skor eller ej till senskadad häst

Harbor

Trådstartare
Vårt sto som har en 4 månader gammal senskada ska nu flytta och börja tjänstgöra som avelsto. Uppfödaren vill ta av henne skorna. Vet inte om det är bra eller dåligt. Åsikter?

Sv: skor eller ej till senskadad häst

ingen som vet nåt om detta? Här finns delade åsikter hos folk.

Veterinär och hovis borde ju veta bäst, men om hon är normalskodd och inte öm i tassarna så borde det ju inte vara ngt problem.

Hovis tycker ju förstås att hon ska vara skodd, och veterinären sa varken bu eller bä. Hatar våra veterinärer, ingen av dem har nånsin varit till hjälp :-(

Hovis tycker ju förstås att hon ska vara skodd, och veterinären sa varken bu eller bä. Hatar våra veterinärer, ingen av dem har nånsin varit till hjälp :-(

Jag hade utan tvekan tagit av skorna, men fråga gärna hovis VARFÖR han tycker hon ska va skodd... Han kan ju ha ett jättebra argument ..

Jag tar av skorna på skadade hästar om de ska stå länge. Om hovarna är bra.
Klart din hovis inte vill ta av skorna, h*n förlorar ju några hundra på det ;)

Har en häst med Kotledsinflammation henne åker skorna av nästa vecka.

Senast ändrad:

Han motiverade det med att tillfriskningen av senan garanteras bättre med att 1. hoven hålls på nåt sätt i rätt vinkel, typ 2. Att man kan brodda nu på vintern, så att den inte halkar och skadan går upp

Men tacksamt att höra någon som tycker det är ok. På ett sätt är det ju logiskt också, att inte ha skor när den inte rids.

Ja det verkar ju knepigt när man inte ens kan ställa diagnosen om vilken sena som är skadad, ännu mindre var i senan skadan skett och hur den har uppkommit. Varför en hovis sedan tycker att hästen absolut ska vara skodd borde betyda att att den fortfarande är i behov av ett mekaniskt stöd/sjukbeslag.

Det finns väl ingen annan anledning till att ha hästen skodd eftersom det både går fortare, är bra mkt mera kroppsbesparande och kräver bara en 10 dels verktyg att verka en häst mot att sko den.

Bäst av allt,, man behörer inte utsätta kroppen för skal och inte heller vara lika nogrann med planheten.

Han motiverade det med att tillfriskningen av senan garanteras bättre med att 1. hoven hålls på nåt sätt i rätt vinkel, typ 2. Att man kan brodda nu på vintern, så att den inte halkar och skadan går upp

Men tacksamt att höra någon som tycker det är ok. På ett sätt är det ju logiskt också, att inte ha skor när den inte rids.

Fast om hästen är oskodd behöver den ju inte broddas, och den ska ju förhoppningsvis inte gå i en "halkhage" utan en bra hage =)

Har alltid haft mina icke ridbara hästar utan skor. Tom ridna har gått barfota så länge det går...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
597
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31