Sv: Skoning för ömmande bakknän
Vet inte om jag missade något men du har alltså "öppen sko" bak? Menar du då tåöppen/bakvänd?
I så fall fattar jag inte varför du först ger hästen "överrullningshjälp" bak. Sen sätter dit brodd. Menar du traktbrodd, tåbrodd eller både och? Beror på om du vill ha kortsiktig lösning för t ex en travare som ska "gå fri" eller lösa problemet med skadade bakknän.
Vet att tåöppen bak gillas av en del, men rent anatomiskt är det fel att ge "överrullning" bak. hästens bakhovar är konstruerade för att ge "påskjut". Härav den spetsiga formen. Sen har jag respekt för att man inom t ex travet får hästar att fungera bättre i aktionen med olika typer av skor, men det är en annan femma. Men det är svårt för hästen att få fäste bak med tåöppen sko eller halvrund typ cl roller.
Att bara "kila upp" trakten bak med t ex en kilsula lär inte med automatik underlätta för bakknäna. Beroende på underlag och hovens utseende i övrigt finns istället risken att du bara skapar ett djupare genomtramp.
Som alltid bör man eftersträva att sko hästen i balans. Typer av skor är oftast avhängigt av vad hästen används till ,på vilket underlag mm mm.
Det framgår inte riktigt vad din häst används till, men generellt brukar bakknän må bra av träning. Ju mer man stärker bakbensmuskulaturen desto mindre bakknäproblem får man.