Skor - ja eller nej - på betet?

Sv: Skor - ja eller nej - på betet?

Någon måste se till hästarna varje dag iaf förstås. Nää jag behåller skorna för jag vill rida! Men ömmar inte hästen i hagen när den inte rids är det ju jättebra att plocka bort dem.

Men en sak undrar jag: De bete jag kollat på innan vi fick sommarbete hemma vid stallet - där ville de inte ha skodda hästar.

Men det kanske skiljer sig från ställe till ställe?

Ja vi brukar fixa eget bete med stallkompisar och andra bekanta. Då bestämmer vi gemensamt och det brukar vara ok att behålla skor. Det är ju värsta tillfället att rida på nya ridvägar osv så jag vill inte ta av.

Kommer din betesperiod vara kortare än 6 veckor fins ingen anledning att dra av några skor. Den perioden är alldeles för kort för att det ska hinna hända något med hästens fötter.

KL

vill tillägga varför jag tar av skorna under så kort period ; utifall de trampar av sig, fastnar i nån trädrot mm så minimeras risken för trasiga fötter.

Kommer din betesperiod vara kortare än 6 veckor fins ingen anledning att dra av några skor. Den perioden är alldeles för kort för att det ska hinna hända något med hästens fötter.

Så säger min hovslagare med. Det blir ofta mer problem för hästen med ömma hovar, söndertrasade hovväggar etc, som inte hinner rättas till under den korta perioden, än vad det blir fördelar.

Om man ställer av hästen en längre period, allra minst två månader, så kan det vara fördelar med att dra av skorna och då kanske det är nån vits med de första veckornas ömhet.

Givetvis beror det också på hovkvalitén, det finns hästar med stålfötter och det finns jättekänsliga hästar. Min är någonstans mitt emellan, klarar att gå skolöst på mjukt underlag, men inte på hårt och det finns risk att hoven slitsas upp vid kortare barfotagång.

Jag har två fullblodsston som gått utan skor i perioder. Min erfarenhet av detta är att om man ska ta av skorna bör det vara för en längre period minst 6 veckor helst längre.
Mitt ena fullblod har gått barfota när hon haft föl, jag har tagit av skorna en eller två dagar efter fölning och sedan har hon varit barfota i flera månader.
Mitt andra fullblodssto har varit barfota när hon skadade sig och konvalecensen såg ut att bli lång.

Jag tycker mina fullblods hovar har blivit bättre efter de varit barfota men då har de varit barfota länge. Och rida är inte att tänka på utan skor. Första veckorna utan skor såg de inte så roliga men jag raspade lite själv och hade tät kontakt med hovslagaren

Personligen har jag aldrig gjort det. Pratade med hovslagaren om det, men det var så pass lång tid tills hovarna blev vana vid att gå oskodda så det känndes inte som en bra ide.

Prata med hovslagaren och se vad h*n säger, är mitt råd.

Min häst har skorna på sig hela sommaren, men jag rider henne i princip dagligen och hon har inte någon lång viloperiod så det känns onödigt att hon ska få ömma fötter för att jag drar av skorna och ändå rider.

Det går inte att säga att så ska det va... alla hästar är individer med olika kvalité på hovarna. Vissa kan gå oskodda hela livet utan att nånsin ha ont o andra klarar inte en dag utan att vara blockhalta, söndertrasade, spruckna eller annat "skoj":crazy:

En häst med friska hovar klarar gå barfota utan bekymmer men har hästen sämre kvalité måste man vara väldigt vaksam i alla lägen. Att tvinga en häst att går barfota bara för att det är inne med barfotametoder o hästen haltar o haltar är i mina ögon djurplågeri...

jag hade gärna tagit av min hästs skor om han inte va så piiip ömfotad, han blir jättehalt o kan knappt gå stackarn tillome på gräs..så de känns inte bra att ta av skorna.
han har jättebra hovar med bra hovkvalite men är fruktansvärt ömfotad..inte direkt plattfotad heller så ja vet faktikst inte varför han ömmar så mycket...han kanske överdriver?

annars om hästen inte är ömfotad så tycker ja man ska ta av dom, slipper man tappskorna dessutom...

Skor på hela betesperioden. Har bara haft negativ erfarenhet av att hästarna gått barfota på betet, med trasiga hovar och ömfotade hästar. Min åsikt är att hästarna (om de blir ömfotade) utsätts för onödigt lidande om man tar av skorna. Någon tillvänjningsperiod om någon vecka eller två anser jag är att utsätta hästen för onödigt lidande, så därför får mina hästar ha skor även på sommaren även om de går på bete hela sommaren (vilket de i och för sig inte gör, men ändå).

Jag brukade ta av skorna på sommaren på min förra häst. Han behövde inte skor - hade det bara på vintern för att jag skulle kunna brodda.
Men denna jag har nu skulle aldrig klara att gå utan skor. Inte ens om hon bara gick på gräsbete. Hon är sjukt öm. Så hon får ha skor.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
363
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII