Skoningsfråga

mullah

Trådstartare
Hej, någon som har erfaranheter av hur man kan hjälpa en häst som är svag i bakdelen med skoning.( i bak)
En del rekommenderar ringsko, andra ett nummer för stor sko så att skänklarna sticker ut en bit utanför trakten någon säger att hästen ska skos med höga trakter.
Problemet är att hästen är svag i hasorna och blir överansträngd i musklerna. Detta visar sig i ömma muskelfästen. Ibland tappar hon liksom bakdelen. Vi har precis börjat utreda detta så exakt vad det är än vet vi inte.
Ni behöver inte ge träningstips för det är jag redan medveten om:confused:

Sv: Skoningsfråga

Jag har också en häst med mycket svag bakdel. Har problem med upprepade låsningar och det blir som en ond cirkel.
Vet., fysioterapeut och min hovslagare har nu gemensamt kommit fram till en strategi för att kanske hjälpa båda problemen.
Hästen ska skos med tåöppna skor bak (alternativet var eggbar) så att han inte kan ta lika långa steg med bakbenen och måste skjuta på bättre = sätta mer muskler.
Idag är han lite älglik och tar rätt långa steg med bakbenen. Det är en väldigt hög och långbent häst.

Fram ska han gå med överrullningsskor (Classic Roller).

För att hindra fler halkskador och låsningar bak ska han även gå med 4 brodd i bakskorna. Men det torde ju inte vara intressant för din häst.

Hästen har varit knepig att rida sedan jag köpte henne . Halt har hon inte varit förrän en hästmassör var ute förra veckan, Då vart hon nästan blockhalt i bak så nu är det veterinären nästa på måndag...suck

Är hästen halt ska du nog tänka till en extra gång innan man provar en så "extrem" skoning som min häst ska få.
Den lär få ont i kroppen ändå av den totala omställningen av balansering.
Ta gärna hjälp av veterinär med skointresse!

Jag skulle experimentera så lite som möjligt med extrem skoning och försöka hitta träningsmetoder. Se till att hovarna är i bra balans och är korrekt skodda. Om hovslagaren tycker att man ska justera någon detalj för att hjälpa till - är det säkert bra.

Men att börja dra iväg med extrem skoning tror jag mest bara kommer att stjälpa.

Jag skulle experimentera så lite som möjligt med extrem skoning och försöka hitta träningsmetoder. Se till att hovarna är i bra balans och är korrekt skodda. Om hovslagaren tycker att man ska justera någon detalj för att hjälpa till - är det säkert bra.

Men att börja dra iväg med extrem skoning tror jag mest bara kommer att stjälpa.

Att sko med förlängda traktarmar eller ringsko är inte på något sätt en extrem åtgärd. Det kan i kombination med rätt träning hjälpa en häst som är svag i bakdelen.

Greppskor bak? Hade en hovslagare som förordade det för att få hästen att ta för sig bättre bak, vilket den skulle göra när den kände att den fick ordentligt fäste. Hellre det än broddar bak, tror jag - broddar lyfter så mkt, samt stoppar all glidning mot underlaget - vilket sliter i knäna...

Att sko med förlängda traktarmar eller ringsko är inte på något sätt en extrem åtgärd. Det kan i kombination med rätt träning hjälpa en häst som är svag i bakdelen.

Jag är inte hovslagare - men de hästar jag sett med förlängda traktarmar har varit extrem skoning, med många, många centimeters utlägg bakom - vilket jag tycker borde påverka mycket negativt för hästens rörelser. Ringsko har jag ingen erfarenhet alls av.

Mitt exempel jag ser framför mig (ca 4 år sedan) var dock ett arbete av en ej utbildad "hovslagare".

Som vanligt så är lagom bäst.
Extremt långa utlägg gör man bara i vissa fall som sjukbeslag.
Och det hjälper givetvis inte mot detta här.

Har inte heller uppfattat ett nummer för stora skor som någon extrem åtgärd. Den centimeter skon sticker ut bakom trakten ska enligt de jag pratat med ge hästen ett extra stöd bara ungefär så som SO hovslagare förklarar. Men du SO....ringsskor är det bra det eller finns det risk för att man låser hovmekanismen och får påfrestningarna längre upp i benet??

Hästen har varit knepig att rida sedan jag köpte henne . Halt har hon inte varit förrän en hästmassör var ute förra veckan, Då vart hon nästan blockhalt i bak så nu är det veterinären nästa på måndag...suck

Om hästen blir halt av en hästmassör så skulle det vara intressant att höra hur den behandlingen gick till. Sedan undrar man ju oxå hur den står med sina bakben och hur hasorna ser ut. Harhasig,rakhasig,kohasig,hjulbent ex,,ex,

Förlängda trakter med valig öppen sko kan vara bra,, främst om den står mkt undersig... Äggbar kan oxå vara ett bra allternativ, främst på hästar med svaga haser. Utlägget bakåt brukar bli bäst om skons trakarm slutar i linje med bakkanten på ballarna.,

laser, massage, elektroplattor..jo visst tänker jag som du, men har svårt att tänka mig att man kan knåda sönder en så stor varelse som en häst, krävs ju enorma krafter. Hästen är aningen krokhasig, och massören lokaliserade som sagt svagheten till hasorna. Men vi får se vad veterinären säger på måndag. Känns skitjobbigt jag som är så sugen på att tävla...:(

laser, massage, elektroplattor..jo visst tänker jag som du, men har svårt att tänka mig att man kan knåda sönder en så stor varelse som en häst, krävs ju enorma krafter. Hästen är aningen krokhasig, och massören lokaliserade som sagt svagheten till hasorna. Men vi får se vad veterinären säger på måndag. Känns skitjobbigt jag som är så sugen på att tävla...:(

Behandlades själva haserna och i så fall hur?

De tips jag har fått gällande skoning för att hjälpa svag bakdel är som tidigare i tråden nämns, något förlängd traktarm med gott utlägg (om du drar en vertikal linje till marken från hovens bakre "kant" vid ballarna ska traktarmen sluta ungefär där..) En sko med lite extra grepp kan också hjälpa hästen att få bättre fäste o möjlighet att skjuta ifrån. Det finns en del skor som tillåter hoven att glida framåt i landningen men ger gott fäste vid påskjut. Rådgör med en duktig hovslagare. Om problemet bak sitter i hasen är det också extra viktigt att tån hålls kort.

Be veterinären ta en extra titt på korsbenslederna om du ska dit på måndag (eftersom den är öm i korset) - ett vanligt problem som också förhindrar att hästen musklar bakdelen och ryggen.
Ett av symptomen är att hästen "tappar" bakdelen ibland, tappar takten, slår bakhovarna marken olika hårt (utan att vara halt), galopperar gärna jämfota med bakbenen, har svårt att fatta ena galoppen, kan pendla med det påverkade bakbenet osv. Listan kan göras lång.

Ställ hästens bakhovar exakt parallellt med varandra (lyft ena hoven och ställ ned den försiktigt så den står på rätt plats, dra i svansen så hästen belastar båda hovarna).
Ställ dig bakom hästen och sätt fingrarna på hästens höfter. Är de lika höga? Lika långt fram?
Ett enkelt test man kan göra själv för att kontrollera korsbenslederna så de inte är förskjutna.

Greppskor bak? Hade en hovslagare som förordade det för att få hästen att ta för sig bättre bak, vilket den skulle göra när den kände att den fick ordentligt fäste. Hellre det än broddar bak, tror jag - broddar lyfter så mkt, samt stoppar all glidning mot underlaget - vilket sliter i knäna...

Broddar bak är en mer extrem åtgärd som kan krävas av en väldigt svag bakdel som inte orkar hålla emot vid halklägen och då sträcker sig i ländryggen.
Tro mig - jättebesvärligt!
Men det är inget önskeläge och inget jag vill ha på hästen några längre perioder.

Be veterinären ta en extra titt på korsbenslederna om du ska dit på måndag (eftersom den är öm i korset) - ett vanligt problem som också förhindrar att hästen musklar bakdelen och ryggen.
Ett av symptomen är att hästen "tappar" bakdelen ibland, tappar takten, slår bakhovarna marken olika hårt (utan att vara halt), galopperar gärna jämfota med bakbenen, har svårt att fatta ena galoppen, kan pendla med det påverkade bakbenet osv. Listan kan göras lång.

Ställ hästens bakhovar exakt parallellt med varandra (lyft ena hoven och ställ ned den försiktigt så den står på rätt plats, dra i svansen så hästen belastar båda hovarna).
Ställ dig bakom hästen och sätt fingrarna på hästens höfter. Är de lika höga? Lika långt fram?
Ett enkelt test man kan göra själv för att kontrollera korsbenslederna så de inte är förskjutna.
Exakt de symptomen du nämner har hon. Huvud på spiken kan man säga. Går det att bota och VAR sitter korsbenslederna.
Men gud vad mycket bra tips jag har fått, tusen tack ALLA!!

Det låter som att det skulle kunna vara SI-leden. Är det så att hästen har problem där så orsakar man mer skada än nytta med massage.

Vad gäller skoning så har jag själv mixtrat både hit och dit då jag har en tendens att dra på mig bakknä hästar. Den häst jag har som inte har bakknä-problem, har istället SI-ledsproblem.
Som skoning på mina hästar med problem bak (då även hasproblem) försöker jag först och främst hålla kort tå, så kort det bara går och därav också få upp hästen i trakten.
Jag använder också falsade travskor som ger ett bättre grepp än vanliga släta skor.
Detta är alltså travhästar jag pratar om.

Lycka till!

En bra ET elller Kiropraktor kommer att se om din häst har någon låsning i SI-leden. (Si-led = korsbensled)
Vetrinärer brukar dock INTE hitta såna problem (de håller inte på med kiropraktik) så du bör vända dig till en van ET eller Kiropraktor.

brukar ta en jäger när jag ska slappna av, undrar om det hjälper på hästen TUSEN TAc:banana:K ÄN EN GÅNG PUSS Å KRAM

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·
O
Träning Godkväll! Hoppas någon kan hjälpa mig härinne... är tok deppad då min lilla häst fullkomligt EXPLODERAR och faktiskt blir farlig att...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Gwaeron
·
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka