Sköta sadel i kalvskinn

Kookaburra

Trådstartare
Hur skall man sköta kalvskinnssadlar? Har bara haft sadeln några dagar, men behöver snart göra något åt smuts.

Jag har hört att flera får gnissliga sadlar av Prestige-produkterna (de två blå tuberna). Därför vågar jag inte riktigt använda dessa än.

Jag har hört att olja är absolut förbjudet, men fett är ok. Funkar det bra med ren lanolin? Vad gör Lanolinet med "känslan" i skinnet?

Hur får man en ny "hal" kalvskinnssadel att bli lite mer klistrig?

Har hört att Butet-flaskan skall vara bra, men verkar svår att få tag i. Vet ni vart man hittar dessa på nätet?

Tacksam för svar :)

Senast ändrad:
Sv: Sköta sadel i kalvskinn

Jag användere stübbens lädertvål o Rapides läderbalsam.
Min sadel har aldrig varit hal.

Jag har A**rigo sadlar å där står det att man endsta får använda en fuktad trasa för att ta bort smutsen och sedan smörjer man in med olivolja. Har funkat jätte bra för mig i alla år inget gnissel å de ser nästan fortfarande nya ut även om de är svarta...

Lycka till!:)

Visst kan du använda olja. Men är sadeln ljus så kommer oljan göra den mörkare.

Jag föredrar att använda märkets egna produkter. På min Childeric som är buffel och kalvläder så använder jag C glycerintvål och C paraffinolja.

På Prestige har jag användt antigen dom egna produkterna eller en flytande glycerintvål av bra kvalite, det använder jag också på Amerigos kalvläder. Alla läder mår bra av glycerintvål, har inte haft någon sadel som inte tålt det!
Är tvålen av bra kvalite så behövs sällan något extra fett. Fett gör dessutom lädret matt, smutsigt, klibbigt och färgen slits pga det. Anv det endast på extremt torrt läder (tex beg sadlar som inte har skötts om så bra). Har testat Veredus, Passier, Effax etc men alla blir lika klibbiga.

Hur ofta använder du parrafinoljan? Det om något gör väl att bruna sadlar mörknar? Dessutom är det väl en mineralolja, ska man inte undvika sånt?

Inte ofta, några ggr om året kanske. :)

Tror inte ett dugg på att det ska vara skadligt för lädret, en tillverkare gör knappast skötselsprodukter för sina sadlar som förstör dom eller hur?? Vet många som använder paraffinolja på sina Butet sadlar också.

Sadeln blir inte mörkare och mörkare nej, om något så har min sadel blivit lite ljusare brun i dom snart tre år jag haft den. Mörknar bara första gång den smörjs.

Men som sagt det bästa är att hålla sig till märkets egenutvecklade skötselsprodukter samt ren glycerintvål, så risikerar man inte något. Childerics läder tål tex inte Prestiges vårdprodukter, den förstör hela ytlagret. Absolut sämsta produkten jag testat är Horsemans One Step, den tog färgen och ytan på allt läder utom det som var extremt hårt ytbehandlat. :crazy:

KL oxå...

Tackar för alla svar! :bow:
Bra att höra vad olika använder.

Det ser ut som om de flesta kör med Glycerin? Jag har hört att glycerin kan skada sömmar, därför har jag alltid använt sadeltvål med Lanolin. Vad gör egentligen glycerinet med skinnet? OBS! SKINN! inte LÄDER! :)

Nu har jag äntligen hittat DUNDERKUREN för min sadel i kalvskinn (ordo equester)
Jag hittade Bates Leather Cream på nätet till helt okej pris. Jag skrev i början av tråden Butet- men menade Bates.

Haft problem sen jag köpte sadeln som varit torr, sen med gnissel och klibb när jag försökt testa mig fram mellan olika produkter. Jag var ute efter ett saftigt grepp, och här är receptet.

jag är helt frälst nu!

1. Torka av smuts med våt disktrasa.
  2. Svampa o löddra med stubben flytande lädertvål (använd sparsamt, bara så att det löddrar och en hel del vatten använde jag).
  3. Torka av igen med ren våt disktrasa så lödder o tvålrester försvinner.
  4. Torka torrt med handduk.
  5. Lägg på ett REJÄLT lager med Bates Leather Cream, så mycket att det typ blir vitt, låt vara några timmar, polera bort överskott.
Sen gjorde jag samma med mina läderridbyxor.

helt makalöst vilket proffsigt grepp!

Ridstövlarna tvålade jag noga och torka rena för att få bort allt gammalt fett och andra läderprodukter som kan ha fastnat. Sen gnugga jag på Bates balsam just vid foten, men inte skaftet. Där tog jag lite tunnt med BL cream för att det inte skulle kännas så torrt.

Ska prova rida med dom imorgon.

Lista på vad jag provat på sadeln med recension.
Prestige's blå tuber - gnisslade som s*tan, kanske funkar de bättre på prestige's egna sadlar. Dock kändes det lite olustigt när de i instruktionshäftet vill att man skall ha skyddskläder på sig och att det var farligt att andas in ångorna :crazy:
Chevaline softfclean finish - säkert jättebra på en sadel som är mättad, men på min torra bara åkte det direkt in i lädret. Skall prova igen senare, nu när den börjar bli sådär härlig! Tror den är skitbra för snabbrengöring.
Lanolin med mandelolja - kände mig tvungen att prova, men det blev mest bara klibbigt i sadeln. Bättre efter en stund, riktigt klister, men jag var ju ute efter lite saftigare grepp, inte klibbigt grepp. Sen började mina läderridbyxor att gnissla massor.
Galltvål - bra rengöring, tar bort all gammal fett, men jag skulle inte våga använda det för ofta. Men bra mellan jag testat de olika produkterna.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka