tinis88

Trådstartare
Hej! ja undrar om ni hästfolk har era islandshästar skodda? I så fall har ni de runt om eller bara fram? Min går barfota just nu men har en fundering på att kanske sko han.Han är inte så ömfotad men framhovarna slits ganska mycket så de blir som en lite pulkabacke fram.

Sv: Skoning

Samma här. Alltid skodda runt om.
Kan möjligtvis paddock/ridhusträna en häst som är oskodd eller halvskodd, men så fort det blir mer jobb och på mer varierande och svårare underlag är det obönhörligt skor på.

Visa hästar funka bra utan skor så till vida att de inte är synligt ömma. Dock tycker jag att steget blir sju resor bättre MED skor, och det säger i min värld att de vid jobb mår bättre med dojjor på.

Oskodda på isfria årstiden. Självklart skodda och broddade när det är halkigt.
Rider omväxlande på skogsstigar (ingen häst som ömmar där!), i paddock (förstås ingen ömhet) och grusväg.
När vägen är nyskrapad väljer jag paddock eller skog eftersom hästarn ömmar när vägen är nyskrapad.
Nu har det regnat oerhört mycket här, och vägen är perfekt. Den var mjuk och trevlig, och är nu lagom tillkörd så att de mest tillkörda delarna är helt släta.

Eftersom jag har möjlighet att anpassa underlaget efter hästarna, väljer jag också av ekonomiska skäl att ha oskott. Det är dyrt att hålla elva hästar skodda.
Hade jag inte haft möjligheterna som jag har med ridvägar, hade jag fått tänka annorlunda.

Har ingen häst själv men är å andra sidan snart utbildad hovslagare.

Jag tkr ju att hästen ska gå barfota så länge den kan. Det är ju trots allt bäst för hästen. Beroende på vad det är för häst, hur mkt den rids och på vilket underlag så skos unghästen gärna fram först. Idag ska jag dock sko en unghäst runt om då hon ömmar rätt bra och börjat korta steget, vilket inte är vad man vill på en häst som ska bedömas.

Sen är det ju tyvärr så att skoningarna varierar rätt mkt från hovis till hovis och i vissa fall hade det varit bättre om hästen fått gå utan skor.

/Jenny

Jag har dåliga erfarenheter av oskott. Min 01:a gick oskodd när jag köpte henne för tre år sen "det gick så bra", sa förra ägaren. Hästen hade jätteont... Hört samma historia av flera islandsmänniskor. Om inte annat så testa och sko för att se om det blir skillnad. Framförallt kan det vara svårt att känna om hästen ömmar bak.

Tror du har rätt, om hästen ömmar mycket märker man förmodligen det men om det är måttligt så behöver man veta hur hästen rör sig när den inte ömmar för att kunna avgöra.

Hade ena unghästen -07:a oskodd fram till våren (2012) då hon först fick framskor och sedan också bakskor. Hon var inte särskilt öm i fötterna men slet snett så hellre slita skorna snea än att få helt sneda hovar.
Nu är hon jätte fin i fötterna de växer så det "knakar" och har blivit mycket större sen hon fick skor på dem :)
Den andra unghästen också född 07 fick också skor nu på våren först fram men sedan bak också.

De äldre hästarna har alltid varit skodda runt om vi har för mycket grusväg/stenigt för att det ska vara hälsosamt att gå länge barfota också.

Gammelgubben jag hade innan gick dock barfota de sista åren men han reds mest busridning i skogen någon gång ibland så det behövdes inte riktigt.

Jag hade mina hästar oskodda förr. Det gick bra när vi stod i ett stall som överlag hade skogsstigar och asfaltvägar att rida på. När de gick barfota kunde man ju även nyttja asfaltsvägarna att springa på!

Så flyttade vi ut på landet, grusvägar i mil efter mil. Vägföreningen hade en förkärlek till att spridamakadam och 0-40 vilket e rena döden för både bilar, fötter, tassar och hovar... Vi köpte easyboots o det gick bra. Men hästarna blev mer o mer vältränade, rörliga och kraven ökade på arbete. Tofflorna flög åt alla håll i ökade tempon och det blev för klumpigt när unghästen skulle töltsättas.

Då skodde vi! Runt om givetvis. Barfotatalibanen blev omvänd och Oj vad praktiskt det var med skor!! Nu har dom varit skodda under 4år och kommer så fortsätta vara tills de inte rids mer. Jag försöker ha dom barfota under vintervilan så de får återhämta sig. Men samtidigt vill man ju ha broddar på vintern...

Jag filosoferade så att jag skall ha hästarna i minst 15år till. Jag har gott om tid att testa sko, trivs man inte så.är det bara att sko av igen....

Jag har mina barfota, när dom rids så har jag easyboots epic på dom, broddade på vintern. Om hästen sliter hovarna ojämt så kan det bero på att han inte verkas på rätt sätt eller nog ofta. Ojämt slitage kan också bero på att han inte sätter ned trakten först när han går, vilket i sin tur oftast beror på att dom är öm i trakten pga lite och dåligt ( tex röta) material där och då är boots bra att ha, gärna med sula.

Tror du har rätt, om hästen ömmar mycket märker man förmodligen det men om det är måttligt så behöver man veta hur hästen rör sig när den inte ömmar för att kunna avgöra.

Och det blir ofta en aha upplevelse när hästen skos, när man plötligt märker att den kan röra sig på ett helt annat sätt helt obehindrat. Sällan är det till besvikelse heller.

Ojämt slitage kan också bero på att han inte sätter ned trakten först när han går, vilket i sin tur oftast beror på att dom är öm i trakten pga lite och dåligt ( tex röta) material där och då är boots bra att ha, gärna med sula.

...fast ett ojämnt slitage kan också bero på hästens rörelsemönster och är inte alltid varken möjligt eller önskvärt att försöka verka bort.

...fast ett ojämnt slitage kan också bero på hästens rörelsemönster och är inte alltid varken möjligt eller önskvärt att försöka verka bort.

Då vill jag påstå att det föreligger ett fysiskt problem om hästen sliter snett, att i det läget skylla på rörelsemönstret är att blunda för problemet.

Skulle du i det läget sko samma häst, kommer skorna uppvisa samma slitage vilket alltså inte är sunt.

Min häst sliter mycket bakskor och framförallt utsida. Vilket beror på hennes rörelsemönster. Det är, enligt samtliga de hovslagare jag anlitat, inte ett skadligt sätt att röra sig på.
Hon är skodd av flera erkänt duktiga hovslagare. Den som skor henne nu anses inom travet vara Sveriges bästa. Han flygs då och då in till Italien och Frankrike för att sko inför särskilda lopp.

Det kan vara så att han och flera av hans kollegor har rätt.

Det kvittar varifrån hovisen kommer, det är en enorm skillnad att sko en trav häst mot en ridhäst. En travhäst skos för att kunna springa mycket snabbt med bibehållen balans, en ridhäst ska verkas och skos efter dess fysiska förutsättningar från att kunna bära. Här skiljer det sig åt rejält, tyvärr har hovslagare inom travet en alldels för hög tolerans mot snedbelastningar. Iofs inte så konstigt, hästarna behöver inte hålla lika länge som våra ridhästar.

Se till att få hjälp så att hästen belastar mera plant, om det inte går undersök haslederna.

Du läste nog inte ordentligt: hästen är skodd av en rad olika, samtliga utbildade, hovslagare med gott rykte. Ingen av dem anser att detta kan eller ska skos bort samt att det inte i någon högre grad kommer bidra till slitage. Ang dina åsikter kring hovslagare inom travet så är det just åsikter och inget annat.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Miingla
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka