Sv: Skönhetstips!
Känns som om att det är många som lägger ut hur dom gör, o utan att ha läst alla inläggen
så tänkte jag säga vad jag gör...
förberedelserna på hästen börjar redan 2-3 veckor innan tävlingen, med en massa rykt, för att få pälsen så fin som möjligt
1-2 veckor innan tävling så ansas hovskägget ändå från hasen/knät till hoven, se får man inte glömma o ta bort de jobbiga små stråna som växt ner så det täcker hoven oxå (även fast de är små)
tar även då o klipper håren UTANPÅ öronen...inte inne, för de behöver dem samt håren som de har från ganascherna o ner till mulen, men INTE känselhåren!
rakar även 10-20 cm från öronen o bakåt på de hästar som får ha det så...
gör detta för att om det blir nåe misstag så kan det växa till sig lite o man kan fixa det så gott det går
1 veckan innan så flätas manen så att man får den på den sida man vill ha den (har den på 2 sidor på ena hästen o då vill jag ha en jämn o rak bena)
om vi måste åka tidigt på tävlignsdagens å badas hästen då, annars så tycker jag att det blir finare om man kan ta det samma dag, gick upp 05.00 för att hästen skulle hinna torka innan man åkte iväg inför förra tävlingen.
men annars så är det dagen före, å då blir det massor med glandspray (absorbine show sheen är skit bra) men vanlig Firefox eller annat funkar ju det oxå, sen oljar jag in hovarna dagen innan o på morgonen, så det hinner åka in i hovarna så de itne blir smutsiga o dammiga. sen på med täcke efter sesång o så får de stå inne över natten...
sen på tävlignsdagen så är det RYKT som gäller...o hela hästen skyddas väl i transporten så att det inte blir nåe skav o rugg lagom tills man är framme.
sen på tävlingsplatesen så ser jag till att kleta på babyolja under svansen på o runt ögonen samt näsborrarna o i dem (inte i ögonen
)
o drar av med en trasa innan klassen ska sammlas...o det e ju så kul o visa sin häst i bästa möjliga skick!