Skor utan klack?

Sv: Skor utan klack?

om du har korg på stigbyglarna behövs ingen klack. annars tror jag nog att man måste ha klack.

Jag som nyss kommit på att distans kanske skulle kunna vara något för mig och min häst och precis skrivit ut "regler ur TR" från Nerikes Distansryttarklubb kan svara att så här står det:

"Man måste rida med godkänd hjälm, tröja med krage (:eek: varför?) och ärm, skor med klack eller sluten stigbygel."

Så alltså; en "korg" på stigbygeln eller klack...

Och plötsligt kunde jag ge värsta expertsvaret i en tråd i ett ämne jag egentligen inte vet just någonting om - distansridning! :banana:

Jenny1 skrev:
"Man måste rida med godkänd hjälm, tröja med krage (:eek: varför?) och ärm, skor med klack eller sluten stigbygel."
Vad händer om man inte följer reglementet då?

"Lånar" en bild av Anders Wittur från Fornaboda-ritten där följande ryttare även placerade sig!!!
Är det möjligtvis så att domarna tillät denna klädsel på grund av värmen? Varför var det då inte fler ryttare som gjorde så ?
Jag tycker mest synd om den ryttare som hamnade på 7:e plats och därmed missade en placering (med tillhörande priser??)

P6301337.JPG

med krage menas att du inte får ha linne, du behöver alltså inte ha typ pikè tröja.
Jag tror att det är för att det ska se ordentligt ut?

Någon annan som har någon annan förklaring?

Red samma person i Linne, eller hade honm t-shirt sen? Och hon red 50 km, kanske var det därför de inte var så hårda. ?

Ja, hon red i linne, finns fler bilder. Varför ska man inte vara lika "hårda" i 50 km för?

Hej
Mom 818
"Av säkerhetsskäl skall, om man inte har skor med klack, antingen stigbyglar med täckt frontdel eller annan typ av säkerhetsbygel användas."

Det tolkar jag som att i alla former av säkerhetsstigbyglar får man rida med skor utan klack.

Tussi

Ja, man får ha andra sorters säkerhetsstigbyglar också. Sådana med gummiband på sidan eller som har böjd sida.

tussi skrev:
Hej
Mom 818
"Av säkerhetsskäl skall, om man inte har skor med klack, antingen stigbyglar med täckt frontdel eller annan typ av säkerhetsbygel användas."

Det tolkar jag som att i alla former av säkerhetsstigbyglar får man rida med skor utan klack.

Tussi

Men i TR står det ju "sluten stigbygel"??

Detsamma reglar gäller för alla klasser, jag tror det helt enkelt bara missades att just denna person hade linne.

Själv red man och höll på att svettas ihjäl i en piketröja hahaha

Jag har, som sagt, precis börjat nosa på om distans kan vara något för mig och min häst och skrev ut "Regler ur tävlingsreglemente - TR" från www.nerikesdistansryttare.org/majatr.html Där står det "skor med klack eller sluten stigbygel." Det är sista punkten på sidan jag länkat till...

Och jag har ju inte läst TR alls utan bara skrivit ut en sida från Nerikes distansryttarklubb, då har de skrivit av fel då.. Borde kanske påpekas till dem.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 001
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 007
Senast: Lingon
·
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: tanten
·
Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
384
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka