Sv: Skoning

KL

Har alltid hästar som rids kontinuerligt skodda runt om. Att bara sko fram är inget altrenativ för mig. Förstår inte meningen med det? Ömmar den fram så ömmar den förmodligen lika mycket eller iaf tillrängligt mycket för att behöva skor även där.

Fråga:
Vad tycker nuí om den, ibland, ganska extrema skoning med höööga hovar, speciellt fram, och sulor med fyllning?
Blir det så mycket skillnad på steget?

Personligen är jag ganska skeptisk till höööga hovar, sulor och fyllning + 240g boots... hur mycket extra vikt blir inte det sammanlagt? Hur påverkas ben och leder av den extra vikten och de rörelser detta framkallar?

Ja det är inte bara åsikter utan erfarenhet och kunskap också, jag har den förmånen att känna många inom hovslagaryrket varav att flera skor enbart travhästar medan andra skor enbart ridhästar. Helt klart är att det skiljer sig markant, konstigt vore det ju annars då sättet vi dipsonerar hästen på inte är lika på något sätt alls.

Ja det är inte bara åsikter utan erfarenhet och kunskap också, jag har den förmånen att känna många inom hovslagaryrket varav att flera skor enbart travhästar medan andra skor enbart ridhästar. Helt klart är att det skiljer sig markant, konstigt vore det ju annars då sättet vi dipsonerar hästen på inte är lika på något sätt alls.

Hovslagare har också en hel del åsikter som skiljer sig åt från person till person, men det kanske gått dig förbi. Men som sagt, även de som mest skor ridhästar har konstaterat att korrigera detta skulle skapa mer slitage på hästen och att det beror på hur hon rör sig. Skulle kunna definieras som en lättare rörelsestörning som håller sig inom normalspektrat. Jag är dessutom tämligen säker på att de som sett henne och skott henne har mer rätt än vad du har. Bla på grund av deras utbildning, men inte minst för att de sett hästen och vet hur hon rör sig.

Min erfarenhet av de som mest skor travhästar är att de är skickligare på att korrigera hästar, men då har jag som sagt en av Sveriges absolut bästa.

Jag tror det helt beror på hovslagaren själv. Jag har haft en som enbart skodde travhästar och han gjorde underverk med mina hästar då jag bodde norrut. Mycket är ju personen själv, intresse och så vidare så blir ju hovslagarjobbet efter det.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Miingla
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka