Skötsel av nytt westernträns?

ricca

Trådstartare
Hur ska jag sköta mitt nya träns+tyglar innan jag använder det första gången?
Det är ganska ljust med små nitar på nackstycke, sidostycke och pannband, det är sytt med vit söm runt om, jag vill ha det liiiite mörkare men inte mer, sen vill jag inte ha bruna sömmar...!
Ska man olja in det för att få det mörkare eller kan man köra med tvätt i sprayform?
Hur ofta ska man sköta det sen?
Med vad?
Har läderfett, ekololja, sadeltvål, och spraytvål hemma!
Vad änvänder ni?

Jag vill ju inte förstöra mitt nya träns...

Sv: Skötsel av nytt westernträns?

som sagt, behåller det samma färgton då :confused: ?
kan man ta vanlig olivolja från affären :d ?
kan man byta mot vanlig matolja :idea: ?

jag har strykt tunnt med olivolja (inte mat,majs eller raps olja) så har det inte blivit mörkare men mkt mjuk å fint :love: Du köper den tex på ica

ju mer du smörjer och ju mer du använder det ju mörkare kommer det att bli. Så är det "tyvärr" (fast jag tycker det är snyggare när det är lite mörkare och syns att det är använt).

Och det spelar ingen roll vilken olja eller balsam du har, så är det bara...

Har du ljust läder så smörj in det med Netasfoot oil för ljust läder, finns i en vit "flaska". Är lädret mörkt så ta vanlig neatsfoot oil!

Liknande trådar

T
Körning Har köpt en begagnad men ändå nästan ny och ganska dyr sele som jag vill sköta på bästa sätt. Har läst i Hästmannaskap-körning att man...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: Zarro
·
Utrustning Fick mitt livs chock( inte riktigt men bra nära ;) ) igår när jag skulle tvätta nya tränset..tänkte att jag skulle sköta om lädret bra...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: Immer
·
S
Utrustning vet att det finns en tråd som det står om lädervård, men hur ska man behandla det nya tränset? olja eller läderfett? olja tror ju jag...
Svar
4
· Visningar
1 241
Senast: X_tremless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka