Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt min väns veterinär (jag var med vid besöket) så skulle hästar som lätt får ledinflammationer absolut inte skos med 4 broddar (eller guldskor för den delen) utan bara ha traktbrodd vid vinterunderlag. Detta för att det inte blir något glidmoment när man har många broddar och därmed så påfrestar det lederna ytterligare.
Jag förstår din tanke och vi framförde även denna till veterinären den gången. Hon sa dock att det var ytterst få gånger som inte brodden trycktes ned i underlaget. När brodden gör "sitt jobb" så hamnar ju hoven i balans och det blir ingen snedbelastning. Även när det är hårt i marken trycks ju oftast brodden ner. Även när hästen gick på asfalt så hävdade hon att snedbelastningen var försumbar.Beror ju på , ibland är det jätteviktigt att ingen konstig vinkel sker pga brodd i trakten enbart och då vill man ha tåbrodd utifrån just balansen Däremot kan man ju ha blindbrodd i tån som inte greppar så mkt även om den inverkar men som sagt - utifrån fall så enbart traktbrodd kan ge ytterligare felbelastning ffa om kotledsimflammation beror på att hästen i sak går på bogarna . Rids den så med traktbrodd enbart blir det ytterligare belastning , om det skulle vara .