Skoningsfråga

Sv: Skoningsfråga

Hjälp får du helst av en veterinär som är utbildad kiropraktor, numera finns de lite här och var.
De manipulerar korsbensleden(-erna) så att de kommer rätt vid behov. Behövs det så kan de även ge antiinflammatoriska injektioner.

Har du inte tillgång till en kiropraktorutbildad veterinär så är det näst bästa en erfaren equiterapeut eller hästfysioterapeut (de kallar sig lite olika). Haken där är dock att de är olika duktiga och kan ha lite olika specialitéer, så man bör ta referenser innan man anlitar någon.
Jag tycker det dock är oerhört viktigt att ET och veterinär då samarbetar och pratar med varandra!

Det är väldigt klokt att först utesluta andra problem så att du inte förvärrar något innan du anlitar en alternativbehandlare. Det är omöjligt att vara säker på en diagnos bara genom att höra att symptomen stämmer över internet. Det ger dig dock en bra ledtråd som du kan vidarebefordra till din veterinär! :)

Kolla detta med höfternas höjd innan du åker också!

Jag har tyvärr rätt stora erfarenheter av just denna typ av åkomma och skulle kunna skriva en uppsats här, men det viktigaste är att ställa korrekt diagnos först.

Förresten, korsbenslederna sitter precis på sidorna om korsets högsta punkt. De är rätt djupt ner. Om man trycker höfterna mot varandra på hästen (med assistans) så kan man se om hästen smärtreagerar - var dock försiktig för reaktionen kan bli mkt kraftig!!!

Sv: Skoningsfråga

Jag hade en gång en inackordering som blev halt efter massage. Jag tror att hästen hade försvarat en ond kroppsdel genom att bygga upp spänningar i bogmuskulatur och när massören lätttade upp spänningarna gjorde det ont i en led längre ned. Jag tror inte massören i själva behandlingen gjorde någon skada, men det trodde givetvis hästägaren. Jag såg aldrig själva massagen utföras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·
O
Träning Godkväll! Hoppas någon kan hjälpa mig härinne... är tok deppad då min lilla häst fullkomligt EXPLODERAR och faktiskt blir farlig att...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Gwaeron
·
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka