Skötsel av din hund?

Lillan86

Trådstartare
tänkte ställa lite frågor ang hur ofta du gör olika moment på din hund, osv!

Borstar du tänerna på hunden? hur ofta? har din hund problem med tänderna? vad använder du dig av vid tandborstningen?
Om du inte gör det använder du dig av något annat för att få rena tänder?

Tvättar du öronen på din hund? Hur ofta? har din hund problem med öronen? vad använder du dig av vid en öron tvättning?

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund:D, men hur ofta? hur "långa" vill du att de ska vara? är din hund jobbig vid kloklippning?

Hur ofta badar du din hund?

Sv: Skötsel av din hund?

Borstar du tänerna på hunden? nej
hur ofta?
har din hund problem med tänderna? nej
vad använder du dig av vid tandborstningen?
Om du inte gör det använder du dig av något annat för att få rena tänder? de får ben att tugga på

Tvättar du öronen på din hund? ja
Hur ofta? vid behov, kanske ett par tre gånger om året. schäferns upprättstående öron blir aldrig skitiga. tittar och luktar i deras öron i stort sett varje dag.
har din hund problem med öronen? nej
vad använder du dig av vid en öron tvättning? en tops att göra rent i ytterörat och öronrengöring som jag sprutar in i örat.

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund, men hur ofta? en gång i veckan ca.
hur "långa" vill du att de ska vara? så korta som möjligt. någon cm.
är din hund jobbig vid kloklippning? nej

Hur ofta badar du din hund? en gång vartannat år ungefär

Borstar du tänerna på hunden? hur ofta? har din hund problem med tänderna? vad använder du dig av vid tandborstningen?

Nej, bortsar inte tänderna. Nej inga problem. De Får olika ben så gott som dagligen.

Tvättar du öronen på din hund? Hur ofta? har din hund problem med öronen? vad använder du dig av vid en öron tvättning?

Kollar öronen regelbundet, brukar torka ur med bommul. Inte haft några problem förutom öronskabb, som hunden fick av mina föräldrars katter. Men det var länge sedan och har inte kommit tibax.

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund:D, men hur ofta? hur "långa" vill du att de ska vara? är din hund jobbig vid kloklippning?

Inte tillrekligt ofta, Voffarna gillar det inte. Den stora är kicklig under fötterna och valpen har svårt att vara stilla, råkat klippa i pulpan två ggr. Ligger just nu i hårdträning med valpis. :crazy:

Den stora är väldigt långhårig och gillar att rulla sig i allt som luktar pyton.. Så då blir det bad..

Senast ändrad av en moderator:

Borstar du tänerna på hunden? nej
hur ofta?
har din hund problem med tänderna?
Om du inte gör det använder du dig av något annat för att få rena tänder?han får ben att tugga på och får plac off varje dag.

Tvättar du öronen på din hund? njae... bara om det finns synligt smuts i dom. Tittar och luktar i dom daligen.
Hur ofta?
har din hund problem med öronen? nej
vad använder du dig av vid en öron tvättning?apotekets och en tops. Absolut inte ner i hörselgången, men där man ser att det är skitigt (han har hängöron)

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund:D, men hur ofta? en gång i veckan
hur "långa" vill du att de ska vara? Det ska inte låta om dom när han går..
är din hund jobbig vid kloklippning?han har varit, men nu är han lugn som en filbunke.

Hur ofta badar du din hund?nångång ibland innan utställning om hans ben är synligt skitiga. Vilket inte händer speciellt ofta, han har en päls som är "smutsfrånstötande". Mycket praktiskt:D

Borstar du tänerna på hunden?
nej

hur ofta?
Om du inte gör det använder du dig av något annat för att få rena tänder?tuggben

Tvättar du öronen på din hund? ja
Hur ofta? vid behov
har din hund problem med öronen?nej
vad använder du dig av vid en öron tvättning?bommul alt tops

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund:D, men hur ofta?försöker hålla efter dem varje vecka
hur "långa" vill du att de ska vara?lagom korta så det inte klickar i golvet
är din hund jobbig vid kloklippning?nej

Hur ofta badar du din hund? när den är synlit skitig eller luktar hund

Borstar du tänerna på hunden? Nej, gjorde det förut men jag tyckte inte att det hjälpte.
Hur ofta?
Har din hund problem med tänderna? Nej
Vad använder du dig av vid tandborstningen?
Om du inte gör det använder du dig av något annat för att få rena tänder? Ben och vid behov skrapar jag lite.

Tvättar du öronen på din hund? Ja
Hur ofta har din hund haft problem med öronen? 2 ggr har den stora haft öroninflammation. Den lilla, ingenting
Vad använder du dig av vid en öron tvättning? Bomullspads

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund:D, men hur ofta? Vid behov
Hur "långa" vill du att de ska vara? Lagom ;) det ska inte "klicka" när de går.
Är din hund jobbig vid kloklippning? Nej

Hur ofta badar du din hund? Vid behov eller inför en utställning.

Nej, jag gav Plaque Off i förebyggande syfte men slutade då jag inte tyckte det gav varken till eller från. Hunden gnager såpass mkt. ben att tänderna verkar rensas ändå.

Nej, inte med nån öronrens eller så. Brukar kolla igenom dem ordentligt vid bad och ser jag nån skit så brukar jag ta en bomullstuss och torka rent men oftast så finns där ingen skit.

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund, men hur ofta? hur "långa" vill du att de ska vara? är din hund jobbig vid kloklippning?
Jag brukar klippa 1 ggr i veckan, min hund har ljusa klor (alla utom en) så jag brukar se var pulpan börjar och klippa dit. Hon är inte jobbig vid kloklippning, hon sitter bredvid mig medans jag håller i tassen och klipper.

1-2 ggr i veckan beroende på hur jag tycker hon ser ut i huden. Hon badas i specialschampo och på flaskan rek. schamponering 2 ggr i veckan.

Borstar du tänerna på hunden? ja ibland
hur ofta? ja vet inte riktigt ngn gång i mån.:angel:
har din hund problem med tänderna? inte nu vad använder du dig av vid tandborstningen? Hundtankräm

Tvättar du öronen på din hund?Ja, för ett tagsen för han fick öroninmflamation så vet. fick göra rent i öronen.
Hur ofta? när jag ser at det är mkt smus ochatt han kliar mkt. har din hund problem med öronen? ja för ett tagsen men som tur var så är det bra nu:banana:
vad använder du dig av vid en öron tvättning? hundtopps vet ej va de heter, iblad sån rengörning som man kan ta.

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund men hur ofta? När jag ser at det behövs, inte jag som klipper det gör pappa:idea: hatar att klippa klor=( fast min hund är hur snäll som helst=) hur "långa" vill du att de ska vara? Inte för långa iaf
är din hund jobbig vid kloklippning?
Nopp gör snäll=)

Tvättar av honom me bara vatten nu när det är blött oich grusssigt ute, med schanpo ca 2 ggr om året lr ngt sånt=)

Ben att tugga på, håller koll på tänderna.

Nej

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund, men hur ofta? hur "långa" vill du att de ska vara? är din hund jobbig vid kloklippning?
var 14 dag - 1 gång i månaden ungefär, nej inga jobbiga hundar här

ytterst sällan, sköljer av sheltien ibland om hon ser för hemsk ut.

Borstar du tänerna på hunden? hur ofta?nej aldrig

vad använder du dig av vid
tandborstningen?

torrfoder och tuggben

ja, ett par gånger i månaden. När hon börjar klia öronen. använder nått rengöringsmedel jag köper hos veterinären. En vit och blå flaska.

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund, men hur ofta? klipper med ca 10 dagars mellanrum
hur "långa" vill du att de ska vara? så dom inte klickar i golvet när hon går.
är din hund jobbig vid kloklippning? ja, hon blir väldigt stressad tyvärr

Hur ofta badar du din hund? när hon luktar skunk

Borstar du tänerna på hunden? Nej
hur ofta?
har din hund problem med tänderna?
Nej
Hon får ben att tugga på

Tvättar du öronen på din hund? Hur ofta? Vid behov. Kollar öronen regelbundet.
har din hund problem med öronen? Nej
vad använder du dig av vid en öron tvättning? Bomull

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund:D, men hur ofta? En gång i månaden
hur "långa" vill du att de ska vara? Lagom långa.
är din hund jobbig vid kloklippning? Fruktansvärd. :devil: :crazy: Därför har jag efter 2 års krig gett upp att försöka klippa själv. Numer lämnar jag hunden för kloklipp i djuraffären.

Hur ofta badar du din hund? 2 - 3 gånger per år. Samt sköljer av grus och lera vid behov.

Borstar du tänerna på hunden? hur ofta? har din hund problem med tänderna? Nej

-

Fri tillgång på märgben

Tvättar du öronen på din hund?
Nej

Hur ofta?
-

har din hund problem med öronen?
Nej

vad använder du dig av vid en öron tvättning? -

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund:D, men hur ofta?
När det behövs

hur "långa" vill du att de ska vara?
De ska vara rätt korta och absolut inte ta i golvet

är din hund jobbig vid kloklippning?
Nej

Hur ofta badar du din hund? När det behövs

Borstar du tänerna på hunden? hur ofta? har din hund problem med tänderna? vad använder du dig av vid tandborstningen?I början av hundens liv hos mig brukar jag borsta tänderna bara för att lära hunden att det är ok att man är och gräver i munnen, men det är inget jag fortsätter regelbundet med sedan.
Om du inte gör det använder du dig av något annat för att få rena tänder?Tuggben

Tvättar du öronen på din hund? Hur ofta? har din hund problem med öronen? vad använder du dig av vid en öron tvättning? Har inga större problem, men det är ju hängöron som givetvis kollas regelbundet och åtgärdas vid behov

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund, men hur ofta? skulle vilja säga vid behov, kanske var annan vecka.hur "långa" vill du att de ska vara? är din hund jobbig vid kloklippning? att klippa klor är inget problem för oss

Hur ofta badar du din hund? Vid behov. Under jakten kan de bli att "bada" lite mer för en vit hund som går ner i en surmyr eller genar över nått lerigt ställe :eek: ofta hittar man någon bäck där man kan doppa ner hunden:angel: och då räcker det med de. vissa gånger är det dock så jävligt att det blir ett riktigt bad.

Borstar du tänerna på hunden? - Nix
hur ofta? har din hund problem med tänderna? -
vad använder du dig av vid tandborstningen? -
Om du inte gör det använder du dig av något annat för att få rena tänder? - ben i olika former

Tvättar du öronen på din hund? - Om det behövs
Hur ofta? - Med nummer 1, aldrig. Med nummer 2, har hänt.
har din hund problem med öronen? - Tvåan har haft en infektion. Hon har jättemycket hår i örongången och därför blev det gojsigt.
vad använder du dig av vid en öron tvättning? - Jodopax på en bommulspadd, på mitt finger. Sen så rycker jag numera bort håret i örongången för att slippa fler infektioner.

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund, men hur ofta? - Var och varannan vecka. Oftare på vintern än på sommaren.

hur "långa" vill du att de ska vara? -Det får inte höras när de kommer. Om klorna klickar på golvet åker tången fram.
är din hund jobbig vid kloklippning? - Lite. Bäst är om de får stå och man håller upp tassen som på en häst.

Hur ofta badar du din hund? - När pälsen börjar tova oftare så är dom oftast skitiga. Ett bad då gör pälsvården enklare. Om de rullat sig i något äckel och oftast efter löp. Kanske blir det totalt tre-fyra gånger per år?

Jag kollar tänderna då och då, men borstar inte. Hon har inte problem med tänderna, men lite tandsten.

Öronen kollar jag minst en gång i veckan, men putsar aldrig då de inte är smutsiga.

Klorna klipper jag 1-2 gånger i veckan, försöker hålla så kort som möjligt!

Har aldrig badat hunden. Tvättade nacken på den en gång då den hade rullat i nåt:crazy:

Borstar inte, har inga problem, hon får tuggben av olika slag att tugga på samt knäckebröd och råa morötter.

Torkar ur ibland när det ser geggigt ut. Inga problem där heller. "Örontvätt" på bomullsrondeller. Det tycker Loka är skööööööönt och knorrar belåtet när man håller på.

Var 7-14 dag. Vill ha klorna så korta som möjligt. Klipper därför hellre ofta och lite än sällan och mycket.
Inga problem alls att klippa klor.

På somrarna badar vi ofta ute (har ju golden :p) men i övrigt badas hon bara när hon rullat sig i nåt äckligt, efter löp eller om pälsen börjar kännas riktigt sunkig.

Borstar du tänerna på hunden?

Det händer

hur ofta? har din hund problem med tänderna? vad använder du dig av vid tandborstningen?
Han har snarare lite tandköttsproblem, jag gnuggar tandköttet med väteperoxid då och då

Tuggsaker..dom är dock oftast inte så intressanta..så jag får väl säga torrt torrfoder.

Ja det gör jag vid behov. Han brukar få problem med sitt ena öra någon gång om året och då används fucidin och tops.

Jag klipper varannan vecka kanske, under en centimeter vill jag att dom ska vara. Min hund är inte jobig vid klippning men är orolig

På sommareb mycket sällan. På vår/vinter/höst minst en gång per månad.

Borstar du tänerna på hunden? Ja ibland, men det är av hanteringsträningsskäl. Han får en godis efteråt så det gör ingen skillnad :D

Om du inte gör det använder du dig av något annat för att få rena tänder? Tuggben.

Har inte stött på några problem än så länge (Golden retriever). Torkar försiktigt ytterörat med fuktad bomull och öronrengöringsvätska.

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund, men hur ofta? hur "långa" vill du att de ska vara? är din hund jobbig vid kloklippning? Ca varannan vecka, låter dem inte bli särskilt långa men de är ju inte jättekorta heller. Om man duttar och petar och smeker blir han nipprig och omöjlig att klippa. Funkar bäst att jag sätter mig på honom, då drar han en djup suck och ligger helt stilla. Går på nån minut.

Hur ofta badar du din hund? Några gånger/år blir det nog (med schampo), men han simmar nästan varje dag i sjön på sommaren.

Borstar du tänerna på hunden? Nej
har din hund problem med tänderna? Nej. Gav honom tidigare plack off

Ja jag gör rent hans öron vid behöv. Har långhårig hund som man måste rycka öronhåren på. Rycker håret ca var tredje vecka eller oftare. Då brukar jag se hur det ser ut i öronen och gör rent vid behöv.
Han har haft problem med sena öron tidigare pga allergi men han är ok nu.

För hoppningsvis så klipper du klorna på din hund, men hur ofta? hur "långa" vill du att de ska vara? är din hund jobbig vid kloklippning? Ja
Jag klipper klorna ca vart annan vecka. Det är inga problem alls att klippa klorna på honom, han sitter lugnt och fint.

Beror lit epå vilken årstid det är och hur han ser ut då han lekt med sina kompisar. Men det brukar bli ca en gång i månaden i snitt. Då badas han först och klipps sen.

Borstar du tänderna på hunden? hur ofta? har din hund problem med tänderna? vad använder du dig av vid tandborstningen?

Jag ger mina hundar tuggben och har inga större problem med tänderna. Funderar dock på att ge en av frallorna plack-off, då hon har lite tandsten.. Men vill göra en skpapning först,och har inte engagerat mig i den biten riktigt, då hon luktar gott i munnen.. :o

Öronrengöring från apoteket används när hundarna är skitiga i örenen, inte annars. Kanske två gånger om året?

Olika, men oftast en gång i veckan, sedan jag började ge dem omega-3 så växer dem som ogräs.. Och det är så mjukt i marken nu så de slits inte något alls...
Alla är lite små kinkiga vid kloklippningsdax, men inte merän att de surar ihop..:p

Beroende på hur skitigt det är ute, nu blir det säker tre gånger i veckan med den här jäkla geggan ute..

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 420
Senast: Ragdoll
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 372
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka