skor till minishettis

jassica

Trådstartare
jag har en liten fröken på 80 cm i mankhöjd, finns inga papper på henne, men både jag och de som ser henne tror hon kan vara korsning med fallabella, men min fråga är vart sjutton får jag tag i skor till henne? hon har pyttehovar. ömmar inte men i vinter vill jag gärna att hon har skor, hon gör ingenting men går ju till och från hagen.

har också travare, till dem finns det något som heter barfota söm, har funderat på om man annars kan slå i såna.

Sv: skor till minishettis

Men till och från hagen ska den väl kunna gå utan skor? Finns ju ingen som helst mening med att sätta på skor bara för att liksom.

till och från hagen varje dag blir en liten bit, speciellt när det brukar vara isgata där, då tycker inte jag att det är bara för att! Spelar ingen roll om vägen grusas, vid nästa in eller uttag kan det lika bra vara snorhalt igen.

naturligtvis, skulle hon ha skor men obroddat hade det varit bättre för henne att vara barfota.

hade hellre löst de på annat sätt.. sko en sån liten känns rätt onödigt.. kan du inte leda henne i "diket" eller väggrenen? de e ju inte många veckor de brukar vara sån isgata..

två senaste vintrarna har det varit runt en 80 cm snö, och det plus plogvallar- nej hon kan inte ledas i diket.

Och varför är det onödigt att sko en sån liten? Minishettis, halvblod, travare, shire, de är hästar allihop och ska behandlas lika.

jag ogillar skor på alla de hästar som inte behöver skor.. ingen av mina 4 ridhästar har skor. De hämmar hovens naturliga form och de hämmar hästens kropp att fungera så naturligt som möjligt.

Du kanske kan be hovslagaren smida skor åt ponnyn?

Min hovslagare brukade smida skorna åt min ponny, men det var mest för att han ville ha träning själv
och för att hon har en litet konstig form på sina fötter.

och jag ogillar hästar utan skor, så då är vi ju på samma nivå men ändå inte. Alla mina hästar i alla år har alltid haft skor, och de gånger de gått utan har de blivit halta pga att de är ömfotade.
bäst att förtydliga att de inte blivit blockhalta, och att det gått över direkt när hästarna fått skor på sig.
men nu var det inte det diskussionen handlade om, du vet uppenbarligen inte vart man fårtag på skor till henne, så tack ändå.

Senast ändrad:

ja, jag väntar svar från hovslagaren på kliniken i stan, kanske han kan ordna det, kollar omkring om det inte vore möjligt för honom.

...och så finns det ju sedan 2010 regler om att man har ansvar för att hästarna inte skadar sig på grund av halka till och från och i hage. Så att brodda på vintern tycker jag är positivt.

men till din fråga. Jag har för mig att 8x0 är det minsta som finns. Gå till närmaste ridsportsaffär/granngården eller liknande, de brukar ha lite skor. Om du inte hittar där så råkade jag surfa in på en hemsida som sålde hovslagargrejer på nätet häromdagen (hette teamalutorp.se) du kan ju kolla där.

(Om din hovslagare inte har så små skor har h*n kanske inte tillräckligt små söm heller, så du behöver kanske köpa det också).

...och så finns det ju sedan 2010 regler om att man har ansvar för att hästarna inte skadar sig på grund av halka till och från och i hage.

precis, dock verkar många jag pratat med om inte tycka att det gäller shettisar tyvärr, trots att de kan skada sig precis lika mycket.

det där med söm har jag också tänkt på, men antar att hovis kanske vet något om det om han kan få fram skor. var inne på travbutiken idag, deras minsta skor var alldeles för stora, men ska titta vidare.

Nu spekulerar jag fritt, men om dimensionerna på de minsta skorna (alltså järnets tjocklek och bredd) känns ok i proportion till hoven så kanske man kan kapa av dem baktill så att de blir kortare.

mina tankar har också gått åt det hållet, så gör vi på våra stora hästar, så borde ju även gå på lilltjejen.

KL
OM (jag säjer om ;) ) du inte hittar dojjor åt lilltjejen kanske det finns boots som går att brodda? Om dom sitter kvar iofs..har aldrig prövat boots själv men det kan ju vara ett alternativ bättre än att halka och slå sej :laugh:

Jag har oxå en pytteliten donna, med skor runt om, året runt...
Cemtec har 8x0, dessa är väldigt små. Vet att börjes har haft detta märke. Annars går det ju att kapa traktarmarna m vanlig kaprondell och sedan borra upp nya broddhål med typ en pelarborrmaskin. Kolla runt bland travbutikerna med ponnytravutbud, de brukar kunna ta hem. Lycka till!

jag ogillar skor på alla de hästar som inte behöver skor.. ingen av mina 4 ridhästar har skor. De hämmar hovens naturliga form och de hämmar hästens kropp att fungera så naturligt som möjligt.

Nu uppfattar ju jag t.s. som att det behövs skor. Det framgår ju oxå att det vintertid verkar vara mkt isgata och annat som kräver lite bättre grepp.

Du har fel i att skor hämmar hovens naturliga form men rätt i att att det (beroende på hur fysiologiskt hovvården är utförd) till viss mån alltid gör inverkan på hovmekanismen.

Du har även fel när du påstår att grepp skulle hämma hästens kropp,, en häst som inte får grepp med sina hovar på underlaget kommer ofelbart att spänna sig vilket secundärt leder till att kroppen inte fungerar så naturligt som möjligt.

Va inte så trångsynt utan av två onda ting får man försöka lösa det för den enskilda individens välbefinnande på det minst onda sättet.

Ta nu inte upp att det är så enkelt att man kan sanda för att på så sätt skapa ett bättre grepp på en barfotahäst för det har vi redan tidigare tagit del av vad som händer vid blidväder och när ägaren insett att den naturliga arealen är så stor att man inte orkar fullfölja sitt åtagande för att ge sin individ ett sunt hästliv.

Jag kan ha fel eftersom jag hört från vissa håll att hästens naturliga hovar har en sk sugkroppsmekanism,, jag har av personlig erfarenhet aldrig sett det.

Däremot så är det mer en regel än undantag att just barfotahästar fläker sig och tvingas avlivas liggande på en isgata vintertid, enbart beroende på ägarens egen "tjurskallighet"

Jag hoppas du aldrig behöver få den erfarenheten eller kunskapen jag i dessa fall tagit del av för det är ingen trevlig syn.

ska kolla om de har den storleken, travbutiken här hade inte, var visserligen inte jag som kollade, men jag ska absolut höra med dem, de kan ju om inte annat kanske ta hem. Vad har du för storlek på söm då?

Det är endast vintertid hon behöver, hon kan bli lite ömfotade de gånger de har sladdat vägen, men det sker kanske en gång under vår-sommar-höst så de två dagar gruset är framme överlever hon. hon går med lös i sin egna takt ibland när jag rider ena hästen, både på vägen och i skogen utan att vara ömfotad.

hon har alltså pyttehovar.

jag har en liten fröken på 80 cm i mankhöjd, finns inga papper på henne, men både jag och de som ser henne tror hon kan vara korsning med fallabella, men min fråga är vart sjutton får jag tag i skor till henne? hon har pyttehovar. ömmar inte men i vinter vill jag gärna att hon har skor, hon gör ingenting men går ju till och från hagen.

har också travare, till dem finns det något som heter barfota söm, har funderat på om man annars kan slå i såna.

Jo barfotasöm (va nu det är enligt tallibanerna) kan funka,, frågan är om det finns så "fina söm" Det finns även söm med sk hårdmetallkärna som funkar som grepp.

Barfotasöm till travare är enbart en "modern uppfinning" Det är sedan länge känt att om man vill tävla sin travare barfota i lopp men den inte har tillräckligt med "slitskydd" mot underlaget för att klara dom sista 700 meterna så tar man av skorna,, slår i ett antal pg söm i bärranden på fysiologiskt rätt ställe utifrån den enskilda individens slityta på bärranden och vipps så har vi skapat en barfotahov som klarar att undvika att bärranden utsätts för för stort slitage beroemnde på underlagets beskaffenhet.

Det jag skulle vilja att du gör är att du tar ett måttband,, tar måttet på hovens bredaste del (underifrån) samt måttet (underifrån) från tåspetsen bak till trakthörnen. Delge det så är det mkt lätt att veta om det finns fabriksskor i den storleken..

I annat fall så finns det jättemånga hovisar som älskar att uppvisa sina smideskonster och att smida skor under storleken 8*0 är ett erkännande om en fulländad smed.

Naturligtvis ska du få den hjälp du söker efter din och främst din häst behov för att inte utsättas för bristande välbefinnande.

Mått samt även bilder på upplyft hov där man ser den naturliga hovformen skulle underlätta enormt.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 084
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 898
Senast: __sofia__
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästarna kan få ömma ballar av äggskor? Slog på vets inrådan på äggskor bak som var ganska rejält...
Svar
18
· Visningar
1 883
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka