Skor på sto med föl

iafia

Trådstartare
Mitt sto har fått föl, nu 3 veckor gammal. Hon ska återgå till ridhäst igen till hösten men har dåliga fötter så hon behöver verkligen skos fram redan nu. Till saken är att alla jag pratat med avråder att sätta på skor fram för att skadorna på fölet kan bli värre om hon har skor om hon skulle råka trampa på fölet. Men hur vanligt är det att ston trampar på sina fölungar? Hon har inte varit i närheten att trampa fölet dess tre första veckor i livet, vad jag har sett.

Vad har ni för erfarenhet?

Sv: Skor på sto med föl

Om de går ute och kan röra sig fritt så är det ovanligt med trampskador. Men om de står i box med mycket strö eller om man transporterar sto och föl så är risken större. Själv har jag inte skor på stona ändå, även om de går ute, bara för att minimera risken.

De ska inte transporteras (förhoppningsvis om inte det blir nåt akut) de ska vistas ute med annat sto och föl i stora hagar (sommarbete), de ska bara vara inne vid dåligt väder.
Jag hade helst sett att hon fått vara barfota men hovarna fram är så dåliga att jag är rädd för att hon kommer lida av att gå omkring så ömfotad hela sommaren. Kan ju vara skönt för henne att våga ta nåt travsteg ibland :crazy:

Har inte varit med om trampskador men däremot fick vi avliva en fölunge som brutit benet då mamman som var skodd troligen råkat sparka fölet när den diade. Mitt sto som är dräktig nu bli lätt skev i hovarna i bak och går skodd nu under dräktigheten men när det närmar sig fölning kommer vi dra av skorna och istället plasta hovarna. Kanske skulle vara nåt för ditt sto också?

Hur plastar man hovarna på bästa sätt så att de kan vara ute hela dagarna utan att det lossnar? Vad är det för plast man använder?
Känns som risken med skador på fölet från mamman borde minska med tiden ju äldre de blir?

min skoddes ca 3 veckor efter fölning för då hade hon inga framtår kvar och det gick bra, var lite rädd att hon skulle trampa på fölis som slängde sig ner och sov mellan mammas bakben men inte då, och risken minskar ju ute i hagen. SÅ sko du iaf fram om hon har dåliga hovar, och är de ömma hjälper det inte att plasta, det skyddar bara mot att hovarna går sönder.

Mitt sto har alltid skor på fram. Jag har känt henne i över tio år och litar på hennes oerhörda kroppskontroll och är inte det minsta orolig över att hon ska skada sina föl. En gång var hon så tjock i bakbenen att hon faktiskt fölat med bakskor på och det gick helt problemfritt men det är inget jag rekommenderar för den som inte kan lita på att ens sto har full koll på sin kropp.

Prata med din hovslagare om plastning. Min syster är hovslagare och kommer plasta mitt stos hovar inom kort. Vet dock inte vad produkten heter, men som någon tidigare sa håller den för hagvistelse och gör så att hon inte blir skev.

Jag skodde mitt sto fram ca en månad efter fölningen då hon helt klart var öm, har inte varit något problem hittils, speciellt inte nu när de går på bete och har gott om plats att röra sig på.

Måste väl fungera med vanliga "barfotaboots"? Dom skyddar både hovarna och är gummi under ifall bäbis skulle bli trampad.
Fast vet inte hur mycket "känsla" det tar bort för stoet så det kanske inte är en bra idé ifall hon är fumlig med fötterna från början fast man tar väl av dom inne där det är störst risk

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 411
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka