Sv: skor till minishettis
jag ogillar skor på alla de hästar som inte behöver skor.. ingen av mina 4 ridhästar har skor. De hämmar hovens naturliga form och de hämmar hästens kropp att fungera så naturligt som möjligt.
Nu uppfattar ju jag t.s. som att det behövs skor. Det framgår ju oxå att det vintertid verkar vara mkt isgata och annat som kräver lite bättre grepp.
Du har fel i att skor hämmar hovens naturliga form men rätt i att att det (beroende på hur fysiologiskt hovvården är utförd) till viss mån alltid gör inverkan på hovmekanismen.
Du har även fel när du påstår att grepp skulle hämma hästens kropp,, en häst som inte får grepp med sina hovar på underlaget kommer ofelbart att spänna sig vilket secundärt leder till att kroppen inte fungerar så naturligt som möjligt.
Va inte så trångsynt utan av två onda ting får man försöka lösa det för den enskilda individens välbefinnande på det minst onda sättet.
Ta nu inte upp att det är så enkelt att man kan sanda för att på så sätt skapa ett bättre grepp på en barfotahäst för det har vi redan tidigare tagit del av vad som händer vid blidväder och när ägaren insett att den naturliga arealen är så stor att man inte orkar fullfölja sitt åtagande för att ge sin individ ett sunt hästliv.
Jag kan ha fel eftersom jag hört från vissa håll att hästens naturliga hovar har en sk sugkroppsmekanism,, jag har av personlig erfarenhet aldrig sett det.
Däremot så är det mer en regel än undantag att just barfotahästar fläker sig och tvingas avlivas liggande på en isgata vintertid, enbart beroende på ägarens egen "tjurskallighet"
Jag hoppas du aldrig behöver få den erfarenheten eller kunskapen jag i dessa fall tagit del av för det är ingen trevlig syn.