Skor, skor, skor och åter skor

Sv: Skor, skor, skor och åter skor

Galadriel skrev:
. Sömmens hårda huvudkula ger ett bra grepp och kan öka skornas livslängd med minst 25%."

Bettyder det i mitt fall att den håller i ca 3-4 dagar extra :D ;)

CosmicQueen skrev:
Själv har jag en pappa som kan sömma om när det krisar. ;)

För precis som för dig så är det sömmen som ger vika först även om hovarna inte är långa, skorna oslitna och dom sitter bra annars...

Kör med guldskor.
Det är en ny typ av guldsko pågång, med hårdmetall på båda sidor om sömmen.Vet inte när den kommer ut på marknaden men jag har redan sett den på fabriken. PS. du kan ju ringa till Thors Trading i Västerås o höra efter. :bow:

Jag är väldigt skeptisk till att använda guldskor eller liknande skor med grep fram då det blir större uppbromsning, vilket ger ett större slitage på lederna. Bak rider jag dock alltid med guldskor. Jag har börjat rida i en galoppträningssko, den är lätt och slits mindre än vanliga järnskor. Vi använder Mustads söm och de brukar för det mesta hålla(tävlar 120-160 km), det är ju viktigt att sömhuvudet inte är för stort utan att det kommer ner lite. De har också en söm som har svetsat huvud, risken är bara att det blir för mycket grep.

Jag skulle inte anvanda gulskor, som nagon sa sa sliter sommen ut fortare och skorna flyger lattare av. Du som har en hast som sliter mycket kan nog rakna med att fa tappskor med guldskor - det fick jag jamt forut nar jag anvande gulskor - fattade inte varfor skorna flog av forran jag gick over helt till vanliga jarnskor.

Prova sommen som det tipsats om. Kan inte din hovslagare prova att aven svetsa ovanpa sommen som en forstarkning tills du hittat dessa supersommar det pratas om har?

Camilla

Nu kommer det en kompis till min hovis och slår på en sko så länge, sen får min hovis komma ut nästa vecka (han är ju i Falsterbo nu) och då ska jag plåga honom med flera förslag ;)

Han tycker nog att det är ganska kul att få testa lite olika material! han hade även kollat upp någon speciell spray som man sprayar på och får då en sko som kan läggas om i över ett år, det var tydligen någon indistriell spray och det fanns bara sådan utrustning på ett ställe i sverige för hovslagare och det i Uppsala (där han naturligtvis råkar bo!) Problemet var bara det att skon måste vara exakt innan man sprayar den och att han måste fixa till skorna och sedan åka i väg med dem och fixa!

Och skulle detta fungera ville han gärna att jag skulle fortsätta med det så att han fick köpa in utrustningen själv!!!!! (i samma andetag som han nämde något om att han var prylbög:D)

Sån söm köper vi också och det håller verkligen jättebra!

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 021
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·
Distans Har hittills endast ridit min häst med helt vanliga järnskor på hovarna. Har inga bekymmer med tappskor - vår hovslagare är toppen på...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
17 022
Senast: mahlmt
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 015
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar