Sköra klor och spricker.

Skogstrollet

Trådstartare
Lokas klor har blivit väldigt spröda på sistone. Hon är allergihund, går på hyposensibilisering och äter kortison. Hon är överviktig och jag har försökt banta henne i år känns det som, skulle behöva ge fiskolja (pga hud och päls) men då säger det bara *poff*...

Har funderat på alger. Hon åt en period Algguttens hundfoder och hade superpäls,hud och klor men magen tålde inte maten. Någon som ger det?

Nu har hon en trasig trampdyna på ena framtassen, en till trasig klo på andra framtassen och halva nyllet rakat pga årets första fukteksem. Det är ju inte annat än att jag börjar bli lite trött.... :(

Sv: Sköra klor och spricker.

Jag har en bekant med en whippet som har liknande problem (verkar blossa upp efter varje löp). De har fått hyfsad kontroll på det genom att ge viacutan och så får de något "nagellack" hos veterinären som ska stärka klornas yta.

Vad ger du för foder?
Det låter som om du skulle behöva ge ett tillskott på fettsyror. Vicautan ger man ju väldigt lite av, annars gillar jag dr baddakys. Biotin kan också hjälpa mot sköra klor.
Det är svårt när de är överviktiga (särskilt när de står på kortison). Jag har på jobbet en hund som funkar bra på RC Sensitivty control. Han har förutom allergi och hudproblem bekymmer med sin pancreas och behöver ett kalorisnålt foder. På det här funkar både hud och mage. :)

Våran hade jätteproblem m klorna (även pälsen vart sämre) under tiden han åt kortison (åt under 1,5 år en låg dos), sen tog det lång tid innan de blev bättre.
Människor som äter kortison länge brukar få b-vitamin (har jag för mig att det är), kanske hundar också behöver det?

Fukteksemet har jag koll på, använder viatop. Dyrt, men bra.

Hon äter färskfoder, VoH som jag drygar ut med främst vitkål som bulk. De perioder hon går på torrfoder är det Roburs Rosa, lax och ris, som funkar bäst.

Viacutan ska jag kolla upp vad det är! B-vitamin är väl också vanligt att man ger hästar med dåliga hovar så det låter inte heller orimligt.

silica-tillskott funkar på naglar, så kanske även på klo? är väl kisel, så substansen i sig borde hon ju tåla. finns på hälsokostaffären... :)

Har beställt hem Standardts Biotin-tillskott och testar med det tänkte jag. Kan jag undvika att ge olja vore jag tacksam, med tanke på hennes viktproblem.

Det kan vara kortisonet som gör klorna spröda. Men det finns en sjukdom också som gör klorna spröda. Jag minns inte vad den heter, men veterinären ska kunna testa på en klo. Jag vet en briard som har den klosjukdomen och den är mer vanlig på vissa raser än på andra. Googla på klosjukdom på hund.

Viacutan ger man ju pyttelite av, det borde inte påverka hennes vikt så mycket. Men annars tänkte jag på linfröolja som är väldigt välgörande på både människa och häst, kan ju vara en grej att testa.

Klosjukdomen dpmatte tänker på (tror jag) heter SLO (symmetrisk lupoid onychodystrofi). Det är en autoimmun sjukdom.

Dermoscent finns det ett preparat som heter, fettsyror. Sätts på huden i nacken, precis som med fästingmedel tex. Bra för hundar som lätt går upp i vikt av fettsyror i maten.

Viacutan och dermoscent är noterat och lagt på minnet, gör inte biotinet skillnad ska jag testa något av dem.

SLO tror jag inte att det är, det handlar inte om någon spontan kloavlossning utan klorna är spröda och sprickorna kommer alltid efter att jag har klippt dem. Det bara knastrar om dem... :crazy:

Ja, frågan är om det är en starkare koncentration i medlet just för sköra klor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka