Skor på parkbänk

BernT

Trådstartare
Har undrat över en sak nu i typ ett år. På våren, sommaren och hösten står det skor på en parkbänk som vi går förbi varje dag när vi ska till lekparken. De står inte där på vintern och det är ett nytt par skor nästan varje dag, nån gång ibland kan något par skor stå 1-3 dagar.

Betyder det något? Är det ett hemligt tecken? Är det bara någon tokig som glömmer sina skor varje dag?

Det är ofta träningsskor så tänkte först att det var stulna skor från ett gym i närheten men de ser emellanåt ganska slitna ut.

Varför står de där? Jag funderar på att bygga en o-plats och ligga där och spana i något dygn för att se vem som lägger dit skorna, måste få veta!

Har undrat över en sak nu i typ ett år. På våren, sommaren och hösten står det skor på en parkbänk som vi går förbi varje dag när vi ska till lekparken. De står inte där på vintern och det är ett nytt par skor nästan varje dag, nån gång ibland kan något par skor stå 1-3 dagar.

Betyder det något? Är det ett hemligt tecken? Är det bara någon tokig som glömmer sina skor varje dag?

Det är ofta träningsskor så tänkte först att det var stulna skor från ett gym i närheten men de ser emellanåt ganska slitna ut.

Varför står de där? Jag funderar på att bygga en o-plats och ligga där och spana i något dygn för att se vem som lägger dit skorna, måste få veta!

Det har jag aldrig sett! Var står de?! :D

Längs med grusvägen vid bäcken, på parkbänken som är närmast lilla lekparken. Det stod ett par svarta där idag haha. Ska börja fota och göra ett litet kollage denna sommar tror jag ;)

Haha, va fan! Aldrig tänkt på, trots att jag bor typ där. Ska fråga min mammalediga kompis som går mycket barnvagnspromenader om hon sett dem :D

Kan det vara någon som skänker bort skor till hemlösa genom att ställa dem där?

Kanske, skulle ju kunna vara så helt klart.

@Sleepan
Förra året var det nya skor nästan varje dag hela sommaren! Mycket Nike och adidas, och för det mesta ser det ut att vara herrskor för det är alltid ganska stora skor. Min sambo tror att det är ngn slags kod för något :laugh:

I Malmö finns ju fenomenet "skor på lina" dvs ett par ihopknutna skor som hänger över en lina där gatulampor sitter fast. Det innebär att det finns en langare i närheten. Men om detta är samma vet jag förstås inte.

I Malmö finns ju fenomenet "skor på lina" dvs ett par ihopknutna skor som hänger över en lina där gatulampor sitter fast. Det innebär att det finns en langare i närheten. Men om detta är samma vet jag förstås inte.
På andra ställen är det folk som muckat från typ ungdomshem som slänger upp sina skor.

Det hängde ofta skor i elledningarna ute i ingenstans där jag hade häst förut. Vi undrade alltid vem fasen som tog sig ut dit för ngt sånt.

Det är vanligt häromkring med, utanför Borås efter Borgstena vet jag det hänger ett par skor över en el-ledning och det har tillkommit skor också, har fått för mig att det är mest någon kul grej, inte tänkt på att det skulle ha någon betydelse.
Har även sett det utanför Värnamo mot Tånnö, likadant över en el-ledning som går över vägen.

På andra ställen är det folk som muckat från typ ungdomshem som slänger upp sina skor.
Intressant!

Jag trodde det var en myt?
Inte i Malmö iaf. Skorna plockas ner illa kvickt men tyvärr är det nya par uppe snabbt igen.

Det hängde ofta skor i elledningarna ute i ingenstans där jag hade häst förut. Vi undrade alltid vem fasen som tog sig ut dit för ngt sånt.
Kan ju säkert ha lite olika betydelse, men i ingenstans måste det vara najs att göra affärer :p

Det är vanligt häromkring med, utanför Borås efter Borgstena vet jag det hänger ett par skor över en el-ledning och det har tillkommit skor också, har fått för mig att det är mest någon kul grej, inte tänkt på att det skulle ha någon betydelse.
Har även sett det utanför Värnamo mot Tånnö, likadant över en el-ledning som går över vägen.

Behöver ju inte vara samma betydelse som i Malmö :) Men det kanske är en "universalkod" för kom och köp?

Intressant!

Inte i Malmö iaf. Skorna plockas ner illa kvickt men tyvärr är det nya par uppe snabbt igen.

Kan ju säkert ha lite olika betydelse, men i ingenstans måste det vara najs att göra affärer :p

Behöver ju inte vara samma betydelse som i Malmö :) Men det kanske är en "universalkod" för kom och köp?
Ingen aning om det är ”kom och köp”, skorna har hängt uppe länge och ibland hänger det andra skor på dom första osv. Intressant oavsett, synd man inte kan fråga den som slängde upp första paret.

Alltså man behöver ju inte vara helt utanför samhället och tidsåldern bara för att man är kriminell. Tror nog att de flesta som säljer narkotika har telefon. :rofl:

Jag fick förklaringen att man slänger upp skorna på lina när man förlorat oskulden.🤔

• Att någon har gjort det som en rolig grej.
  • Det är en markering för slutet av en era, kan vara ett skolår eller giftemål. Därför har de dinglande skorna även blivit en symbol för att barn vill fira att de har fått sommarlov.
  • I Scotland sägs det vara en symbol för att någon firar att de har förlorat oskulden.
  • En skejtare som markerar ett områden som hen tycker om att åka på.
  • Att skorna skulle hedra någon som har gått bort. Där legenden säger att när själen till skorna återvänder måste skorna vara så högt uppe. Så att den kan ”gå” så högt ovanför marken som möjligt, nära himlen.
  • Att man har bestämt sig för att stanna på den platsen, slå sig till ro och inte behöver några skor för att ”vandra vidare”.
  • Att soldater förr målade sina stridskängor gula och hänger upp dem på en telefonledning nära sin bad innan hen återvänder hem.
  • Vissa säger sig att kasta sko över el-eller telefonledningar utanför sitt hus för att hålla andar och spöken borta.
  • Att det förekommer en knarkverksamhet i området.
  • Att ett visst ”gäng” som ofta är kopplat till kriminalitet regerar området.
  • Att skorna skulle symbolisera att när du väl har börjat använda droger, kan du aldrig lämna dem. (Gå därifrån)
  • Att en medlem från ett gäng har blivit mördad på platsen och då har skorna hängts upp som ett minne eller en hyllning.
  • Att en mobbare har lämnat sitt offer barfota.
  • Man kastar upp skorna för att man på ett roligare sätt vill göra sig av med skor man inte länge kan eller vill ha på sig.
Vad Google sa om skor på lina :D

Alltså man behöver ju inte vara helt utanför samhället och tidsåldern bara för att man är kriminell. Tror nog att de flesta som säljer narkotika har telefon. :rofl:

Skratta du. Fenomenet är högst verkligt.

Tillägg: Dock är det några år sen (ca fyra) jag kom i kontakt med detta så det kan vara så att det inte är lika frekvent förekommande längre

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 629
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 771
Senast: Ms_Antrop
·
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama