avsedda att ursäkta plågeri och vanvård, bara ett försök att förstå vad det är jag läser om.

Jag är jättesjåpig och ringer ofta veterinär för rådgivning och åker hellre in en gång för mycket än för litet, men jag tycker visst att man kan avvakta några dagar vid orenhet/lättare hälta i vissa fall. Det som jag läst här på forumet de senaste dagarna begriper jag dock inte alls.

Skulle eran veterinär avvakta om ni ringde och hästen knappt/inte alls stöder på ett ben?
Ingen av de veterinärer jag haft kontakt med under årens lopp skulle ha rekommenderat att avvakta om hästen inte stödde på benet.

De gånger vår ena häst inte kunnat gå knappt,har de bett oss åka in direkt när vi ringt till klinik. Med en gång. Så jag fattar inte att en del får rådet att avvakta. Tror inte heller man framfört riktigt hur det är isåfall. Lättare hälta,markering kan man väl avvakta med,men inte allvarliga hältor.

Jag har också undrat över detta fenomen och tyvärr verkar det inte bara gälla hältor utan alla möjliga åkommor.

Jag tror både Vita_N_6250 och Pallas har en poäng i det dom skriver när det gäller bl a pengar och även transportproblem. Slutsats = man ska inte ha häst om man inte har råd och möjlighet att ta hand om den på ett bra sätt.

... och grundläggande kunskap i hur hästen mår och hur hästar fungerar. Själv hade jag ju fått frispel om hästen stått på tre ben i hagen, min erfarenhet är att det sällan, mycket sällan, är något som blir bra igen.

Och för att gå till det här med "hovböld som spricker själv" behöver man bara ha sett en häst som tappat sulan efter en obehandlad hovböld för att inse att man ska kontakta expertis när hästen mår dåligt. En tappad sula på hästen tar så många onödiga månaders lidande att åtgärda och under den tiden är ju hästen obrukbar. Onödigt i så många olika änder alltså!

Är djuret dåligt ska det komma under vård. Basta.

Jag tror fullt och fast på att folk är snåla och lata, orkar inte åka med hästen och lägga ut pengar på den.

Många tror att allt går att vila bort. Dom som får svaret av vet att det är ok att vänta ett par dagar dom har nog med största säkerhet inte talat om exakt hur illa det är med hästen.

Jag själv ringer vet såfort jag har en häst med hälta, jag snarare överdriver än håller tillbaka och oftast är det inte så farligt, men hellre det än att dom går och sliter på nåt farligt..

Mvh Domino_s (som ringde ut vet för att valacken var blockhalt (ja, riktigt blockhalt), vet kommer och lyfter hoven och skrattar. Ber om en hovkrats och plockar ut en kotte ur hoven...:o:D Jag trodde hästen var döende, det trodde nog hästen också...:D)

Hoppas du menade tallkotte, och inte gran som jag först såg framför mej :D

Har inte läst dessa trådar, men misstänker som föregående att just ordet blockhalt används fel.. hoppas jag iallafall !! Jag hade som moderator fått frispel om jag hitta ngn av våra hästar i det skicket ! Haha, jag tvingade min son för 2 dgr sedan att springa till apoteket i den stad han bor i och se till att dom inte stängde... veterinären hann ringa in medicin innan stängningsdags, för säkerhets skull, då jag kännt puls i ett framben och en lätt hälta. Hade ett planerat vaccinationsbesök dagen efter. När jag kommer in på apoteket så står min son i kassan med kartongen, han hade inte pengar så det räckte, så hör jag honom argumentera med personalen; men morsan är på väg, hon kommer när som helst...! Och nej, pållen hade inte fång, men ont i ena hoven, som vi får hoppas blir bättre idag med hovslagarn... annars blir det kliniken...

Jag misstänker att folk faktiskt är för snåla för att ta ut vet.

Det "KAN" ju vara en hovböld som spricker av sig självt. :cool:

Helt sjukt, jag skulle inte tveka en sekund på att ringa ut vet. om det var ngt så allvarligt fel på min häst. Eller jag HAR inte tvekat de tusen ggr det har hänt :p

Jag tror på samma sak, den ekonomiska aspekten. Tyvärr, och att man 'hoppas' det är en hovböld/ska ge sig.

Men, om man så vet det är en hovböld, så förstå smärtan och att 'vänta ut den' - nää =/

Så, pengar, underdrift när det pratas med veterinär. Hur många av de som ringt har t ex kollat vad hästen har för puls? Ett hyfsat bra sätt bedöma smärta. Men ringer man och säger 'min häst är väldigt halt, och hoppar kråka, men den äter bra, dricker bra och har ingen feber, inte svullen/varm/öm och ser pigg och glad ut i övrigt, kan jag avvakta?', så får man mest troligt ett annat svar än om man ringer och säger 'min häst är nästan blockhalt, stödjer knappt på benet, har 65 i vilopuls, och jag hittar ingen anledning till hältan, hittar inga sår/värme/svullnad som kan förklara. Ingen feber. Kan du komma?'

Inte heller någon av de veterinärer finns här skulle säga avvakta ang en blockhalt. Nu sist när jag ringde om L, när veterinären ganska snabbt kunde konstatera att det lät som en patellaupphakning (dvs inte lika akut som mkt annat som ger så kraftig rörelsestörning), så det var ändå inte något snack om 'inte komma'. Nu lossnade det ju hyfsat tillslut, och jag ringde då vet - inte för att avboka utan bara informera, 'så att hon inte kommer ut och tycker att 'jaha vad sjutton ska jag göra nu, nu går det ju inte se längre, onödigt jag åkte hit'. Vet tyckte då att givetvis kan det vara så att om alla symptom släppt så kan hon inte ställa diagnos, så det var ju upp till mig, om jag - jag citerar - 'ville betala för att hon ev inte kunde göra mer än tycka 'bra att det släppte'. Jag tyckte att jag självklart ändå ville hon kom, om inte annat för att utesluta annat. Men det märktes så tydligt i frågan att hon ville förvissa sig om att inte få en djurägare som tyckte att 'jaha, kan du inte säga vad det är, då var det ju onödigt att jag ska behöva betala för det här'..

Så jag tror pengarna absolut spelar roll.

KL
Om man ska in till klinik med en häst som är riktigt blockhalt, hur gör man då? För man kan inte köra en hästen som står på tre ben väl? Eller kan man det? Kommer vettis ut innan och ger smärtstillande och isåfall, är det så bra om hästen belastar ett ben som den egentligen inte kan stå på? Om det nu inte är en hovböld då.

Jag ringer veterinären och hör hur jag ska göra. Ofta kan man lägga ett stadigt stödbandage (inte bara en linda och en padd, utan ett riktigt stödbandage) och klara det på så sätt. Annars får man ringa ut hästambulansen.

KL
Om man ska in till klinik med en häst som är riktigt blockhalt, hur gör man då? För man kan inte köra en hästen som står på tre ben väl? Eller kan man det? Kommer vettis ut innan och ger smärtstillande och isåfall, är det så bra om hästen belastar ett ben som den egentligen inte kan stå på? Om det nu inte är en hovböld då.

Smärtstillande är vanskligt om man inte kunnat utesluta fraktur.

Däremot kan man stödja benet med stödbandage, eller spjäla benet i värsta fall.

Det finns även en hel del man kan göra i transporten, kan kan t ex stötta runt hästen så den har stöd under färden osv. Och givetvis får man köra saaaakta och extremt försiktigt.

Men är de 'riktigt blockhalt', dvs hoppar på tre ben och vägrar stödja alls på det fjärde, då är det nog eg bara djurambulansen kvar. Där kan de köra hästen i hängmatta t ex.

Jag skulle personligen inte köra/skicka en blockhalt till klinik utan att vet på plats i stallet kollat på den. Mest för att om det t ex går att konstatera att 'benet är av häruppe i armbågen' t ex, så finns det för mig ingen anledning att släpa hästen till klinik oavsett om det är med min transport eller med djurambulans. Utan då kan jag bespara hästen den resan och den kan avlivas hemma direkt istället. Så där är för mig ytterligare en anledning att vilja ha ut vet innan. Sen är vet skickligare än mig på att spjäla och anlägga 'ordentligt' stödbandage.

Den enda blockhalta jag kört in hade ett spiktramp i hoven som gått in mycket olyckligt. Där ville jag ha ut DV för att ge smärtlindrande inför transporteringen, mend en DV vi hade då var högst knepig, och vägrade komma ut. Så var bara att försöka baxa in hästen och åka - han klarade det bra dock, han lutade sig mot väggen och stog stöd så. Han var inte helt blockhalt, han satte ner tån när han stod - men inte när han rörde sig, då hoppade han på 3 ben, och det var på ett framben vilket jag inbillar mig transporteringsmässigt är bättre än ett bakben.

KL

Jag har bara varit med om det en gång. I vintras. Min ena åring var rejält halt, stödde ytterst lite bara på det ena frambenet. Ingen synlig skada, lite höjd puls, ingen temp. Ringde omgående klinik och talade om att jag kommer, med en hovbensfraktur eller i bästa fall en hovböld. Tog med hennes mamma trots att de var avvanda för att garantera att hon stod lugnt på bilen och åkte.

Kom hem lättad med en öppnad hovböld.
Allt går.

Det fungerar bra att spjälka ben med hårt rullad, tejpad dagstidning om man behöver det. Smärtstillande brukar inte veterinärer vara så pigga på att ge innan skadan är lokaliserad för då finns det en riska att de belastar mer och att skadan förvärras.

Att stå på trailer om man kör väldigt försiktigt brukar gå bra även vid kraftiga hältor. Nu har vi gott om kliniker inom 1 - 1½ h resa så vi är lyckligt lottade.

kl

Det är inte bara vid blockhalta hästar man kan undra ibland i trådarna här. Det är kanske lite risken med ett forum, att en del nöjer sig med att fråga här.

Sedan tror jag också som ngn annan skrev att det beror kanske på hur man presenterar det när man ringer. Jag tror att den del skriver en sak i trådarna (kanske den rätta versionen) och berättar ngt annat i telefonen. Ibland hoppas man nästan det för annars kan man undra hur det är med veterinärerna. Jag har aldrig träffat på att de inte har kommit. De ggr jag har ringt akut, vilket inte varit så många under nästan 20 år i och för sig, så har de kommit inom några timmar i alla fall lite olika beroende på.

Jo, det där fenomenet med "som man ropar får man svar" har jag sett IRL. Beskriv en sårskada utan svullnad men med halt häst. Få lugnande svar från veterinären (eftersom man hellre ligger på stranden än åker till veterinären). När det inte ger med sig trots lugna promenader (och piska för att få ut hästen i hagen) så åker man efter 10 dagar in på klinik. Svår fraktur, benet nästan av.

Hade skadan beskrivits ärligt från början hade rekommendationen från veterinären tveklöst varit att omgående åka in (på jourtid om så krävts).

Alltså krävs kunskap (och vilja) för att beskriva skada på rätt sätt.

Jag håller med, och jag skulle faktiskt vilja dra det så långt som att säga att ingen vet nekar att komma ut av en så pass stor anledning, om hästägaren klart och tydligt säger att de VILL ha det kollat.

Jo, det där fenomenet med "som man ropar får man svar" har jag sett IRL.

Så är det ju här på forumet också kan jag tycka.

Finns många trådar där ts från början bara beskriver en del av symptomen och när folk ställer följdfrågor så kommer det fram både det ena och det andra.

En del verkar heller inte vara speciellt öppna för förslag trots att de faktiskt själva som har bett folk komma med synpunkter.

Finns många trådar där ts från början bara beskriver en del av symptomen och när folk ställer följdfrågor så kommer det fram både det ena och det andra.

....och ibland ändrar sig symptomen också. Lilla hästen som i första inlägget hade hostat i tre månader har lite senare i tråden faktiskt bara hostat i två dagar. Märkligt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Tillbaka