Skoteråkare skrämde hästar

Sv: Skoteråkare skrämde hästar

*KL*

Eh alltså... maskinerna på sidan? :angel: Mig veterligen går det inte så bra att köra skoter när de ligger på sidan men jag antar att de menar att de burkade, skulle gärna vilja veta hur pass nära de var. Är ju inte förbjudet att köra skoter på sjöarna och har man slutburk så blir det väldigt höga ljud när man gasar och är det stirriga hästar kan de mycket väl reagera skarpt.

Skönt att ha skotersäkra djur när man bor i skoterland.

Men även om det är tillåtet att köra skoter på sjöar så måste väl lagen gälla även körning där? Man måste ju anpassa körsätt och fart så man inte stör människor och djur när man "skotrar" när man kör i terräng.

För övrigt så måste ju skoterkörning på sidan vara det i allafall jag kallar ren buskörning...

Antagligen sånna där "fortåkarskotrar" ;) Dom har samma smattrande ljud som de där motorcyklarna *hoppas ni fattar*

Frågan är hur långt ut på sjön dom var och hur långt det var till hästhagen för förarna kanske inte ens har sett att det fanns hästar i närheten?

Ligger sjön dessutom i en dal så kan ljud studsa och eka rätt bra över sjöar.....

Så jag vet inte jag...

För ett par år sedan var det en häst och ryttare som red i ett skoterspår som blev påkörda utanför Åre. Hästen fick avlivas på plats och ryttaren blev av med ett ben tror jag? Eller om det var en ryggskada, jag minns inte riktigt vad dom berättade.

Men även om det är tillåtet att köra skoter på sjöar så måste väl lagen gälla även körning där? Man måste ju anpassa körsätt och fart så man inte stör människor och djur när man "skotrar" när man kör i terräng.

För övrigt så måste ju skoterkörning på sidan vara det i allafall jag kallar ren buskörning...

20 km/h på bilvägar
70 km/h på skoterlederna och är inte alls förvånad att det sker att hästekipage blir påkörda och tyvärr inser de inte att det är deras fel, vi ryttare har INGET på en skoterled att göra. Helt omöjligt att få stopp på en skoter då mattan låser sig när man nyper bromsen och maskinen fortsätter att glida en bit, beroende på underlag.

70 km/h tror jag gäller för all körning men det görs skotrar som lätt gör 200 blås i öppen terräng. (min gick gärna 140 över isarna).

Det ljud som blir av slutburkarna behövs inte vara i de högsta farterna utan det är accelerationen som gör det, kan börja från 0 upp till 70 km/h och det låter lika mycket ändå. När man burkar (ställer skotern på ena skidan och kör på mattkanten) så kan man inte köra fort rakt fram utan måste svänga och kör man fort då, ja då ramlar man av.

Sitter inte och försvarar det som har hänt men jag blir lite upprörd när det gärna hojtas om nånting man inte känner till så att säga. Och det är inte första gången hästar blir rädd för skotrar. Många hästar lär sig tyvärr inte vad en skoter är. Finns rakt av de ryttare som far fram i full rulle utan att tänka på vad som kan finnas bakom nästa krön/kurva. Har varit med om det också...

Sitter inte och försvarar det som har hänt men jag blir lite upprörd när det gärna hojtas om nånting man inte känner till så att säga. Och det är inte första gången hästar blir rädd för skotrar. Många hästar lär sig tyvärr inte vad en skoter är. Finns rakt av de ryttare som far fram i full rulle utan att tänka på vad som kan finnas bakom nästa krön/kurva. Har varit med om det också...

Precis min tanke...
Skrämde dom hästarna med flit finns det inget att försvara, men jag tycker folk börjar gorma "idioter" lite väl lätt så fort det bara står att det är skotrar inblandade.
Jag har inte hittat nånstans där det står att skoteråkarna såg eller vissta att det gick hästar i närheten, till exempel
Sen låter det ju hemskt mycket över sjöar, oavsett hur mycket eller lite du trycker på gasen eller hur långt ut på sjön man befinner sig.

Linda8142 Ja, skotrar får köras kortare bit på väg (till exempel för att korsa), men då är det 20km/h som gäller, som Zuzzi skrev, och att eventuella passagerare får hoppa av och gå tills man kommer på led igen.

Tack och lov för att jag har en skotersäkrad häst och att leden går alldeles utanför hagen

Det är en sak att åka skoter "som vanligt" även om man nog ska ha lite koll på omgivningarna men om man åker ut i ett stort sällskap och dessutom hanterar sina fordon på så sätt att det skapar ett öronbedövande ljud och befinner sig bredvid en gård så får man ta ett ansvar för vad man pysslar med.

Får man köra skoter på bilvägar :confused: Det fick man inte "förut" iaf.

Ja det får man, sedan finns det såklart vägar med skoterförbud men då finns det skyltar uppsatta. Vid åtminstone korsning av bilväg ska passageraren kliva av och gå. Att man inte fick ha passagerare när man kör längst väg hade jag nog glömt :o

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 16-tiden skrämdes två hästar av en bil på Ragvaldsbovägen i Sigtuna. En av hästarna hamnade i diket men ingen skadades.
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skandalerna inom ridsporten efter avslöjanden om hästar som plågats har påverkat överdomare Marita Mattssons arbete på tävlingarna.
Svar
0
· Visningar
337
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports krönikör Christel Behrmann tänker tillbaka på 60-talet, då hon började rida och villkoren för hästarna och sporten var helt...
2
Svar
36
· Visningar
2 447
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix