Skor - ja eller nej - på betet?

N

nixa 324

Hur gör ni som inte rider på sommaren?
Tar ni av skorna?
Tänkte jag skulle göra det under en period, men hur vet jag om hästen ömmar eller inte när jag inte är där varje dag?
Borde väl vara ok om den inte rids?
ELLER?????????

Sv: Skor - ja eller nej - på betet?

måste bara säga att jag har aldrig hört om någon som inte rider på sommaren..
om du inte menar bete då?:idea:

(sånt trams gör inte vi!:angel:)

fast på gräs ska de inte kunna bli ömma, så bara ta av skorna i så fall! större risk att det kan hända nåt om den har skorna på.

Jag menar ju på betet såklart!!!:D
Tänkte att han skulle stå där och bara smaska ett tag,
utan att göra något annat än att gå upp i vikt.

kan juh kanske vara bra o ha lite koll första dagarna..

jag skall försöka ta av skorna på betet kommer dock att rida ändå om pållen klarar det..
kommer o ta av skorna ca 2 veckor innan hovis skall komma uför skoning/verkning o se om han klarar det eller ej ...

Så kan man ju ifs göra.
Min är ett fullblod, visserligen med bra hovar, men de är ju ändå kända för sin "dåliga" kvalitet.
Sen ska han ju bara gå på gräs och inte ridas, men det kanske inte är så dumt att kolla hur han går.

Om det är helvila det handlar om åker skorna av. Om det inte är en EXTREMT ömfotad häst eller ngn som MÅSTE ha sjukbeslag.

Tänkte mig en helvila. ja.
Men vet inte hur han är utan skor.
Om han får ont och sådär.
Får väl kolla av honom i hagen helt enkelt då.

jag har 4 hästar å skulle jag ställa av dom helt över sommaren skulle min 3 åring fortsätta gå utan skor å 2 av dom vuxna sklle jag dra av skorna på dock så den fjärde kan inte ens stå någon timme utan skor förrens dom trasar sej =( så hon komer aldrig att få gå utan skor.. så de beror lite från häst till häst också.

Men tänk om de trasar sig!
Då blir det väl skitsvårt att fixa till dem igen eller?

om hästarna vilar under sommaren , vilket för mej iaf är ganska ovanligt, brukar ge vintervila istället ;) men iaf ,då går dom skodda likadant som under höst/vinter/vår

;)

Varför ta av skorna om det ändå bara är för några veckor? Då hinner inte hovarna ändra sig något speciellt utan bara 'gå sönder' om de inte är av jättebra hållbarhet. Ett fullblod skulle jag nog inte riskera det med heller.

Jag har en häst med bra och hårda hovar, dock mycket fullblod i, och både hovslagare och vet tyckte jag skulle dra av skorna inför betet. Efter några dagar på betet hade han sprungit sönder hovarna rejält, hovväggarna delvis borta, så hovvinkeln blev helfel. Och sedan var han halt, fortfarande inte frisk.

Betet var gräsbete utan sten, och med fem lugna valacker som kompisar, så förutsättningarna tyckte jag var bästa möjliga.
Å andra sidan om jag hade låtit honom ha kvar skorna så kanske han hade sprungit av sig skorna med, och slitit sönder hovarna ännu värre, men jag ångrar att jag lät dra av skorna.

Tänkte först att han inte behöver dem om jag inte rider, så då skulle man ju spara en slant.
Men sen kom jag på att det kanske inte funkar att ta av dem på just honom.
Är kanske som du säger att det är dumt att riskera det med ett fullblod.
Men å andra sidan var det någon som skrev att det skulle vara farligare att behålla dem på?
Kan det inte vara skönt att slippa skor ett tag för hästen?

De flesta hästar som har skor tycker det är konstigt att vara utan dem, så frågar man hästen bryr den sig antagligen inte.

bakskorna ska man ta av för att undvika skador på den andra hästarna, framskorna kan man ha kvar om man vill och om man har en framtung häst och som man ska rida men det beror såklart på hästen, de flesta hästar är ömfotade i början. på gräs är det lungt men om dom ömmar på gräs då vet jag inte om man ska vänta eller om man ska sätta på skor igen, jag skulle nog satt på skorna men förra året gick han utan skor fram och han ömmade inte på gräs eller asfalt men på grus var det plågsamt, jag red mycket på asfalt så att hovarna stärktes och nu kan vi galoppera eller tarv på grus om vi vill(han har skor fram men inte bak, galopperar inte på grus men om vi vill så kan vi göra det utan några som helst problem!) :)

jag kan inte ta av honom skorna eftersom han är så ömfotad. även om han inte hade vart det hade jag inte kunnat ta av dem eftersom vi rider så mycket på grusvägar, hur bra hovkvalité han än haft tror jag inte det hade vart någon bra idé, speciellt eftersom jag planerar att rida rätt mycket i sommar för att försöka låta bli att få en APFET häst. hade det gått så hade jag gärna plockat av dem, på den lilla är det möjligt att jag kanske tar av dem beroende på hur mycket hon kommer gå i sommar, hon är tyvärr också ömfotad :(

bakskorna ska man ta av för att undvika skador på den andra hästarna, framskorna kan man ha kvar om man vill och om man har en framtung häst och som man ska rida men det beror såklart på hästen, de flesta hästar är ömfotade i början. på gräs är det lungt men om dom ömmar på gräs då vet jag inte om man ska vänta eller om man ska sätta på skor igen, jag skulle nog satt på skorna men förra året gick han utan skor fram och han ömmade inte på gräs eller asfalt men på grus var det plågsamt, jag red mycket på asfalt så att hovarna stärktes och nu kan vi galoppera eller tarv på grus om vi vill(han har skor fram men inte bak, galopperar inte på grus men om vi vill så kan vi göra det utan några som helst problem!) :)

många låter ju sina hästar gå utan skor en längre period för att vänja in dem. och det skulle man väll kunna tänkas göra. däremot måste man ju fundera på om det vekrligen kommer att fungera. om en häst ömmar redan på gräs så har jag svår att tro att hästen kommer vänja sig så pass mycket att den kommer klara av grus och asfalt, skulle den göra det så har jag svårt att tro att hovarna håller för det. själv har jag en liten ponny som ömmar även på asfalt :o så där åkte skorna på illa kvickt!
men som sagt, man måste ju fråga sig själv innan, hur mycket man vill att hästen ska lida, för invänjningsperioden innebär ju faktiskt att hästen har ont, och om det kommer vara värt det i slutändan. visst om man planerar att ha en häst som ska kunna gå barfota för resten av sitt liv, som kanske pensioneras eller what ever, men annars tycker jag nog att det är lite rått att plåga en häst under en längre tid för att vänja den. och som sagt, ömmar en häst redan på gräs så har jag svårt att tro att resultatet kommer bli spec önskvärt.. man får nog vänta hiiimla länge och när man väl väntat klart så är nog risken att hästen fortfarande ömmar på grus.

mina går barfota på betet.

om du är osäker hur han klarar det, kan du väl ta av skorna några dagar innan han åker till betet, för skulle det inte funka så hinner du förhoppningsvis få ut hovslagaren.

jag vet inte om det är vanligt, men inga av mina hästar har någonsin ömmat på gräs, men såg att du hade ett fullblod, de är ju lite "kända" för sina känsliga hovar..

Hur gör ni som inte rider på sommaren?
Tar ni av skorna?
Tänkte jag skulle göra det under en period, men hur vet jag om hästen ömmar eller inte när jag inte är där varje dag?
Borde väl vara ok om den inte rids?
ELLER?????????

Jag släpper mina tävlingstravare på 14 dagars semester bete varje sommar, då dras skorna av runt om. Då är det juh helvila för dem, ingen träning öht. Men sen skos de på igen.

Men en sak undrar jag: De bete jag kollat på innan vi fick sommarbete hemma vid stallet - där ville de inte ha skodda hästar.

Men det kanske skiljer sig från ställe till ställe?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
363
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII