Skoning och islänningar

M

Mosaic

Satt och just diskuterade skoning med min hyresvärd. Hon har en isländs hovslagare som gångartsskor och jag använder mig av en bra utbildad svensk hovslagare.

Jag har tillhör dom som inte vill hålla på med att ändra vinklar, vikter mm utan vill ha en frisk, och hållbar hov. Foderhästen jag har var när han kom skodd med långa tår fram, korta bak och inte direkt rakt heller utan var mer verkad på insidorna bak (har inte riktigt fattat varför). Det har tagit ett bra tag nu innan hovarna var som de skulle.

Alla sa att jag var dum som bytte hovslagare och hästen skulle tölta betydligt sämre. Visst blev det lite sämre till en början men nu när det hovarna är som de ska så töltar han bättre än någonsin så nu blir det nog någon tävling framöver :banana:

Intressant att höra andras erfarenheter och tankar. Som en sådan sak som hur sömmarna sitter: höjd (en del säjer aldrig högt för då blir det spänningar andra aldrig lågt för då tappar de skon), vilka hål på skon, grovlek på sömmen.

Vad har ni för erfarenhet av skoningar (verkningar om ni kör barfota) och gångarterna?

Sv: Skoning och islänningar

Eh? Jag har en hovslagare som har islandshästar sedan över 20 år tillbaka och denne skor normalt. Runda, fina hovar, inga långa tår el dylikt och skor inet trångt. Söm i normal höjd enligt min åsikt (har inte sett ngt annat).

Ena hästen har fått ringsko pga fraktur som gjorts av en specialutbildad hovslagre som jobbade på kliniken. Denne skor som min vanliga hovslagare.

Hål på skon - om jag förstår rätt så får de söm i de tre första hålen från kappan. Minns inte grovlek på sömmen just nu.

Då min nuvarande hade mkt att göra bytte jag till en annan varav ena valacken fick flytade hovar. Bytte tillbaka och efter ett år är hovarna normala igen.

Har nog haft lite otur och bara träffat på de hovslagare som skor mkt islänningar som kör på långa tår fram. Dock har de isländska utbildade hovslagarna jag träffat var väldigt duktiga att sko men vi har haft olika åsikter hur lång tåna ska vara.

Intressant detta med skoningar och olika hovslagare. Då jag bytte stall (och stad) var jag tvungen att ta en ny hovslagare. Vilken nu resulterar i att hovarna flyter ut :( så vill jag ju inte ha såklart, så jag hoppas det kommer bli bra efter ett tag?

Vi hade lite "problem" med hovslagare för ett tag sedan, men nu har vi bytt tillbaka till den hovis L hade för 6-7 år sedan. Nu är hovar o ben bra igen. Vi har vanlig hovslagare men alla de andra frågorna kan jag inte svara på

/Jenny

Jag har sedan flera år tillbaka en hovslagare som är utbildad vid hovslagarskolan i Skara och är medlem i Svenska Hovslagareföreningen. Han är visserligen inte helt billig, men jag tycker det är viktigt att vi har bra, utbildade hovslagare och är villig att betala lite mer för det än för en självlärd isländsk hästkarl eller lika självlärd svensk travgubbe..... Jag tycker också att det är viktigt att hovslagaren inte bara kan slå på skor, utan också hjälpa mig med eventuella hovbölder, fång och annat elände som kan drabba hovarna.

Min hovslagare är den som bestämmer hur min hästs hovar skall skötas. Däremot har jag vid flera tillfällen diskuterat vinklar, vikter m.m. med honom och hans åsikter kan väl sammanfattas med att vinklarna, de laborerar man INTE med utan det är hästens anatomi (dvs kotvinkeln) som skall bestämma hovvinkeln. Däremot är han inte helt negativ till att vikta hästen, då det inte gör någon skada eller belastar hästen felaktigt (men, som han sade, "det är ju bättre att lära sig rida ordentligt").

Min egen åsikt kring att vikta hästen är att det fungerar bättre med boots än att sko med tyngre skor t.ex. fram. Bootsen kan jag ta av när de inte behövs (=när hästen går i hagen) och jag slipper "tillvänjningseffekten" av att hästen går med extra vikt hela tiden.

Skönt att höra fler som helt utgår efter hästens förutsättningar

Visst kan man på kort sikt få fram ett bättre lyft/takt med att fixa om vinklar mm men för hur länge håller det? Har hellre en häst med mindre lyft som håller sin livstid än en med 90 grader som håller några tävlingssäsonger.

Visst kan man på kort sikt få fram ett bättre lyft/takt med att fixa om vinklar mm men för hur länge håller det?

Jag vill inte heller ha något trixande med hovvinklarna på våra hästar. De ska anpassas till hästens förutsättningar, så att det inte uppkommer förslitningar.

Det är rent ut sagt vansinne att låta tår bli extremt långa, likaså att korta dem extremt mycket och låta trakterna bli höga. Resultatet blir så småningom en deformerad hov som inte cirkulationen fungerar i. Hoven håller inte och trasas sönder. Extremt långa tår och låga trakter kan resultera i att det blir liknande förändringar som vid fång....

Visst kan man på kort sikt få fram ett bättre lyft/takt med att fixa om vinklar mm men för hur länge håller det? Har hellre en häst med mindre lyft som håller sin livstid än en med 90 grader som håller några tävlingssäsonger.

Tycker jag var mycket bra sagt! :)

Jag har iof min häst barfota och har hittat en mkt duktig hovslagare (som även har intresse för barfotahästar) som verkar min häst.

Hur funkar det för dig? Hur mkt rider du?

Är själv i dom tankarna (dock enbart sommartid då vi har mkt is här en större del av vintern) men vallacken hovar var långtifrån bra när han kom. Hovslagaren och jag diskuterade igår om barfota och vi ska testa till våren för då borde fötterna hunnit bli så bra de kan.

Hovslagaren tycker dock att rider man 5 dagar i veckan på grusvägar som det är häromkring så är det bäst med skor men är öppen för att testa.

En av mina hovslagare har skott åt mig i över 20 år.
Han säger att det finns bara ett sätt att sko varje hov rätt på.
För varje hov skall ha sina egna korrekta vinklar.
Och en gång så vann hann en gren på Islandshäst-VM.

Hur funkar det för dig? Hur mkt rider du?

Är själv i dom tankarna (dock enbart sommartid då vi har mkt is här en större del av vintern) men vallacken hovar var långtifrån bra när han kom. Hovslagaren och jag diskuterade igår om barfota och vi ska testa till våren för då borde fötterna hunnit bli så bra de kan.

Hovslagaren tycker dock att rider man 5 dagar i veckan på grusvägar som det är häromkring så är det bäst med skor men är öppen för att testa.

Jo det fungerar bra för oss. Hon har varit barfota i ett år nu. Jag har boots men använder dem väldigt sällan och i så fall bara fram. Hon rids 5-6 ggr i veckan ca 1,5 timme per gång. Vi har en ridvolt men mest är det skog, stigar, grusvägar och natur. I våras red vi två distanser, en på 20 km och en på 40 km men med boots fram. Men för att rida dem så tränade vi mycket och red långa sträckor och all träning var hon barfota. :)

Jag skulle kunna rida mer eftersom hon fortfarande verkas ;)

Hon har varit barfota på vintern också utan och halka. Men vi har inga rena glasklara isvägar. Det var någon gång jag fick ta en omväg för att det var så isigt. Men i snö, slask osv går det ju bra. Hon får vara barfota i vinter också men ska köpa broddade boots så man har i alla fall :)

Har bara klämt på sådan äldre boots men blir det inte lite obalans om man bara har fram?

De jag såg var ganska tunga och var nog gissningsvis 1,5-2cm hög sula på dom men som sagt de var några år sedan så de har säkert utvecklats sedan dess

Jo dom väger en del... drygt 300 gram tror jag.. (Men mer vikt fram har man väl ibland i alla fall som viktboots, de väger iof inte lika mkt.)
Så hög sula tror jag inte att det är men har inte mätt. Jag har inte upplevt någon obalans när jag ridit i dom i alla fall. Har easyboot epics fram och easyboot bare bak. Men det kommer nya modeller lite titt som tätt :)
Men har inte ridit med dom så mycket heller... :cool:

Men långa tår? Så skor väl ingen utbildad hovslagare? All skoning ska vara fysiologiskt korrekt utifrån hästens förutsättningar. Det betyder att varje hov (som sitter ihop med ett ben som sitter ihop med en styck häst) har en alldeles egen ideal vinkel och form.

3 sömmar per sida per hov, i "normal" höjd. Använder alltid variant/storlek E3.För högt så sabbar man liksom kommande skoningar, för lågt så är bärigheten i niten för låg. Sedan finns tillfällen när man av olika orsaker kanske måste sätta en söm högre eller lägre.

Nu har jag 10mm skor fram på vissa hästar, vilket är en typ av lättare omviktning för gångartsskoning, men också för skoslitaget.

Att hålla på och experimentera med vinklar för gångarterna tycker jag är mycket tveksamt, eftersom att en tokig vinkel, belastar hårt någon annanstans på hästen. Och att experimentera med lateral vinkel är MYCKET tveksamt, där kan belastningsskador uppstå mycket fort enligt vad jag läst.

Jag har aldrig stött på någon som skor enbart islandshästar på ett visst sätt så jag har inte varit med om dessa resonemang. Alla hovslagare jag varit i kontakt med har skott hästar för långsiktig hållbarhet som mål - inte trixa kortsiktigt för resultat.

Satt och just diskuterade skoning med min hyresvärd. Hon har en isländs hovslagare som gångartsskor och jag använder mig av en bra utbildad svensk hovslagare.

Jag har tillhör dom som inte vill hålla på med att ändra vinklar, vikter mm utan vill ha en frisk, och hållbar hov. Foderhästen jag har var när han kom skodd med långa tår fram, korta bak och inte direkt rakt heller utan var mer verkad på insidorna bak (har inte riktigt fattat varför). Det har tagit ett bra tag nu innan hovarna var som de skulle.

Alla sa att jag var dum som bytte hovslagare och hästen skulle tölta betydligt sämre. Visst blev det lite sämre till en början men nu när det hovarna är som de ska så töltar han bättre än någonsin så nu blir det nog någon tävling framöver :banana:

Intressant att höra andras erfarenheter och tankar. Som en sådan sak som hur sömmarna sitter: höjd (en del säjer aldrig högt för då blir det spänningar andra aldrig lågt för då tappar de skon), vilka hål på skon, grovlek på sömmen.

Vad har ni för erfarenhet av skoningar (verkningar om ni kör barfota) och gångarterna?

Har haft några olika hovlagare, både såna som kor ridhästar & såna som skor travhästar & jag föredrar travhästhovslagarna, enligt mej är de bättre på att anpassa skoningar efter hästens specifika behov.
Som I_U skrev så skor man ju hästarna som de behöver bli skodda & verkade, alla kan inte verkas likadant.

varför förra hovslagaren verkade mer på insidan kan ha varit för att hovarna kanske flöt ut mer där eller att de växte extra snabbt på den sidan.Men man ska ju inte verka så hovarna blir sneda så hästen får fel belastning!
Nu vet ajg inte vad du menar med långa tår men vissa hovslagare kapar gärna tårna på alla hästar, ngt jag är emot, jag vill ha naturligt långa hovar, alltså utan tåkapning, ev lite där kapan ska sitta men inget mer.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 363
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 851
Senast: ameo
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 275
Senast: axel
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 423
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård