Skoning för ömmande bakknän

clubman

Trådstartare
Min hovis har idag skott min häst med öppen sko bak och med snabbare överrullning fram....ska hon kanske även ha typ brodd bak för att underlätta för bak knäna??? Någon som vet?? Nån bra hovis här inne?? Ska självklart ringa till min hovis på måndag då jag inte var hemma själv idag...

Sv: Skoning för ömmande bakknän

Det för din hovslager avgöra.
Vet inte hur brod skal avlästa när hästen gå på muck underlag?
Det vanligest är att sätta på kil sulor som lyfta trakterna.

Brodden ska hon ha för bättre fäste tänkte jag inte för att höja trakterna... ja jag sa ju det att han får avgöra ska ju ringa honom men nån annan här inne kanske har erfarenhet av detta sen innan??

det är just höja trakterna man brukar göra på hästar med knäproblem. Det ändrar vinkeln i knäet en aning och kan då medföra mindre besvär.

ok får kolla med hovis om hon kan ha det ihop med tåöppen sko. Tänkte bara att det kanske underlättade för henne med brodd bak för och få fäste och inte glida så mycket...fast det hjälper kanske inte knäna. jag vet bara att kiropraktorn sa att hon skulle ha öppen sko bak och snabbare överrullning fram...

Vet inte om jag missade något men du har alltså "öppen sko" bak? Menar du då tåöppen/bakvänd?
I så fall fattar jag inte varför du först ger hästen "överrullningshjälp" bak. Sen sätter dit brodd. Menar du traktbrodd, tåbrodd eller både och? Beror på om du vill ha kortsiktig lösning för t ex en travare som ska "gå fri" eller lösa problemet med skadade bakknän.
Vet att tåöppen bak gillas av en del, men rent anatomiskt är det fel att ge "överrullning" bak. hästens bakhovar är konstruerade för att ge "påskjut". Härav den spetsiga formen. Sen har jag respekt för att man inom t ex travet får hästar att fungera bättre i aktionen med olika typer av skor, men det är en annan femma. Men det är svårt för hästen att få fäste bak med tåöppen sko eller halvrund typ cl roller.
Att bara "kila upp" trakten bak med t ex en kilsula lär inte med automatik underlätta för bakknäna. Beroende på underlag och hovens utseende i övrigt finns istället risken att du bara skapar ett djupare genomtramp.
Som alltid bör man eftersträva att sko hästen i balans. Typer av skor är oftast avhängigt av vad hästen används till ,på vilket underlag mm mm.
Det framgår inte riktigt vad din häst används till, men generellt brukar bakknän må bra av träning. Ju mer man stärker bakbensmuskulaturen desto mindre bakknäproblem får man.

jag vet bara att kiropraktorn sa att hon skulle ha öppen sko bak och snabbare överrullning fram...
Använd en bra hovslagare och låt honom/henne avgöra vad hästen skos med och låt kiropraktorn göra sitt jobb.
Finns förvisso utövare av båda yrkena som inte kan låta bli att kvacka i varandras områden.

Jag ger inte hästen både och och jag ger henne inte det utan jag går på en experts råd ,jag känner mig inte tillräckligt insatt i detta ämne för och säga till hovis vad han ska och inte ska göra...jag sa att hon har öppen, ja bakåtvänd, sko bak nu för att kiropraktorn sa att hon behöver det. Hon släpar bakhovarna i marken i traven så för att underlätta för henne under en period så skulle hon ha det...rör sig om kanske 2 omskoningar. För att underlätta för bakknäna frågade jag aldrig honom om utan tänkte ta det med hovis och han kanske säger en helt annan sak. men nu ska vi ju koncentrera oss på och träna upp henne bak. Rider dressyr.
Och tänkte att hon kanske kunde bli hjälpt av något med knäna oxå...men verkar ju inte så.
Kan svara andra oxå att jag har nog en av skånes bästa hovslagare som jobbar på klinik i HBG. Så bättre hovis kan jag nog inte få tag på. Som sagt har jag ju inte ens pratat med honom om det ännu så varför skylla på att han är dålig??? :angel:

Menade INTE att din hovslagare är dålig. Är bekant med de som arbetar på Hbg och vet att de har mycket hög kompetens. Menade därför att just DERAS råd är viktigt.

det är just höja trakterna man brukar göra på hästar med knäproblem. Det ändrar vinkeln i knäet en aning och kan då medföra mindre besvär.

Tack för hjälpen, måsta har uttrykt mig själv dålig.
Att höja trakten är often i samband med fång beslag där man vill avlästa bojsen, eller som du vet strålbenshalta.
Viss kan en förhöjning andra knä vinkeln, men hur mycket den påverka kan jag inte säjer, tro inte den göra non skada utan att bak hoven få ett snabber överrollning med risk att slå i framfoten.

ok får kolla med hovis om hon kan ha det ihop med tåöppen sko. Tänkte bara att det kanske underlättade för henne med brodd bak för och få fäste och inte glida så mycket...fast det hjälper kanske inte knäna. jag vet bara att kiropraktorn sa att hon skulle ha öppen sko bak och snabbare överrullning fram...

Första gången jag hört en kiropraktorn ger råd om hovbeslag?
Interesting.

ok fast du skrev att jag skulle anlita en bra hovslagare så därför antog jag att du ansåg att jag hade en dålig hovslagare redan....

Om det är han jag tror så är han duktig som kiropraktor. MEN han har ett förflutet som svartknackare (hovslageri alltså) i travbranschen, fast han säger att han varit hovslagare. På gott och ont är han miljöskadad från travet. Tycker (MIN åsikt) att han lägger sig i klinikhovslagarnas arbete mer än han har kompetens till. Men som sagt kiropraktik är han duktig på

Spelar det nån roll varifrån kunskapen kommer? Om den är korrekt.

ja men då är det säkert samma! :) Duktig är han verkligen! Han och min hovslagare jobbar ju ihop som ett team så den ena gör inget som den andra inte vet om! Känns rätt bra faktiskt! :laugh:
Så jag känner mig trygg i det dem gör för min häst! Tänkte bara kolla här först om någon hade erfarenhet av just bak knän men ska kolla med hovis och kiropraktor vad de tycker på måndag!

Först o främst skulle jag se till att komma till en vet och böja bakknäna och ev behandla/underhudsblstra on hästen har ont i bakknäna...sen skulle jag INTE sätta på en öppen tå bak, utan en vanlig sko , ev en tvärtå eftersom hästen kommer snabbt att nöta slut tån om den är öppen.

Sen skulle jag TRÄNA upp muskulaturen bak, genom att trampa offroad t ex eller typ cavaletti.
Och dom som tycker att vi som håller på med trav är miljöförstörda :angel: ....det är din åsikt :) Vi kanske tycker tvärsom. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 071
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 965
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 459
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka