Sv: Sköta galopphästar?
Listan kan bli hur lååååååååång som helst!!
Om vi börjar med platser är Klampenborg utanför Köpenhamn närmast. En underbar bana!
De största dagarna är Dansk Derby sista helgen i juni och Scandinavian Open första söndagen i augusti. Men vilken solig lördag som helst är Klampen underbart!
Newmarket norr om London är galoppsportens vagga. Har tävlingar under hela sommarhalvåret, många storlopp hela tiden. Två olika tävlingsbanor på samma fält så att säga. Dessutom massor av fina stuterier och auktioner. Ett jätteintressant museum, National Stud och British Racing School.
Engelska Derbyt rids på Epsom nära London, jättehappening med tivoli och hela programmet.
På hösten har du Prix d'Arc de Triomphe i Paris. Passa på att besöka Chantilly, fantastisk träningsanläggning norr om Paris. Slott och museum.
Jag har efter många års motstånd börjat bli övertygad om att Dubai är värt ett besök men har ännu inte varit där. Det kommer.
En annan grej som vore kul att se är Melbourne Cup när hela Australien stänger ner och kollar löp (kanske inte nu längre men det är fortfarande STORT).
Kentucky Derby är en tradition men om du kan se Breeders' på Churchill för du mer för pengarna! Har sett båda och BC är snäppet värre! Hyr en bil och åk runt och titta på stuterier. Du kanske redan har varit där?? Med tanke på ditt nick? Underbart är det i alla fall.
Både Kentucky och Normandie är ju stora både på trav- och galoppuppfödning så där kan du göra två flugor på smällen
.
Både Del Mar och Santa Anita i Californien är häftiga banor med anor från den tiden Hollywood var Hollywood. Alltid fina löp, men kanske inte värt resan. Men om man ändå har vägarna förbi....
Ja, det finns hur mycket som helst som man inte får missa!
Fast jag är glad att jag inte var på Klampen idag!