Sv: Skoning

Snyggheten anta jag, har ingen praktiska funktion som jag vet.

Synd, ville se hela moment, upp trav, skoning, syn främifrån, bak och vid siden......men - men, man få en uppfätting av blikten mellen knä :)

kl första gången jag sett det sättet att ta bort sömmen, dvs snurra hammaren :p. de hovslagarna jag haft har alla tagit med tång efteråt.
sen förstår jag inte varför man raspar hela utsidan av hoven, vad har det för funktion?

annars väldigt trevlig video och skoning ^_^

Är det inte för att runda av kanten så skon glider av lättare om de touchar i med bakhoven så de inte kliver av sig framskorna lika lätt? Den förklaringen har jag fått :)

kl första gången jag sett det sättet att ta bort sömmen, dvs snurra hammaren :p. de hovslagarna jag haft har alla tagit med tång efteråt.
sen förstår jag inte varför man raspar hela utsidan av hoven, vad har det för funktion?

Och det är stort ajabaja att vrida av sömmarna så, fick själv lära mig så när jag lärde mig sko tappskor och fick det sen hett om öronen när en klinikhovslagare såg det, sömmen inne i väggen följer med i tvinningen och du får onödigt stort sömhål för att inte tala om risken om sömmen sitter tajt på innan. Det gör också att de drar med sig onödigt mkt vägg om de trampar av skon iom att sömmen inte bara glider ut som den gör om den "bara" är avklippt och nitad är den avvriden så skall hela "klumpen" dras igenom vilket gör att väggen gärna följer med istället. Och att det stämmer bra kan jag säga efter att ha haft enormt trasiga hovar vid tappskor när den hovslagare som gjorde så (canadautbildad) skodde. Små saker man inte tänker på i första taget innan man börjar tänka efter. Himla smidigt är det dock att bli av med spetsen direkt men inte värt det.

Varför raspade han kanten på skon innan han slog på den?

Många hovisar raspar alltid ner kanten så snett för att om hästen trampar på skon så skall de glida av istället för få med sig skon, vissa har tom riktig slipmaskin för att göra detta ordentligt på hela utlägget.

Jag såg att han slipade utsida traktarmar. Vad menar du för något? :) Kommer inte ihåg att jag sett att han raspade i tån på själva skon förutom när han raspade tån? Eller vad menar du med framsidan på skon??

Jo, typisk nord america sätt att ta av somen, kan förakomma här i EU oxå.
För och nackdel? minska risken att få ett som spetz i handen eller hästen rycka lös och trämpa sig själv och spetzen gå in i hans eller ditt ben.
Långa nyter, men man ska korta till dom så att dom inte bli för stor.
Nytt Storlik? du se hur han raspa bort lite av hoven under nytten? där få man ett skår som nytten ska faller in i, den storlik är såpass att skulla hästen trämpa av sig skon då är det mindra risk att somen rycka lös hovvägen men har såpass bra fästet att hålla skon.
Vi fick lära oss i Skara att "nyttning är A och Ö i hovslageri"!

Vi har haft en hel del disskusion om Räspning, verking skär vid undersiden av hoven, man ska räspa så lite som mjolig av hovens utsiden.

Många hovisar raspar alltid ner kanten så snett för att om hästen trampar på skon så skall de glida av istället för få med sig skon, vissa har tom riktig slipmaskin för att göra detta ordentligt på hela utlägget.

Det kan vara ett av anledning, dock är dom flesta trämp sko diagenal, allså vänster bak toe ta i höger främ inner träkt armen och lika med motsätts siden.
Har själv aldrig haft ett trämp sko berörenda på att hästen har trämpet på med främ ben.

I så fall är jag ingen bra hovslagare eftersom jag inte är så där "instabilil".

Jag trodde jag va full när jag så på din referensram.:crazy:

Nu för du förklara dig Coari:confused: you lost me!!!

Fick lunginflamation så jag var inte på hovslager träff.
Fick känns att läsa sista Hovslager Tidning, intressant.

Vi fick lära oss i Skara att "nyttning är A och Ö i hovslageri"!

Vi har haft en hel del disskusion om Räspning, verking skär vid undersiden av hoven, man ska räspa så lite som mjolig av hovens utsiden.

I dag är A och Ö att bearbeta hoven i symetri så att överrullningen sker så centrerat som möjligt över själva hovleden.

Din vide år knappast ett bra ex på en fysiologisk skoning med focus på en centrerad överrullning i benets styvaste riktning..

En hov som är längre än bred är knappast i balance så länge vi nu inte talar om skoning av en åsna eller Zebra.

Jag tycker det ser ut som ett typiskt "tjopp tjopp" arbete helt utan tanke på annat än snabba pengar.

Tyvärr!!!

Nu för du förklara dig Coari:confused: you lost me!!!

Fick lunginflamation så jag var inte på hovslager träff.
Fick känns att läsa sista Hovslager Tidning, intressant.

Jag va inte heller där,, lås dig inte vid finish och avfasade kanter på skorna.. Det finns alltid 2 sidor av en väl utförd skoning,, det ena är den som ger höga poäng och det som många hästägare trånar efter. Och det andra det som den enskilda individen känner sig bekväm med och trivs i när det gäller att belastningen tas upp i benets styvaste riktning.

Det kan vara ett av anledning, dock är dom flesta trämp sko diagenal, allså vänster bak toe ta i höger främ inner träkt armen och lika med motsätts siden.
Har själv aldrig haft ett trämp sko berörenda på att hästen har trämpet på med främ ben.

Min häst trampar av sig framsko med andra framhoven eller baksko med andra bakhoven på stallgången ;) Så nog händer det. haha! Han kliver sönder kronränderna under broddtider för han ställer sig med ena hoven över den andra med trakten och rycker upp undre hoven istället för att lyfta på den övre om man flyttar han på stallgången. En jävla klant är det! :D

I dag är A och Ö att bearbeta hoven i symetri så att överrullningen sker så centrerat som möjligt över själva hovleden.

Din vide år knappast ett bra ex på en fysiologisk skoning med focus på en centrerad överrullning i benets styvaste riktning..

En hov som är längre än bred är knappast i balance så länge vi nu inte talar om skoning av en åsna eller Zebra.

Jag tycker det ser ut som ett typiskt "tjopp tjopp" arbete helt utan tanke på annat än snabba pengar.

Tyvärr!!!

Har själv egen synpunkt om videons skoning, det har vi alla, det jag tycka som var intressant Coari var hur den var filmet, du känna själv hur du har hoven mellen knä och hur the old brain se hovens fysiologisk symantri och hur hoven ska verkas.

PS:
Jag skulla har taget lite mer i toen.

Min häst trampar av sig framsko med andra framhoven eller baksko med andra bakhoven på stallgången ;) Så nog händer det. haha! Han kliver sönder kronränderna under broddtider för han ställer sig med ena hoven över den andra med trakten och rycker upp undre hoven istället för att lyfta på den övre om man flyttar han på stallgången. En jävla klant är det! :D

Kan berör på mycket, häster som har ståt över vintern tappa muskler och borja stå strång, lätt tappa foter och balans.
Min egen varmblod trämpa av sig HF när han komma utt på summer bete, våld springa, komma i höger volt och trämpa som jag beskriv tidigar, VB ta i HF inna trakt, lite klattring up i berget och in i skogen hitta han sina ben sen är det ingen probelm.

Jag är inte så kunnig att jag borde uttala mig egentligen, men jag håller nog med dig..tycker inte att det var snyggt. Hoven ser inte balanserad ut utan ser avlång och konstig ut..Påminde lite om de fula hovar min häst haft en gång i tiden.

Sen går det väl inte sådär fort att ta av, verka samt slå på en sko på en hov?
Min hovis skor runt om på minst 1 timma men oftast 1,5 tim ..riktigt noggrann och slår inte på en sko förns alla hovar är trimmade/kontrollerade.

Jag blir skeptisk när man tar en och en hov sådär fort, hur hinner man kolla så att är i balans, hur hinner man se en helhet?

Senast ändrad:

Jag såg att han slipade utsida traktarmar. Vad menar du för något? :) Kommer inte ihåg att jag sett att han raspade i tån på själva skon förutom när han raspade tån? Eller vad menar du med framsidan på skon??

Han raspar från tåkappan och bakåt på var sida av skon innan han slog på den. Inte så mycket på traktarmarna vad jag såg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka