Skotvätt...

Enya

Trådstartare
Hur tvättar man ett par skor lättast? I tvättmaskin? Har vid något tillfälle för några år sedan slängt in ett par skor men de blev tyvärr i flera bitar när tvätten var klar.

I hallen står just nu tre par skor som är mer leriga än något annat och i en påse la jag skorna ena hunden kräktes i och som jag sköljde av så gott jag kunde. Vill inte riktigt slänga dem. Men det går kanske att tvätta alla i maskinen? Eller finns det bättre sätt?

Barnen är just i den åldern där det anses barnsligt att ha stövlar, men fortfarande kul med lera, så de är mer leriga än rena vissa dagar. ;) Visst svär jag ibland när jag inser att jackor och termobyxor är alldeles för leriga till att användas bland folk (och jag inte har tid att tvätta en maskin som tar 3 timmar och plus torka kläderna), men i hemlighet kan jag inte låta bli att tycka att det är kul med lera och vatten ibland! :p

Sv: Skotvätt...

Jag har tvättat en del skor i tvättmaskinen, men endast i max 30 grader.
Det råds ju att inte göra det eftersom att limmet kan lossna, men 30 grader är ju ingen temperatur tycker jag!

Hur gör man annars?

Hände det inget med dina skor? 30%, blev de rena då?

Ja mina blev rena!:) Ville inte centrifugera dem extra, för jag var rädd att jag kanske skulle slå sönder trumman.
Istället stoppade jag i tidningspapper och lät dem stå och torka! Inte på element dock!

Det finns särskilda skoschampon, kolla med din närmaste skobutik. Det brukar vara olika sorter beroende på vad det är för material i skorna. Man får väl dra av den värsta leran först att det ska funka. Men mina skor blir i alla fall jättefina, jag har använt det ibland på ridstövlarna efter en blöt och regnig dag när det varit mjukt och lerigt i paddocken.

Aha! Då ska jag slänga in dojjorna och hoppas på att de är hela och rena när de kommer ut!

När de torkar, funkar det med tidningspapper då? Jag brukar ställa blöta skor under eller bredvid kaminen när jag eldar så jag gissar att jag ska elda i kväll så att skorna kan torka lite också.... :)

Håll tummarna för skorna nu ;)

Liknande trådar

Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 594
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 751
Senast: ako
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 954
Senast: hastflicka
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 333
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross