Skor till artroshäst

TeamVM

Trådstartare
Min 8 åriga fjordvalack har artros i båda bakknäna och snubblar/tappar ofta både fram o bakben. Nu har han tåriktade fram och tåöppen sko bak med hög trakt o tvärad tå. Han måste ha hög trakt och kort tå för annars känner han av bakknäna så den skoningen han har bak nu funkar bra. Fram är det inte bra, tån "normallång" och han snubblar hela tiden. Ska tillägga att tåriktningen är mkt liten, knappt hälften av de tåriktade skor jag har sett förut.

Jag ska byta hovis nu när jag har flyttat till nytt stall och det är dax att sko om i början av december, men jag vet inte vilka skor min pålle ska ha? :confused: Har fått en massa råd om diverse skor, tvärtå, halvrund tvärtå, flap, equi-librium, mm...
Har funderat på att ha likadana bakskor som han har nu men andra framskor, jag vet inte riktigt. Ska självklart diskutera med nya hovslagaren men jag känner att jag behöver lite mer kött på benen tills dess och jag vet att det finns många kunniga inom ämnet här på buke så please hjälp mig :D

Sv: Skor till artroshäst

Det har för du ta upp med din nya hovslager.
Az

Ja jag ska det men jag tänkte att jag kunde få några tips här först så att jag slipper diskutera typ 20 olika sorters skor med hovis ;)

Kan man ha Mustads Equi-Librium skor både fram och bak? Nån som vet??

Jag har haft det på min äldre farbror med knäledsproblem och snubblingar både bak och fram, med mycket gott resultat. Tyvärr så går han med vanliga skor vintertid pga brodd men det viktiga då är att hålla efter så tån inte blir för lång.

Noa

Ok, men vilka skor menade du att din häst hade? Tåöppen?? Förlåt jag ä lite trög :p

Ingen fara, ;)! Jag menade att vi använt Mustads EL både fram och bak på min stora häst. Även vår ponny som haft senskador båda fram (hos tidigare ägare) använder dessa fram och tränas för fullt.

Noa

Jag skulle sats PÅ NGT LED LUBRICANTMEDEL.
Cosequin, corta flex eller liknande.
Om den bara är 8 år finns det stora chanser att den blir ganska bra.

Är du säker på artros?

Jaha! ;) Tack så mkt för svar, kul att det funkade bra för era hästar! :laugh:

Ja han har artros, bekräftat med röntgen. Han får glucosamin och msm, men det måste kombineras med ngn specialskoning. Har fått 16 sprutor cortison fördelat på 5 behandlingstillfällen.
De pålagringar jag har sett på andra hästars röntgenplåtar brukar vara som små "skuggor" men på Vilgots plåtar såg man ingen skillnad på ordinarie skelettet och pålagringen. :confused: Det är inre rullkammen som är drabbad.

Den här hästen har varit farlig att rida (bockat, allmänt okontrollerbar att rida) i ca 2,5 år men inga fel har hittats förrens i somras när pålagringarna upptäcktes.

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 011
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 386
Senast: Aionee
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 203
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama