attempt

Trådstartare
Jag undrar lite hur man sköter...

Westernsadeln: Kan man putsa den som vanligt eller ska man låta bli att putsa alls?

Bootsen: Finns det något speciellt putsmedel för boots?

Tränset: Är det bättre att putsa ofta eller sällan?

Har ni mer tips ang lädervård så kom gärna med dem :)

Sv: Skötsel.

Westernsadeln: Kan du putsa som varje annan sadel, men om den har mycket mönster så brukar jag använda en tandborste för att få det riktigt rent. Och silverputs till silvret om det finns något.

Bootsen: Det finns säkert något bra putsmedel för boots, men jag använder samma som till allt annat läder.

Tränset: Putsa ofta så det blir mjukt och lätt att använda, särskilt lädertyglar blir bara bättre och bättre med mer användning och putsning.

Jag har hört att man inte ska putsa sadeln alls, utan bara ta en handduk ibland och damma av den. Vvarför det sades så vet jag inte, är det rätt eller fel?

Har aldrig hört att man aldrig ska putsa en westernsadel. Kanske i så fall att de ljusa sadlarna inte ska putsas lika ofta i fall man inte vill att de ska ändra färg, men det gör de ju med tiden ändå. Och mocka ska man ju heller inte putsa, vilket många sadlar har på sätet. Hos den tränaren jag jobbade hos i USA hade vi putsdagar med barnen på ridlägren och då fick allt sig en riktig smörjning. ;)

Även om man har en ny sadel i ljust läder så är man förbannat korkad om man inte smörjer den med jämna mellanrum, oavsett om den ändrar färg eller inte. Men det är klart, dumheten har tagit överhand hos alltför många! :angel: Det är självklart att man måste sköta om läder ! Här kommer en Buketypisk "jag har hört att" :
"Jag har hört att man inte ska putsa sadeln alls, utan bara ta en handduk ibland och damma av den." Jag har hört att .....
Skitsnack kallas det!

Senast ändrad av en moderator:

Andledningen till att jag skriver "jag har hört att...." är för att jag inte vill nämna namn.

Men tack för sitt svar. Finns det något bättre sätt än en tandborste att putsa de där våffelmönstriga delen?

Tandborsten använder jag mest för att göra rent mönstret, sen tar jag bara en trasa, med ett tunt lager smörjmedel och smörjer försiktigt så att det inte hamnar alltför mycket extra i det djupa delarna, sen kan man använda en ren trasa och torka bort det som ev. är överflödigt. Det beror ju lite på om det är tävlingssadeln eller vardagssadeln som man putsar, och hur noggrann man vill vara. Det överflödiga smörjet gör ju ingen skada om det är kvar, men sadlen blir ju inte lika snyggt att titta på på nära håll och det fastnar lätt skit i mönstret om det finns smörjmedel kvar.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
712
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 860
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix