Skor på islandshäst.

_moa_

Trådstartare
Nu under vintertid då det är kallt och halt brukar ni ha 4 eller bara 2 broddhål på varje sko? Varför? Varför inte?

skriver på islandshäst bara för jag inte är intresserad av andra svar än fårn isis männskor.

Sv: Skor på islandshäst.

Jag har fyra hål i varje sko på mina, plus att jag har snösulor. Ännu har jag inte råkat ut för varken tramp eller sparkskador trots brodd i hagen *peppar peppar*. Här går det vilt till med lek och bus!

4 broddar i varje hov, samt grippar. Skulle inte ends fundera på en annan lösning, så nu har jag förkortat hästens liv med flera år. :angel:

Fyra hål + snowgrip, hade jag bott i exv skåne hade jag förmodligen broddat vid behov och endast haft snösulor under januari-februari eller så, det är mycket mildare klimat där.

4. Hovslagaren hade med sig sådana skor. Har inte hunnit provrida ordentligt med broddar än, isen försvann.
Tidigare år har vi haft skor med bara 2 broddhål. (annan hovslagare) Eller haft hästarna barfota under vintern.

:cry: Stackars dina hästar :D

Vad är grippar??

Senast ändrad:

Hade lite bråttom när jag skrev inlägget, men jag har hört att det ska påverka tölten när man har 4 broddhål?

Ja va fasen hur skall man annars ta kål dom, de är ju seglivade de små hö-öken. ;) Då hörde jag att skor och annat krafs förkortar livet på hästen, och någongång skall man ju byta va. :eek:

Hade lite bråttom när jag skrev inlägget, men jag har hört att det ska påverka tölten när man har 4 broddhål?

Jag har isåfall märkt en försämring med 2 broddat, men ej 4-broddat då hästen har ett bättre fäste på halt underlag.

Förra vintern hade jag skor med 2 broddhål i samt snösulor. Än så länge är det varken halt eller snö i Gbg, men när vintervädret väl slår till så blir det snnösulor och antagligen 2-hålig sko igen.För mig och Tindra funkade det fint iaf.

Boj skrev:
Jag har isåfall märkt en försämring med 2 broddat, men ej 4-broddat då hästen har ett bättre fäste på halt underlag.
Ja 2hål=spänd häst, men 4hål =avslappnad. Det är som natt och dag när det är vinterväglag. I leran spelar det ju ingen roll :devil:

Ja har haft 4 broddhål i varje sko. Men i år ska jag bara ha 2 broddhål i varje sko och ev snösulor.(eftersom jag byt Hovslagare)

Så här har jag hört: Att ska hästar som går med brodd hela tiden , så blir det än onaturlig ställning om man bara 2 broddar.

Fast sen är det så här att få hästarna klampar så hjälper det inte om man har 4 broddar för dom halkar iallafall.

Har inga skor på pållan just nu då underlaget inte kräver det, d v s snö i alla dess upptänkliga mjuka och formbara varianter. Ingen is där vi rider iallafall. Och på halkiga ställen rider jag sällan, med eller utan brodd, eftersom det finns alternativ. Härligt med snö! :)

Exakt kunde inte sagt det bättre själv! :bow: Jag menar Kjarni är ju ändå 11 nu och han har inga vidare bra gångarter och är vallack så det är ju inget att spara på ;)

Jo.. Min shettis ågr barfota och det funkar jätte bra förutom på vintern... Våran gårdsplan är som en isbana och det är knappt man själv kan gå där :crazy: Unghästarna som man absolut inbte vill sko ser ju ordagrant ut som bambi på hal is. :(

AlexH skrev:
Fast sen är det så här att få hästarna klampar så hjälper det inte om man har 4 broddar för dom halkar iallafall.

Men det gör det ju inte om man bara har två heller.

Jag andvänder guld skorna med sulor o de håller (oftast)två säsonger, de ger ett kanon fäste. :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
550
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
634
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama