Skräckexempel på annons om stalljobb

rebus

Trådstartare
Den här annonsen såg jag precis
"Vi bor på en gård på landet och är i behov av hjälp till våra hästar.
Driver eget företag och har familj så tiden är knapp.
Du ska ha ansvarskänsla och erfarenhet av hästar.
Ifall samarbetet fungerar får du träna hästarna och i utbyte få kost och logi.
Samt en mindre ersättning/fickpengar som kan diskuteras."

Suck, undrar varför hästbranschen aldrig kommer att bli vit... Förmånen kost och logi, vilken lön ska den dras från? Den mindre ersättningen/fickpengen som kan diskuteras kanske?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Läste också just den annonsen.

I höstas blev jag erbjuden ett provjobb på en hästgård där jag skulle få gratis boende (enbart boende + internet) + 5000 kr/månad. För jobb alla vardagar + antingen lördag eller söndag.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Och ännu sorgligare är det att fler och fler hästutbildningar finansieras med svenska skattemedel trots att så mkt svartjobb är standard ! Jag blir rent ut sagt förbannad .
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Det där är ju jämförbart med att vara au-pair, vilket ingen verkar vara upprörd över.

En kortare period i livet fungerar sånt, om inte annat för att skaffa sig vidgade vyer och erfarenhet.

Jag kan inte tycka att det är mer upprörande än AF:s "sysselsättning" för ungdomar till i princip inga pengar alls.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Det där är ju jämförbart med att vara au-pair, vilket ingen verkar vara upprörd över.

En kortare period i livet fungerar sånt, om inte annat för att skaffa sig vidgade vyer och erfarenhet.

Jag kan inte tycka att det är mer upprörande än AF:s "sysselsättning" för ungdomar till i princip inga pengar alls.
Förutom att du är dåligt skyddad av försäkring, har ett jobb som sliter otroligt på kroppen och har ingenting att sätta på CV:t.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Förutom att man kan sätta det på CV:t.

I teorin kan arbetet ovan vara vitt, det är inget som hindrar att man ger betalt i form av boende, det beror på omfattningen av jobbet och vad det är för bostad om det är schysta villkor eller inte.

Troligen är det svartjobb men inte nödvändigtvis.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Även om Det inte överraskande nog skulle vara "nödvändigtvis" är det en mkt märklig annons i fråga om förhållanden son uttryckts . Blir förvånad hur ngn som jobbar vitt skulle tänka tanken att formulera en sån annons ?
De flesta aupairs sen typ 90 talet har vett nog att inte söka privat utan via organisation där försäkring ingår .
Utom "häst skötare-snedstreck - barn skötare kombo annonser ...
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Hmmm jag tolkar inte den annonsen som att det är något egentligt hästjobb, jag tolkar det som att de jagar någon som vill hjälpa till att rida typ som andra jagar medryttare står ju inte ett ljud om något arbete för övrigt. Handlar det bara om att rida några hästar om dagen utan några egentliga arbetstider utan med möjlighet att kombinera det med annat arbete/studier så är det ju tvärtom absolut inget dumt erbjudande att få gratis boende och logi för att rida några hästar om dagen om man tex pluggar el dylikt.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Sant ! Men tolkningen är relativ och svaret lär ju finnas hos den som nappar och ringer på annonsen .

Finns väldigt mkt liknande annonser då det inte är "hund vakt" som avses . Är rätt norm därav reaktionerna i fråga om "anställningar" men som du säger faller ju även insatthet på svarandes lott !
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

kl

Svarar fler

När man skriver ansvarskänsla i en sådan annons tolkar jag dem som att man ska göra det mesta jobbet runt hästarna, och helst gratis, och det ska vara ens samvete som styr att man sköter dessa hästar, inte lönen.

Jag tolkar det inte som att de i annonsen enbart söker en ryttare till hästarna, och att någon annan gör det andra jobbet runt om hästeriet. De själva har företag och familj, så de har inte tid med hästarna ( man kan bara undra varför de har dem då). Det är klart har man 10-15 hästar som ska ridas per dag så kan det vara så att man enbart rider, de bor på en gård på landet med sina hästar står det, men det står inte hur många hästar de har.

Det kanske bara är jag som tolkar det så negativt, men det kanske är drömjobbet med tillräcklig ersättning för folk som jobbar i branschen?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Så du menar att när du söker en medryttare så bryr du dig inte om ifall denna har ansvarskänsla så att du vet att du kan lita på denna person ifråga om att den verkligen tar hand om din häst när den lovat ? Just ansvarskänsla verkar vara en ganska stor bristvara idag bland medryttare om du läser runt lite här bland trådarna så ser du hur många det är som bara skiter i att komma när de skulle och dylikt. Hur du får det till det du får det till är för mig ett mysterium snacka om att ha förutfattade meningar ?

Kan ju lika gärna vara så att det är en familj som bor på en gård med kanske 2-3 hästar har eget företag och fått småbarn och känner att de försummar hästarna för att de inte hinner med att rida alla dagar de skulle önska.
Varför liksom alltid förutse det värsta tänkbara scenariot utan att ha tagit reda på fakta först ? Är du nyfiken kan du ju alltid ringa och fråga är det som du tror ja då förtjänar de mer att hängas ut, men att hänga ut någons annons så utan att ha en aning om vad det handlar om tycker jag faktiskt är lite egendomligt och nej jag har ingen aning själv om vad det handlar om däremot tolkar jag texten helt annorlunda än dig kanske för att jag vet att vissa skaffar hjälp någon timme om dagen på just det sättet antingen genom att erbjuda bostad eller fri stallplats för att få lite avlastning utan att det är något heltidsarbete.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Det finns väl inte ett jobb där de söker någon utan ansvarskänsla?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Jag provjobbade hos en stor ryttare inom fälttävlan, där erbjöds boende+stallplats och 5000 kronor utöver detta. I boendet ingick el, men inget bredband, tv, värme osv. I stallplatsen ingick bara box och hage, in och utsläppen som sker utöver arbetstid (1 dag i veckan mao) fick jag ordna själv. Foder och spån tillkom ju såklart utöver.. Jag hade då en spatthäst som mådde bäst på lösdrift så ville inte stalla upp han med dåliga utetider men det gjorde ingen skillnad i priset. Fick inte heller hyra ut i andra hand. Sambon och hunden fick jag inte ha med mig och besök av vänner skulle hållas sparsamt. Skulle även vara på stand-by på min fritid ifall dom skulle behöva ytterligare hjälp.

5000 kr räcker ingenstans när så lite ingår och det var dessutom 54 h/veckans arbete. Utöver detta var jag då tvungen att pendla till min egen häst, i princip betala dubbel kallhyra, flytta isär med min sambo, säga upp allt vad liv heter och lämna bort min hund. Jag tackade nej efter min prövoperiod på några dagar, flyttade aldrig ens in. Det verkade häftigt att få jobba hos en så känd ryttare men långt ifrån värt det.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Fast om de hade sökt medryttare så hade de väl annonserat under medryttare och inte under jobb? Rubriken är ju "Hästskötare sökes". Jag har aldrig varit med om att det erbjuds gratis medryttarhästar inklusive boende och mat och eventuellt fickpengar...

Jag var på väg att få ett "drömjobb" en gång. Fyra tusen svart, mat (de knorrade över att jag vegetarian), boende i en rätt sjaskig stuga. Fick inte ta dit pojkvän och vänner mer än i undantag. Jag provjobbade gratis en vecka sedan sa han att jag red för dåligt (förmodligen sant, jag hade inte mycket att säga till om på de där gigantiska hästarna :o) och skickade hem mig utan ett öre. Jag hade då slitit som ett djur i en vecka. Bland annat mockat ur årsgamla bäddar i stallet... Jag var 20 år gammal och vågade inte knysta om att jag borde fått betalt för tiden jag jobbat.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Grejen är snarast att man inte utifrån annonsen kan vara säker på om det är ett vitt eller svart jobb och om det är seriöst eller oseriöst. Det finns seriösa personer som skriver taffliga annonser och oseriösa som skriver proffsiga. troligen är det oseriöst så det stinker eller i vart fall svart som natten, men utifrån annonsen kan vi inte veta.
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Och ännu sorgligare är det att fler och fler hästutbildningar finansieras med svenska skattemedel trots att så mkt svartjobb är standard ! Jag blir rent ut sagt förbannad .

Dessutom medfinansierar nämnda hästutbiildningar och HYN oseriösa hästverksamheteer genom att ge dem tillgång till praktikanter utan att kontrollera arbetsmiljön för övrigt... :angel:
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Grejen är snarast att man inte utifrån annonsen kan vara säker på om det är ett vitt eller svart jobb och om det är seriöst eller oseriöst. Det finns seriösa personer som skriver taffliga annonser och oseriösa som skriver proffsiga. troligen är det oseriöst så det stinker eller i vart fall svart som natten, men utifrån annonsen kan vi inte veta.

Fast oavsett om det är vitt eller svart så är det ändå fel tycker jag. Det är ett fult utnyttjande.

Jag blev tillfrågad ett vitt "jobb" där lönen var 1500kr i månaden med kost och logi för ett heltidsjobb i stallet. Så oavsett så tycker jag det är fel med sånna här "jobb".
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Hur vet du att det är ett fult uttnytjande när du inte vet vilkoren?
 
Sv: Skräckexempel på annons om stalljobb

Hur vet du att det är ett fult uttnytjande när du inte vet vilkoren?
För att ett jobb där man antagligen ska ha ansvar för stallet tycker jag kräver en riktig lön man kan leva på.

Kan inte tänka mig att dom menar att 'kom och rid våra hästar och få fickpengar och en boplats. Eller menar du att du tror att dom bara vill att man ska rida och inget annat? Jag tror det handlar om både ut och insläpp, mockning och allt som har med stallskötseln att göra. Tror inte dom sköter all stallskötsel och sen betalar någon för att rida hästarna.

Fast klart, handlar det om två hästar i ett litet stall så nej, då är det ju inget utnyttjande då man får mycket fritid över och kan ha ett riktigt jobb vid sidan. Dock har jag svårt att tro att det handlar om ett litet lättskött stall med två tre hästar för då hade dom hunnit med det själva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp