Skötsel före el. efter?

F

Frajda

Efter att ha läst en del trådar om "hur gör du med din häst innan/efter ridning?" så har jag märkt att de flesta "lägger krutet" innan ridning. Dvs ryktar hästen ordentligt ren osv. Jag har alltid lärt mig tvärtom dvs borsta hästen ren innan passet men den egentliga rykten börs göras efter ridning. Många verkar även spola av hästen efteråt istället för rykt. För att spara tid eller gör ni det av en speciell anledning? Säger inte att det ena är rätt eller fel utan undrar hur gör ni och varför?
 
Sv: Skötsel före el. efter?

jag borstar hästen och spolar av benen innan jag rider för hon har mugg som behöver tas om hand, sen så ryktar jag ju självklart innan för jag vill ju inte att smuts ska ligga på och skava mot sadeln, efter att jagh ar ridit så stretchar jag och om hon är väldigt svettig så spolar jag av henne, men om hon inte är svettig så borstar jag bara med en rotviska så att håren lägger sig rätt och lösa hårstrån ramlar av, sedan om jag har ridit hårt så lindar jag benen och masserar in liniment, sen på med täcke och in i boxen.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

spola av före ridning, asså hela hästen blir ju lite jobbigt man inte har ett solarium, för aannarsmåste man ju vänta jätte länge innan den torkar?
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Under lerperioder blir det oftast mer rengörning innan ridpasset. Spolar ben osv. Jag vill ha en ren häst innan jag sätter på benskydd och sadel. På sommaren när det är varmt och torrt ute blir det ofta en dusch och mer skötsel efteråt.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Jag borstar av hästen innan ridturen men efter ryktar jag, för ridningen gör att det blir lättare bort stöv tycker jag o. Sen är hon lite otålig innan och uppskattar mer pyssel efter. Att hon sen kanske rullar sig i hagen efter rykten får man ju ta...
 
Sv: Skötsel före el. efter?

diabla skrev:
spola av före ridning, asså hela hästen blir ju lite jobbigt man inte har ett solarium, för aannarsmåste man ju vänta jätte länge innan den torkar?

Jag menade inte att man sploar av hästeninnan utan det var bara efteråt. Om det nu var mitt inlägg du syfta på.... Jag stftade på när man ersätter rykten efter ridning med att duscha el. spola hästen.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Jag spolar av hästarna om dom är svättiga och borstar av dom om dom inte är svättiga.

Kram
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Frajda skrev:
Efter att ha läst en del trådar om "hur gör du med din häst innan/efter ridning?" så har jag märkt att de flesta "lägger krutet" innan ridning. Dvs ryktar hästen ordentligt ren osv. Jag har alltid lärt mig tvärtom dvs borsta hästen ren innan passet men den egentliga rykten börs göras efter ridning. Många verkar även spola av hästen efteråt istället för rykt. För att spara tid eller gör ni det av en speciell anledning? Säger inte att det ena är rätt eller fel utan undrar hur gör ni och varför?

Jag lägger nog mesta "krutet" före ridning/körning. Dels för att ha hästen ren under utrustningen, dels för att efter passet kanske hästen är svettig och då svårare att borsta "ren". Däremot borstar jag ändå alltid av hästen efteråt, som ett tack och för massage och för att jag vet att svetten brukar klia. Om hästen blivit svettig så brukar jag borsta mer noga på kvällen när han torkat för att få bort all stel svett ur pälsen och för ytterligare massage. Spolar gör jag bara ben och hovar, och det kan bli både före och efter beroende på vad som behövs.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Till vardags röjjer jag av sadelläge och ben innan ridning. Spolar ben, ryktar ordentligt gör jag efteråt. Rykt lönar sig bättre när hästen är varm, blir även som massage.
Men jag bryr mig å andra sidan inte om hur vi ser ut. Har hästarna hemma på gården med egen ridbana=ingen att visa upp sig för.
Om vi ska bort på träning är jag mer noga innan.
Svansar kammas endast med grov mankam när vi ska bort och då med mycket pälsglans i. Många hästar har tunn svans för att folk inte kan låta bli att reda ut dem varje dag.
Om jag ska visa en häst eller tävla börjar jag en vecka innan och badar en eller ett par ggr, rycker/tunnar ur man så att flätningen ska bli så bra som möjligt.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Jag brukar borsta av dem snabbt innan träning, men självklart noga där utrustningen sitter. Lägger ner lite mer tid efter ridningen istället, om man inte ska tävla förståss, då är det ju viktigt innan. Men mina går på lösdrift, så de är inte så smutsiga och har ju inga täcken heller.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Eftersom min ena tränar hårt och blir svettig duschar han efteråt, då kan jag ju inte ställa mig och rykta. :smirk:
Jag borstar och ryktar båda ordentligt före.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Jag lägger mest krut innan. Beroende på årstiden ser rykt schemat olika ut, men minst 45min/dag ryktas det. Dels för att det är en bra chans att gå igenom hästen, upptäcka småsår, svulnader eller något annat nytt. Dessutom gillar jag inte tanken på utrustning på en smutsig häst, isch för skav! Tillsist är jag så förfärligt pedantisk av mig :D Avskyr att se damen smutsig. Därför blir det ordentlig ryckt innan, gissa om det tar tid nu med all lera och fällning på samma gång :angel: Men någolunda presentabel ska vi iaf se ut.

Efter ridturen blir det mer en snabb avborstning och check att allt är bra efterridturen. (Lösa skor, små sår osv) Hästen är ren sen innan och hon är ofta mer intresserad av mat och hagen efter ridturen än att pysslas om ytterligare. Hon vill inte rycktas om hon inte är väldigt svettig. Är hon det på vintern torkas hon genom ryckt och flistäcken, på sommarn spolas hela hästen innan hon släpps ut i hagen igen. Bara så att hon kan gå och rulla sig i en ny lerpöl. Allt för att sysselsätta mig nästa dag oxå! :devil:
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Jag har både läst och hört som du (trådskapare) att rykten är viktigast efter ridningen, och jag förstår ju såklart varför.
Jag brukar göra såhär:
Innan ridning borstar jag först av med lite hårdare borste och sen ryktar av med jätte mjuk ryktborste, kratsar hovar, osv.
Efter ridning spolar jag alltid av benen, och även delar av kroppen om så behövs, sen leder jag torr och efter de så ryktar jag noga.

Jag tror att många är "onogrannare" efter ridning pga att de vill hem snabbt osv.;)
 
Sv: Skötsel före el. efter?

jag har lärt mig (eller tror att det är så?) att man ska rykta hästen ordentligt innan ridningen för att den ska vara helt ren och inte få skav och för att den får upp blodcirkulationen då.
efter ridningen visiterar jag väl och borstar av lite och kratsar hovarna.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Jag ryktar före, spolar av efter.
Detta pga att hon för det mesta blir svettig, då "går" det ju inte att rykta.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Jag lägger nog ner ungefär lika mycket tid såväl innan som efter ridpasset. Innan ridpasset borstar och ryktar jag hästen så hon är ren. Har det varit väldigt lerigt ute i hagen så spolar jag benen innan också så inget skit skaver under skydden eller liknande.


Efter ridpasset så borstar jag antingen av igen eller om hon är väldigt svettig så svampar eller spolar jag av och ser sedan till att hon är ren/torr. Sedan brukar jag stretcha, ev. bandagera etc. efteråt. Även dra av utrustningen med lite sadeltvål.

Så det tar ändå lika mycket tid för mig att fixa hästen före som efter. Men efter ridningen är man ju också lite trött etc. så just att se till att hästen är ren brukar jag göra innan, också pga. att ingen utrustning ska skava pga. smuts osv.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Jag borstar och ryktar hästen noga för att utrustningen inte ska skäva och så går jag igenom hela hästen för att se så hon inte har någon skada som behöver ses över. Efter motionspasset borstar jag och ryktar henne lika noga som före om hon skulle vara svettig svampar/spolar jag av henne. Går sedan över henne igen kollar efter skador. Man och svans borstas med mycket pälsglans och borstas med en mjuk borste eller en bra hårborste ( lika dan som jag har till mitt eget hår) det borstar jag bara före motionspasset.
 
Sv: Skötsel före el. efter?

Jag borstar igenom hela min häst innan vi ska ut på en tur..Känner igenom benen ordentligt,så man upptäcker sår,ev svullnader mm.
Ett hett tips är att om man VARJE dag känner igenom sin hästs ben,så kan man dem innan och utan,att man märker minsta lilla förändring. Är skitbra! Eftersom man upptäcker ev skador innan det blivit för stora!
Man kan förebygga att skador blir värre!
Jag borstar och kratsar alltså hovarna innan ridtur/körning...
Sen när vi kommer tillbaka så svampar jag av honom,om han är svettig (på sommaren kan det bli en dusch om han är jättesvettig) Sen ryktar jag honom! Kratsar hovarna,borstar huvudet.... Och lindar hans ben!
Sen in i sin box m massor med ren halm,så han kan få rulla sig :D
Oxå lite musli!
 
Sv: Skötsel före el. efter?

säger som någon annan, under höst-vinter-vår när det är lerigt och skitigt ute lägger jag mest energi på rykten före ridning. vill inte ha benskydd eller lindor om det är grus och smuts kvar på benen, inte heller under sadel etc. efter ridningen är det oftast gansak lagom till matdags, eller så hinner man släppa ut en stund till innan insläppet, så då brukar jag bara borsta av och kratsa hovarna.

på sommaren gör jag oftast tvärtom, borstar rätt lite innan ridning (känns som om dom är renare då än på vinterhalvåret) och efteråt när hästen är typ lätt svettig ryktar jag, eftersom jag har fått frö mig att rykt efter ridning (med öppna porer etc) ger renare häst... :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 233
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp