Skoning el ej, ridyxa

O

oio

Vilka typer av ridbyxor föredrar ni? Helskodda, knäskoda, ingen skoning...

(Vill gärna se bilder också!!! :) )

Sv: Skoning el ej, ridyxa

Horsehead isafold jodpursbyxa. Helskodda.

100510.jpg

Jag har alltid ridit i helskodda. Vet faktiskt inte hur mycket det 'hjälper' men vågar inte chansa :D

Knäskodda!

Utan skoning: :eek: man får skavsår på vaderna

Med skoning: det känns som man sitter fastspänd med tvångströja i sadeln....

Har alltid ridit med knäskodda, vet inte varför, har bara blivit så.

Köpte två par helskodda från h**ks, funkar asbra! Vid hoppning föredrar jag helskodda och dressyr spelar ingen större roll.

Skillnaden blir med helskodda - känns som man sitter fast lite bättre. Inte så " glidigt"

Helskodda :love:
Äger två par, kommer införskaffa ett tredje par när som helst :D

kl

Ok!

Den dagen jag väl ska köpa byxa...kommer bli fylld med en del beslutsångest tror jag...finns många att välja på...och vilka som passar mig...ja ja...det dröjer ett tag till iaf.

Helskodda då jag inte rider i mina träningsbyxor :angel:

Med helskodda sitter man stadigare i sadeln, glider inte runt lika mycket.

Med träningsbyxorna kan man röra sig mer, vilket kan vara skönt ibland! :)

Skodd eller inte får bero på värmen...

Jag rider med helskodda oftast, men varma sommardagar blir det tygknäskodda(hööks billiga islandsbyxa, de är grymt sköna!) Har inga bilder utan häst tyvärr, men lite kan man ana!

Mina favoritbyxor, helskodda manchester från hööks
tomkorning2.jpg

Och när det är varmt...Oskott
vackraandi.jpg

Jag har både helskodda och halvskodda och jag tycker jag sitter lika i sadeln vilken byxa jag än har. Halvskodda tycker jag är dock är skönare.:)

Helskodda helst, men jag har ett par knäskodda också fast de rider jag inte lika ofta i.

jag rider i helskodda, känns bäst att rida i, men ska man arbeta i stallet eller avsuttet föredrar jag faktist oskodda, helskodda är så himla obekväma att gå i:crazy:

Jag har helskodda byxor några som är skoridbyxor och några stövel anpassade ;)..

Har ett par som är oskodda också mjukare braller kan man inte hitta. De rider jag med just nu när jag rider i min synteth sadel känns som att man ska glida av när man har dem på i vanliga sadlar...

Helskodda då jag inte rider i mina träningsbyxor :angel:

Med helskodda sitter man stadigare i sadeln, glider inte runt lika mycket.

Med träningsbyxorna kan man röra sig mer, vilket kan vara skönt ibland! :)

:bow: Vad skönt att jag inte är ensam! Att rida i träningsbyxor är såå skönt! Annars trivs jag bäst i helskodda, har två par från H**ks som är helt ok, har hållit länge iaf. På vintern blir det ofta fleecelångkalsonger och vindtäta byxor eller ett par fleecefodrade oskodda ridbyxor. Fast på dom tar fodret slut nedanför knäna så man måste ha benvärmare när man har kängor...

Bekvämlighet först för mej iaf!

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider helst i helskodda, Köpte mig ett par Jacson men de är för höga i midjan så jag är inte nöjd med dem. Mestadels rider jag i chaps faktiskt.

Trådkapar lite
Jag skulle vilja ha ett par helskodda med låg midja och utsvängda ben, gillar inte när de sitter klistrat runt vristen om ni förstår hur jag menar. Vet ni några bra modeller?

Hej , man får höra sanningar när man tränar ibland.

Man ska inte rida i helskodda ridbyxor för man måste ha en egen balans på hästryggen inte "sitta fast" i byxor som "sitter fast" i sadeln.

Ekonomiskt är ju detta totlat lysande för det är ju otroligt stor pris-skillnad på helskodda och vanliga.

Jag har ett par helskodda så ibland fuskar jag... när inte tränaren ser...

Senast ändrad:

Jag rider i Helskodda- å har alltid gjort när jag ridit islandshäst- Tycker de är sköna/ van vid dem

Jag upplever själv att man inte "sitter fast" i sadlen, å inte att de hjälper balansen på det viset. Tycker kanske att man sitter stadigare men inte att man sitter fast på det viset att man inte är "rörlig"

Men de kanske är en vanesak?

Jag har ett par helskodda grön/röd rutiga från börjes. helt utmärkta :D

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
778
Senast: Ajda
·
Hemmet Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80. Men jag tar gärna emot tips om...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 049
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 348
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka