Sv: Skoning

Jag är inte så kunnig att jag borde uttala mig egentligen, men jag håller nog med dig..tycker inte att det var snyggt. Hoven ser inte balanserad ut utan ser avlång och konstig ut..Påminde lite om de fula hovar min häst haft en gång i tiden.

Sen går det väl inte sådär fort att ta av, verka samt slå på en sko på en hov?
Min hovis skor runt om på minst 1 timma men oftast 1,5 tim ..riktigt noggrann och slår inte på en sko förns alla hovar är trimmade/kontrollerade.

Jag blir skeptisk när man tar en och en hov sådär fort, hur hinner man kolla så att är i balans, hur hinner man se en helhet?[/QUOTE]

Det har gäller månge hovslager, dom ta för lite i toen, Gå tillbaka till 2:17, se du den svarta från stål spetz till den vita? det säjer mig det finns mer att ta.
jag skulla ta klubb och klingen och ta en skiva till från hovens bred främ runt toen.

4:22 se du att sko och hoven är inte plan, han putsa till hoven.

Hovslager ögen, man se hur hoven ska verkas, man ska mapa av hoven www.youtube.com/watch?v=yDcEcK3oDMw med ögen för att se hovens balans och överrollnings point! Tro det kallas för "preception".

Kan berör på mycket, häster som har ståt över vintern tappa muskler och borja stå strång, lätt tappa foter och balans.
Min egen varmblod trämpa av sig HF när han komma utt på summer bete, våld springa, komma i höger volt och trämpa som jag beskriv tidigar, VB ta i HF inna trakt, lite klattring up i berget och in i skogen hitta han sina ben sen är det ingen probelm.

Menar du min häst? Han har inte stått på flera år och är i bättre form än någonsin så det är inga som helst fel på han. Han är bara klantig.

Han raspar från tåkappan och bakåt på var sida av skon innan han slog på den. Inte så mycket på traktarmarna vad jag såg.

Ja det blir ju på traktarmen (plus att han slipar en lång del längre fram, men det är trakten som är den viktiga delen), inte fram på skon. Och man slipar ner utsidan av skon för att runda av kanten så de glider av skon om de skulle få tag i den med bakhoven, för att försöka minimera risk för tappsko.

Senast ändrad:

Menar du min häst? Han har inte stått på flera år och är i bättre form än någonsin så det är inga som helst fel på han. Han är bara klantig.

Kan vara din häst är lite trång, jag vet inte.
Man kan som på filmen avfasa känten, bara hästen inte förlåra traktsrtöd.

Jag är inte så kunnig att jag borde uttala mig egentligen, men jag håller nog med dig..tycker inte att det var snyggt. Hoven ser inte balanserad ut utan ser avlång och konstig ut..Påminde lite om de fula hovar min häst haft en gång i tiden.

Sen går det väl inte sådär fort att ta av, verka samt slå på en sko på en hov?
Min hovis skor runt om på minst 1 timma men oftast 1,5 tim ..riktigt noggrann och slår inte på en sko förns alla hovar är trimmade/kontrollerade.

Jag blir skeptisk när man tar en och en hov sådär fort, hur hinner man kolla så att är i balans, hur hinner man se en helhet?
Ja hästen har inget att växa/ expandera i. syntes innan skon togs av. Urvuxen.

Man fick ej se hur den belastade sin hov varken före eller efter

Jag hade tagit av skorna för länge sedan.
Visst hade den sidokappor med tån blir sådan sålänge den inte har ngt traktstöd efter ngn vecka:crazy: Man kan försöka backa tån, men sålänge understödet ej finns så får man hålla på o korrigera tån. Hoven är avlång o tyder på lång tå. Skon gick inte så långt bak att den följde strålens längd- blir bakvikt. Nu var hästen en mindre lä'ttviktare o påverkar inte hästen lika mkt, men.. Nitningen var oproffsig.

Och man slipar ner utsidan av skon för att runda av kanten så de glider av skon om de skulle få tag i den med bakhoven, för att försöka minimera risk för tappsko.

Den typen av avslipning på skorna är inte avrundade kanter utan en avslipning i 45 graders vinkel.

Den typen av "avrundade" kanter ger faktiskt ett bättre grepp i skons marknivå eftersom den kanten t.o.m. blir vassare med en 45 gradare.

Förstår inte att det ska vara så svårt att begripa för dom som fortfarande envisas med det felaktiga utförandet och ständigt återkommande ifrågasättande vad alla tappskor beror på.

Min hovslagare slipar kanterna (45 grader) på skorna och hästen har inte tappat en enda framsko på drygt 3 år. Förutom förra året då hon skoddes om nere i Österrike. Dom skorna föll av efter bara 2-3 veckor. :crazy: Hon går med s.k plates bak, och med tanke på dom så skos hon var 6 vecka. Ungefär.
Intressant att läsa om skoning. Ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur *svårt* det måste vara att utbilda sig till hovslagare. All heder till er som gjort det!

i min värld är en avkapning av en 90graders vinkel ner till 45 en typ av avrundning. inte i den bemärkelsen att kanten ska bli rund, utan att man tar ner vinkeln. språket som delar sig..

min hovis har verkligen inte fått fler tappskor pga detta. han gör det heller inte pga tappskor som åtgärd, utan som lite säkerhet OM hästen skulle busa till det och råka toucha i. Men det är väl inte heller någon som använder detta som metod för att minska ett problem med tappskor hoppas jag. det finns andra anledningar till varför skorna flyger son måste åtgärdas.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka