Sköta trasmattor?

Murphy

Trådstartare
Jag har under årens gång samlat på mig en anseenlig mängd trasmattor - och jag älskar dem alla!
Detta får till följd att de ligger framme för jämnan på parketterna.

Men då jag har lika många gardiner som mattor i olika färger, så möbleras det om rätt friskt, och mattor tas bort och ersätts med andra i nya färger.

Men då jag har katt, och mkt lort som blåser in från gatan nu under sommarn, så känns det lite sisådär att stuva undan halvsunkiga mattor i garderoben...:grin:
Men att tvätta mattor är ju gröna döden, på många sätt, och det undviks gärna.

Hur sköter man egentligen sin trasmatta?
Förebygger med ångtvätt och dammsugare?
Tar tjuren vid hornen och kör i maskin?
Handtvätt på gammalt vis?
Ger blanka hålen i det och bara ruskar lite?

Sv: Sköta trasmattor?

Äkta, hederliga trasmattor kräver jobb för att fortsätta vara fina.

Vattenslang/badkar och såpa med en skurborste till hands :D och sedan bara låta dem hänga tills de torkar.

Det går utmärkt att köra dem i maskin och tvätta. Antingen med såpa i, eller med vanligt tvättmedel.

Ja, det var ju det jag var rädd för... men ändå anade.

Typiskt att man bor i ett litet skyffe i stan!:mad:
Allt sånthär är ju så mycket smidigare att sköta "hemma på Går'n" (alt nere vid sjön) hos mor, och bara att hängtorka på gärsgårn!

Men såpa, och skurborste, ungefär som att tvätta hästtäcken alltså?

En i sänder, och försiktigt, försiktigt i sådana fall... min lilla maskin verkar vara lika begränsad som mitt lilla badkar i frågan.;)

I det fallet är jag nog lika delar rätt om mattan som maskinen.

Hur ofta kan de få gå en vända i maskin - varje gång man byter mattsättning, eller är det att gå till överdrift?

Ja :D

Visst kan man köra mattorna i maskin men jag är faktiskt emot det av två anledningar, dels att maskinen inte mår bra av att köra tunga mattor ;) och att en riktig trasmatta inte ska knölas in i en maskin utan tvättas som den är för att fortsätta vara just en riktig färgglad trasmatta.

Jag lägger in ytterligare en reservation där för el-/vattenförbrukningen. Jag har sju mattor ligger nu = sju maskiner(:crazy:) om jag får för mig att byta ut alla mot andra färger från storskåpet...
(ja, istället för att packa och flytta, byter jag numera gardiner och möblering månadsvis... och då även matt-matchning)

En stockholmstvåa högst upp i huset med en liten tvättpelare i badrummet utgör inga optimala förhållanden för mina norrländskt rustika hemgift i trasmattor, det hör ju jag.
Får övertyga sambon om att skärgårdsvilla måste komma på tal, med motiveringen "Mina trasmattor mår inte bra...:cry:"
-host-:angel:

Men hur ofta kan det tvättas, egentligen?
En trasmatta har i mina ögon en nästintill oändlig livslängs, och det är inget jag vill förkorta - varken med smuts eller slitagetvätt.

Men hur ofta kan det tvättas, egentligen?
En trasmatta har i mina ögon en nästintill oändlig livslängs, och det är inget jag vill förkorta - varken med smuts eller slitagetvätt.

Ja, som min gamla mormor alltid sa.. tvätta dem ordentligt så håller de både din och barnens livslängd minst :D och då hade hon haft dem i en herrans massa år.

Jag har en exexex svärmor som väver ordentliga trasmattor och hon dör hellre än att tvätta sina i maskin. :eek:

Jag tar helst hem mattorna till mamma och tvättar dem i sjön med såpa. Blir jättefina! Men då behöver man en mamma och en sjö - kanske inte alltid så lätt att fixa. Helst ska det va isfritt också!

Men då behöver man en mamma och en sjö - kanske inte alltid så lätt att fixa. Helst ska det va isfritt också!
Det har man... på 25 mils distans. Dock brukar insjön vara isfri långt in på senhösten, så ett matt-tvättar-kollo kan komma på tal mot sensommarn. Då lastar jag fårrden och blir som Fogelströms Tvätt-Malin på knä med såpa - mer pittoreskt än så blir det inte...

Ibland fuskar jag och tvättar i maskin men det är sällan typ om hunden har kräkts eller nåt på mattan annars en stooor balja och en rejäl borste + såpa. Har ju en egen matt-tillverkare som förser mig med mattor titt som tätt.

en riktig trasmatta inte ska knölas in i en maskin utan tvättas som den är för att fortsätta vara just en riktig färgglad trasmatta.

En riktigt riktig (dvs hemvävd) trasmatta fäller inte ur någon färg alls :p
De man köper i butik fäller ur färg hur man än gör tycker jag.

En riktigt riktig (dvs hemvävd) trasmatta fäller inte ur någon färg alls :p
De man köper i butik fäller ur färg hur man än gör tycker jag.

Beror iofs på vad väverskan har använt för trasor :p och om hon har "tvättat" ur trasorna innan. ;)

Jag har aldrig haft någon köpetrasmatta :o så det har jag ingen aning om.

Mina tvättas i mattmaskin, och manglas i stor stenmangel. Då blir ytlagret lite "förslutet", så de håller sig rena längre. Jag är ytterst tacksam för min mamma, som levererar mina rena mattor ... :bow: :angel:

Förr i tiden så lade man dem gärna i snö (KALL SNÖ) och sopade av dem. Bör nog funka, men jag har bara testat med hästtäcken. Snön ser inte fräsch ut efteråt.

Förr i tiden så lade man dem gärna i snö (KALL SNÖ) och sopade av dem.

:rofl: Så har jag gjort ialla hela mitt liv med mattor när det varit snö ute.

Mina barn har apat efter mig så när vi städar och det är snö ute så slänger alla ut sina mattor på gården och trampar runt på dem, sopar och vänder för att göra likadant på andra sidan. :D

Ok. Stryk ordet förr och ange valfritt alternativ. :angel:
Har noterat att vi nog är rätt jämnåriga ... :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka