• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Helmut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 910
H

Helmut

Hej svejs!

Just nu har min ponny skor på fram, om jag vill sätta där bak också. Ska man vänta med att rida ett par dagar?
Liksom gör de ont/obehaglit för honom att ha där bak i början?
Svara!!:d

Sv: Skoning

Är de ingen som vet nått om de? :D eller ska jag lägga in den på nån annan tråd?! :)
Snälla svara jag behöver veta!:rofl:

Du behöver inte vänta med att rida. Men kan ju ta det lite lugnt om h*n skulle verka lite ömfotad.

Hej.
Okej tack för svaret :) Så då tycker inte du att jag ska vänta med att rida ut/banan ?

Om hästen ömmar när den är skodd kan det finnas en söm som klämmer, då börman ta bort den & spika en ny längre ner.
Jag hade ett sto som man aldrig kunde sätta mer än 6 sömmar/sko, de klämde henne helt enkelt i trakten & man skulle ha behövt sätta dem så långt ner att det inte var ngn idé att göra det.
Vissa individer är såna.
Men normalt ska det inte ömma som sagt, jag brukar ta det lugnt första ridturen så skorna får "sätta sig".Mest skritt & trav.

Självklart menar jag oxå att den absolut inte ska ha ont.

Jag tolkade det som att hästen inte hade några problem av skoningen mer än att den aldrig varit skodd bak. Att det skulle vara obehagligt för att det var första gången den skoddes bak.

Hejsan"
Okej, tack, då vet jag :D
Men tappar inte h*n skon då? :P

Nix 3 söm/sida har räckt.
På en annan av mina hästar hade hovslagaren inte heller fått slå i en 4e söm på insidan av hoven, men det går bra på utsidan, så han är skodd med olika många söm på sidorna, detta för att det klämmer på in men inte utsidan.

absolut inte. Har den däremot ont efteråt så är det något fel.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka