Skoning vid ligamentskador i hoven

Twinkle

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så har min häst misstanke om ligamentskada i höjd med hovled vänster fram. Han har behandlats för hovledsinflammation och är i dagsläget skodd med ringskor. Jag inväntar svar från veterinär b.la och eventuell MRI. Men nu till min fråga, hur skall man sko en häst med (om det nu visar sig att han har) sidoligamentskada i hoven? (Stark misstanke).

Jag skall varken sko honom själv eller experimentera ;) Jag frågar endast av ren nyfikenhet då min hovis just nu sitter på kanarieöarna och går alltså inte att få tag på.

Jag har haft två hästar med sidoligamentskada i framhov. Den ena skulle skos med ringsko - och det körde vi med en period, tills han blev öm av "tvärslån" där bak. Då övergick jag till vanliga skor och det fungerade bra.
Den andra hästen som hade en lite mer omfattande skada fick inte några direktiv alls om skoningen utan skoddes som vanligt. Var noga med att ha henne på så jämnt underlag som möjligt under läkningen.

Jag har haft två hästar med sidoligamentskada i framhov. Den ena skulle skos med ringsko - och det körde vi med en period, tills han blev öm av "tvärslån" där bak. Då övergick jag till vanliga skor och det fungerade bra.
Den andra hästen som hade en lite mer omfattande skada fick inte några direktiv alls om skoningen utan skoddes som vanligt. Var noga med att ha henne på så jämnt underlag som möjligt under läkningen.

Tack för ditt svar! Jag har skott honom med ringskor i cirka 9 månader nu, så då är det ju inte helt fel ute om det nu skulle visa sig vara en ligamentskada. Jag har själv haft starka misstankar om detta hela tiden då han endast är halt på böjt spår, samt är svullen/har en knöl precis vid ligamentet i kronranden. Hältan uppstod när han hade gjort tvärvändningar i hagen. Veterinären jag var hos har endast röntgat och fann då pålagringar i hovbenet som de misstänker ger hovledsinflammation och är behandlad 3 gånger. Hältan släcktes endast helt när man la en nervbedövning och "tog bort" hela hoven. Vilka symtom hade dina hästar? Och hur lång var läkningsprocessen?

Den första var "skumt" halt länge. Det var så lite så det bara eventuellt gick att ana om man verkligen stirrade (:p). Jag som såg honom varje dag tyckte att jag såg en skillnad mellan varven vid longering men det var verkligen inget tydligt. Vid ridning syntes det ännu mindre. Var på klinik för detta någon/några gånger och de hittade aldrig något riktigt och kunde inte ultraljuda så långt ner i hoven - så till sist remitterades vi till magnetröntgen då det misstänktes ligamentskada eftersom man inte hittade något annat. Och det var det.
Han var ohalt och fick sättas igång efter 4 mån.

Den andra var ligamentskadan ett bifynd egentligen. Jag åkte in pga bekymmer i ridningen, inte pga hälta. På klinikbesöket böjdes hon igenom och reagerade då ganska kraftigt vid böjning ena fram. Ultraljud visade en sidoligamentskada och även skador upp till kotleden - hela insidan (troligtvis en kraftig vrickning). Hon hade haft en hälta nån månad tidigare på samma hov, oturligt nog (får man väl säga) hittades en mini-hovböld vid klinikbesök men jag misstänker väl att hon fick ligamentskadan då för hon borde ha blivit halt vid skadetillfället och hovböldsepisoden var den enda hältan.
Hon läkte oväntat snabbt.
5 april - upptäcktes skadan
29 april – var kotan nästintill bra, veterinären var mycket överraskad över hur bra det läkte, de sa att man brukar sällan se en så snabb läkning. Ligamenten i hovleden hade inte kommit lika långt som kotan i läkning men var på g.
26 maj – började med igångsättningsschema
22 juli - friskförklarad

Jag drog av alla skor och min fick gå utan. Tills det blev vinter, då på med vanliga skor. Gjorde sig illa i typ juni förra året, 100% återställd! :banana::bump:

Den första var "skumt" halt länge. Det var så lite så det bara eventuellt gick att ana om man verkligen stirrade (:p). Jag som såg honom varje dag tyckte att jag såg en skillnad mellan varven vid longering men det var verkligen inget tydligt. Vid ridning syntes det ännu mindre. Var på klinik för detta någon/några gånger och de hittade aldrig något riktigt och kunde inte ultraljuda så långt ner i hoven - så till sist remitterades vi till magnetröntgen då det misstänktes ligamentskada eftersom man inte hittade något annat. Och det var det.
Han var ohalt och fick sättas igång efter 4 mån.

Den andra var ligamentskadan ett bifynd egentligen. Jag åkte in pga bekymmer i ridningen, inte pga hälta. På klinikbesöket böjdes hon igenom och reagerade då ganska kraftigt vid böjning ena fram. Ultraljud visade en sidoligamentskada och även skador upp till kotleden - hela insidan (troligtvis en kraftig vrickning). Hon hade haft en hälta nån månad tidigare på samma hov, oturligt nog (får man väl säga) hittades en mini-hovböld vid klinikbesök men jag misstänker väl att hon fick ligamentskadan då för hon borde ha blivit halt vid skadetillfället och hovböldsepisoden var den enda hältan.
Hon läkte oväntat snabbt.
5 april - upptäcktes skadan
29 april – var kotan nästintill bra, veterinären var mycket överraskad över hur bra det läkte, de sa att man brukar sällan se en så snabb läkning. Ligamenten i hovleden hade inte kommit lika långt som kotan i läkning men var på g.
26 maj – började med igångsättningsschema
22 juli - friskförklarad

Tack för att du delade med dig! Och skönt att det gick väl! :) Än så länge finns bara misstanke om ligamentskada på min häst. Vilat, mer eller mindre, sedan förra sommaren då hältan uppstod. Har gått från 2 grader halt till 0,5 grader halt på 2 månader och skulle ridas igång i höstas. Jag har dock inte haft bråttom med igångsättning, eftersom han bara är skogsmulle, så jag har endast gått kortare promenader med honom sedan dess. Skall ridas igång nu i veckan och se hur allting känns, vääääldigt försiktigt! Inväntar som sagt svar och närmare utredning kring hans "knöl" i kronranden, som just nu har starka misstankar om ligamentskada. Vi får se hur det går! :)

Jag drog av alla skor och min fick gå utan. Tills det blev vinter, då på med vanliga skor. Gjorde sig illa i typ juni förra året, 100% återställd! :banana::bump:

Tack för ditt svar! Hästen skoddes för första gången i sitt liv som 7-åring och är snedställd ffa i sitt vänstra ben. Lägger mer tyngd på insidan av hoven och har behövt skor för att räta upp sig. Har också haft funderingar att dra av skorna och bara låta han gå ett tag, men jag vet inte om jag vågar då jag är så rädd att han blir så där hiskeligt sne igen och att det ger mer skada än nytta. Annars tror jag mycket på barfota vid skador och att hoven får ha sin naturliga balans och ffa öka blodcirkulationen! Nu är han skodd med ringskor, för diagnosen hovledsinflammation. Men tänk om han inte har/haft hovledsinflammation? :O Och att man istället "låser" hoven utefter veterinärens rekommendationer när han egentligen skulle behöva ökad blodcirkulation och behöva gå barfota för att få en naturligare läkning av ligamentskadan? Ja..Man kan bli bra knäpp av att tänka ibland ;)

Jag tycker det beror på benställ, hur de rör sig etc. Jag har haft både ringsko, överrullningsdojor av just en specifik modell och vanliga skor på olika hästar med sidoligamentskador.
Din hovis och vet hjälper dig nog bäst. :)

Man misstänkte sidoligamentsskada på min, men det visade sig vara strålbensbursan som var inflammerad. Vet (Husaby) rekommenderade ringsko och rejäl sula (sådan där flytande som stelnar efter en stund. Har tappat namnet just nu...) och skoning var 6e vecka. Vi har fortfarande lång väg att vandra, men det har blivit bättre. Hästen rids inte just nu utan ska få tid att läka ut i minst 1 år är tanken.

Min skoddes inte ngt speciellt, tog av skorna av annan anledning. Fick chockvågor och skrittades. Skadan uppkom vid en tappsko under ridning, upptäcktes med UL och blev bra på ngn månad.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
3 104
Hästvård Denna hov skoddes igår av en hovis jag alltid haft stort förtroende för. Eftersom hästen varit utlånad hela året har hon blivit skodd...
2
Svar
22
· Visningar
7 000
Senast: Tinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar