Skor? Inte skor? Vad för skor?

sasucatu

Trådstartare
har haft trådar tidigare om pållen som haft hovleds och kotledsinflammation (höger fram) samt hovbroskförbening (på båda fram). Nu är hältan borta och ET trodde att den kunde bero på att han belastat diagonalt (opererad för lösbenbit i vänster has januari -05). Eller så beror den på hovbroskförbeningen, vi vet inte riktigt.

Han har haft PG beslag med dåligt resultat, han blev ej av med hältan. Ett tag efter sista behandlingen tog vi av skorna o lät han gå barfota, o när vi skulle på ÅB så var han haltfri!

Nu är ju grejen att för hovbroskförbeningens skull så vill vi ha på honom nå slags stötdämpande beslag, dock ej PG. Samtidigt kanske han kan gå barfota, men är det lämpligt med tanke på sjukdomen? Planen var iaf att ha honom barfota under den första delen av igångssättningen, men nu är det blåis ute och han kommer knappt in i hagen utan att halka. Ska vi sko på honom då? o vad?? Det går ju inte att promenera eller något annars...

Hur hade ni gjort?

Sv: Skor? Inte skor? Vad för skor?

I det här läget hade jag satt på flappskor. Det finns med rejäla brodd...och det finns med olika typer av flapp, både lite hårdare plast/gummi och lite mjukare. Värt att prova;)

Ok, jag har ingen aning om vad det är för typ av sko. Bild?:)

Hej! Jag vet inte riktigt om jag kommer med något riktigt svar men i alla fall en liten spekulering.
För min häst går helt barfota nu, men han har bra hovar så hovslagaren tycker inte att det behövs skor. Men nu under vintern har det knappt gått att rida då det har varit is på vägarna. Det är ungefär 1 km till ridhuset och i vissa fall går ju inte ens det för att han halkar så, då tipsade min hovslagare mig om någon slags boots. Som man "trädde" på hoven som en människo sko ungefär, där i kunde man fästa broddar så funkar det utmärkt den tiden då dom behöver skor. Har försökt 'googla' lite efter men hittar inte mycket. Får prata om hon kanske kunde ta reda på mer, detta skulle visst inte vara jätte billigt men om hästen går barfota resten av året så kostar det ju inte jätte mycket så det kanske är värt det?

Hoppas du kommer på något! Nu är ju snart våren här! :D

Jag hade provat med broddningsbara boots under ridning finns en hel uppsjö med modeller.

/T

Jag vet inte.. men har funderat kring detta.. Är boots verkligen lämpat til hästar med/har problem med Hovledsinflammation?
Borde det inte det "ta lite stryk" på hovleden? Någon fundering från andra här kanske?

Vad gäller hbf så är det ju viktigt att hästen slipper gå på hårt underlag. Men detta har säkert vet. upplyst dig om innan. :)

Har hästen blivit bättre av att gå barfota så vete sjutton hur jag skulle ha gjort.
Den ska alltså igång nu?
Flappskor är ju ett bra alternativ, men det är så individuellt på hästar att man inte vet hur nått funkar förräns man provat.

Min häst med hbf blev ju sämre av att gå barfota...

Till sommaren då det blir hårt i marken så skulle jag i alla fall se till att hästen fick skor men innan dess så är det ju kanske inte lika viktigt. Om man nu bortser från att det är snorhalt.
Men min unghäst som inte är skodd halkar nästan mindre än de skodda såvida det inte är blankis.

Usch vad jag svamlar idag. :p

Hoppas att det går bra för er och att din häst är helt frisk och kommer att vara i många många år.

Min häst fick nyss hbf konstaterat bf samt knäledsinflammation. Hon är bra i knäna nu och håller på att sättas igång, skodd med PG. Första skoningen efter första klinikbesöket blev dock med ringskor eftersom hovslagaren inte hann skaffa fram PG-utrustningen, hältan försvann under tiden med ringskorna (men vi satte på PG ändå, på veterinärens inrådan).

Veterinären säger PG resten av livet alt. åtminstone till hösten, men hovslagaren säger ringskor efter två skoningsperioder med PG - han säger att det är ringskor som rekommenderas av väl pålästa hovslagare nuförtiden. Så det kanske kan vara något för er om PG inte passade din häst?

Tack för era tips. Veterinären pratade om att man kanske kunde testa sko honom med vanliga skor fast med en stötdämpande sula.. Någon som har erfarenhet av det?

Har kollat bilderna på flappskorna, men jag fattar inte riktigt hur dom funkar, ngn som kan förklara?

Det där med att ha såna där boots som man kan ta av var ju en bra ide, men som ngn tidigare undrade så vette tusan om dom är bra för honom? Sitter dom såpass bra så att dom inte liksom tar i marken innan hoven gör det? fattar ni hur jag menar, är orolig för att det ska bli "dubbelt islag" eller hur jag nu ska förklara det..

Ringsko? Vad har man dom till egentligen?

har iaf pratat med hovslagaren som skulle fundera..

1000 frågor :smirk:

Jag hade ju vanliga skor och sulor på min valack. Funkade ypperligt. Visserligen tyckte han inte vidare mycket om att gå på hårt underlag för det, men han var/blev inte halt i alla fall.

Ok, jag tror att det blir ngt sådant. Eftersom han inte kunde ha PG är jag lite skeptisk mot flapp, fast jag vet ju inte riktigt hur det funkar än..

En flap funkar så att tådelen på skon spikas fast som vanligt men att armarna på skon saknas. Det ligger i stället en flapsula under som går under hela hoven.

41623.jpg

Tänk dig att skon endast sitter i "fasningen" i sulan.

Hajjar du nått? Jag är såå bra på att förklara. :angel:

jag tycker du ska ha den barfota . min shettis som jag fick för ett par veckor sedan hade för höga trakter så hon ville inte springa och halkade vart hon än gick. vi tog ner trakterna på henne och nu halkar hon bara bak för dom är inte vid gjorda än och hon springer i hagen nu . :love:

lasse förklarade hur flappskor fungerade. han sa att (som någon tidigare skrivit) man bara spikar fast dom i tådelen, resten är bara gummi. så om man ska ha brodd så kan man bara ha det i tådelen. så..bakre delen av hoven är inte fastspikad i en sko och kan på så sätt "vidga" sig när hästen sätter ner hoven och tar på så sätt upp stötar. så som en hov ska fungera. och eftersom bakdelen bara är gummi så blir det ännu mer stötdämpande.

tror det var så, annars svamlar jag väl bara:D

Det lät ju rätt smart! rent av fenomenalt ju! mamma hade inget svar på varför det inte vart såna, men vi får hoppas att sulan + de vanliga skorna funkar för honom!

Jepp, hänger med hur dom funkar nu. tror jag:D

Men det vart vanliga skor med en stötdämpande sula, hoppas det funkar bra nu bara! *håller tummar*

Corax skrev:
En flap funkar så att tådelen på skon spikas fast som vanligt men att armarna på skon saknas. Det ligger i stället en flapsula under som går under hela hoven.

41623.jpg

Tänk dig att skon endast sitter i "fasningen" i sulan.

Hajjar du nått? Jag är såå bra på att förklara. :angel:
Blir det inte väldigt instänkt för hoven? har bara hört att det inte är bra med heltäckande sulor.....men kommer inte ihåg varför...:smirk:

Läs beskrivningen som ida.kar skrivet. Den sitter som jag förstått det inte fast hela vägen, så det borde inte bli instängt alls! Den "flappar" väl?:D

Okey...intressant...tackar!:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 041
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Tennessee
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka