Skötsel av tappskohov?!?!?!?

Rea

Trådstartare
Ja då var det ett faktum, hästen har trampat av sin ena sko bak och vi kan inte komma till hovslagare fören om två veckor! Tänkte att jag lika bra kunde dra den andra skon också för den är lite skev och sömhuvudena är helt avslitna, den sitter med viljekraft i stort sett :crazy: och jag vill gärna inte att han fläker av stora flisor om den skulle ryka i hagen.
Frågan är bara: Vad gör jag sen, jag måste ju raspa till kanterna så dom inte flisar upp sig mer än nödvändigt eller? Han rids bara på mjuk mark och går i beteshage resten av dygnet så jag håller tummarna att han inte kommer att ömma eller så. Chanstagning med andra ord, kanske håller dom sig fina om han bara får gå på betet, kanske kan han ridas lite försiktigt.

Jag vet att vi har duktigt hovfolk här på forumet och vill gärna ha tips på hur jag raspar på bästa sätt och vad jag ska tänka på.

Och ja, det hade varit bra att kunna slå på tappskor så det behöver ni inte oja er över att jag inte gjort ;)!

//kristel- som ibland önskar att maken var en fantastiskt duktig hovslagare istället för en fantastisk älskare, eller ialla fall båda delarna :p

eftersom det är bak så tror jag inte att hästen kommer ömma.
jag tror till och med att du kan rida.

Risken är stor att om du, eller hästen själv drar av skon så kommer hoven att fläkas sönder i trakterna eller sidorna,
och då finns det kanske inte så mkt att spika i sedan.
Så det bästa är nog om du raspar ner den hovvägg som "sticker upp" under skon. Raspa ner den i höjd med sulan
så är det mindre risk för fläkning.Jämna till försiktigt men spara en bra bit till hovslagaren :)
OBS raspa inte ner trakterna !!!Då blir vinkeln fel

Nu kanske du redan hunnit ta bort skon. Om inte så börja med att räta ut sömändarna, görs lättast med en smal lite avbitartång. Bara att sticka in under böjen av änden och dra till så blir de raka, efter det så lyfter man hoven och slår till från utsidan så att sömhuvudet kommer upp från skon. Dra sedan ut dem en efter en. Detta minimerar risken för att slita sönder hovväggen och sömhålen.

Beroende på om hoven är mkt. överväxt eller utflyten så kan det vara så att han självverkar sig även om du raspar till kanterna. Men det lär du märka.

När det är så pass kort tid så följ hovens nuvarande form och raspa bort ev. småsprickor runt om, skulle han vara väldigt lång så gör det inget om du kortar av runt om för att minimera fläkningar. Skulle hoven självverka sig så håll efter flikar med raspen för att mininera fortsatta fläkningar.

Det värsta som kan hända är inte att han ömmar utan om han självverkar alldeles för mycket (då är hovarna väldigt övervuxna och det kanske de inte är alls, vill bara påpeka värsta senariet) att en hovböld kan komma som ett brev på posten, men det lär du också märka.
Bättre att han är helt skolös bak en att han har en som hänger med halvdant.

MVH/

Tusen tack :love:!
Jag har inte plockat skon än eftersom jag ville ha lite bättre verktyg just för att räta ut sömtagen och på så vis minimera fläkningar. Tack o lov är han inte lång, utfluten eller övervuxen utan fortfarande fin sas. Han växer inte så mycket bak faktiskt :confused:, han hade kass kvalité förr men den har blivit väldigt mycket bättre, märks tydlig skillnad vid skoning. Jag är ju en sån titta, pilla och fråga hästägare när hovslagaren håller på så jag har bra koll på hans fötter, just tappskor är något han varit förskonad från innan, nu var det mycket bus och ned slita sömhuvuden=ingen bra kombination :D.
Har plockar fram makens fiiiiiina tänger och ska ta skon i morgon och raspa till på "fliset".
När jag underhålls raspat ponnyn har jag raspat hennes kanter och tår lite rundade för jag tyckte mig se att hoven flisar sib betydligt mindre då, läs inget alls. Ska jag göra samma på halvblodet?

Jo jag känner mig ganska säker, hade bara lite funderingar om kanterna, rundade eller tvärs av :confused:. Jag gör som med ponnyn, rundar lite, henne har jag raspat sen jag fick hovslagarn att dra skorna på för 1 år sen och han har fortfarande inte behövt verka henne :).
"Oh, vad fin hon är om hovarna, ser ut som en urhäst" :rofl:.
Tack för stödet Sissu, känns skönt med någon som hejar :banana:. En liten fråga utanför saken, har du dina hästar barfota?

Så det bästa är nog om du raspar ner den hovvägg som "sticker upp" under skon. Raspa ner den i höjd med sulan
så är det mindre risk för fläkning.
Jag är nog för trött, för jag förstår nada :o, "sticker upp"? HJÄLP jag är tröööööööög.... :crazy:

Japp det har blivit så med åren :idea: Barfota för hela slanten så länge det fungerar och de mår bra av det. Å vad man lär sig :bump:

MVH/

Jag blir mer och mer nyfiken på bar fötter, tror inte att min är en kandidat just nu och inte fram, han sliter såååå konstigt. Men bak kan ju fungera, han har ju fått "beröm" för sina välutvecklade strålar och ballar :D
Nä du Sissu, nu ska denna lägga sig ska upp 6.30 imorgon. Bär iväg till Falsterbo och ska man ha en 8 årig hästgalen dotter med i ösregn som dom lovat så vill det till att man packar ordentligt :D.
Vi ses, och duuuuuuuuuuuuu jag har tittat på din www sida......... HAFLINGER :devil:, vill ha ;)

Hmmmm. Vilken sida var du inne på då? Har du lyckats hitta, min lilla barfotahafistorysidan som jag inte ens vet själv var den utan att fråga gubben :o. Eller var du inne på fotosidan som jag börjar fundera på om folk kan komma in på överhuvudtaget :confused: Datorer :devil:

Galna hovar går som en röd tråd genom de hästar jag haft.

MVH/

Har varit på din fotosida som du har i din presentation :idea:, fina fina häster.

Aha... Då är det bara jag själv som inte kan komma åt den utan att logga in, ja si datorvärlden :smirk:. Va bra, då vet jag att den fungerar då :idea:.

Mer pålle kommer, har en liten goding :love: till sedan någon månad tillbaks.

MVH/

Ok, lite konstigt formulerat kanske.
Jag menade den hovvägg som växt upp under skon
sedan den blev verkad och skodd förra gången. Om den höga kanten får vara kvar är det stor risk att det fläks.

:idea:, nuuuuuuuu kopplade även jag :o, jo det var så min tanke var att jag skulle göra.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar