Skönhetsfel vid avelsvisning

tina_sj

Trådstartare
Mitt sto, som är i träning inför avelsvisning till sommaren, har fått toppen av sitt öra avbitet av en annan häst i hagen :crazy:
Vet inte om jag ska skratta eller gråta..

Vad gäller vid avelsvisning? Hur bedöms detta?
Får man någon dispens?
Är det ens lönt att bedömma?
Någon som varit med om något liknande?
Vet någon om försäkringen gäller ang detta?

Sv: Skönhetsfel vid avelsvisning

Jag vet faktiskt inte hur man bedömer detta, men kan berätta att mitt sto råkade få på sig silverfärg som inte gick att få bort dagarna före avelsvisningen och det var ett till ett stort förtret för tränaren som höll på att få ett psykbryt.

Vad menar du om försäkringen täcker, ja behöver hästen veterinärvård vid en bitskada så självklart täcker försäkringen det.

Eftersom det inte är ett genetiskt fel utan "bara" en skada så spelar det ingen roll för bedömningen. Hon kommer inte att få avdrag för det. Och du behöver inte söka dispens.

Mitt sto, som är i träning inför avelsvisning till sommaren, har fått toppen av sitt öra avbitet av en annan häst i hagen :crazy:
Vet inte om jag ska skratta eller gråta..

Vad gäller vid avelsvisning? Hur bedöms detta?
Får man någon dispens?
Är det ens lönt att bedömma?
Någon som varit med om något liknande?
Vet någon om försäkringen gäller ang detta?

Se till att få ett veterinär intyg att örat är skadat vid en olycke så visa man att det inte medfödd. Man kan få dispens om man har intygg. Har det på en häst som har ett stort är på ett ben.

Alltid lär man sig något nytt! Vad säger FIZO om dispens för ärr och skador, vet du om det finns riktlinjer om vad man bör söka dispens för? Är det hos avelskansliet man söker dispensen?

Alltid lär man sig något nytt! Vad säger FIZO om dispens för ärr och skador, vet du om det finns riktlinjer om vad man bör söka dispens för? Är det hos avelskansliet man söker dispensen?

Dispans är väll fel skrivet. Du få har med ett veterinärintyg som visa att det är en skada. var i alla fall så i DK och i sverige för några år sedan. Och samma bör gälla i år. Kan man visa att det inte är något som hästen haft medfödd så ska det inte ingår i bedömningen och det blir redan inskriven i papperna vid vet besikningen på bedömningen.

Tack för svaren :)
Får ta kontakt med veterinären ang ett intyg.
Och även be veterinären kika på örat, så att det inte blir något sen

Jag tror du kan vara helt lugn.

Har visserligen bara erfarenhet av shetlandsponny men vi hade en stakare som haft för liten grimma som föl/unghäst (hos förra ägaren) vilket ledde till överbensbildning på nosryggen och på undersidan. Där nosgrimman sitter så att säga. Hon fick diplom och kommentaren "vackert huvud". Vilket hon verkligen inte hade men det var ju inte hennes fel!

En bra domare bortser från sådant och ser individen som skall användas i avel! :)

Mvh
Lemonade

Jag tror du kan vara helt lugn.

Har visserligen bara erfarenhet av shetlandsponny men vi hade en stakare som haft för liten grimma som föl/unghäst (hos förra ägaren) vilket ledde till överbensbildning på nosryggen och på undersidan. Där nosgrimman sitter så att säga. Hon fick diplom och kommentaren "vackert huvud". Vilket hon verkligen inte hade men det var ju inte hennes fel!

En bra domare bortser från sådant och ser individen som skall användas i avel! :)

Mvh
Lemonade

En bra domare kan bara döma efter det han ser och vet. Utan intyg kan han/hon ju inte veta om det är medfödd eller ej och är det medfödd så ska det göras poängavdrag.

Vår gammelvallack som är en import är märkt på detta vis. På flera gårdar klipper de olika slags markeringar i örat som bomärke. Det kan de knappast göra avdrag för.....

Jo på förfrågan så kan de tydligen göra så om man inte klart ser vad det handlar om, och det gör man ju i vissa fall och andra inte.

Öronmärkning är ju en mycket gammal metod, de hästar som visas nu bör inte dras med några öronmärkningar.;)

Jag skulle nog be om ett intyg för det avätna örat, då skrivs det in i protokollet och sedan behöver ingen fundera något mer. Eftersom jag vet en häst som faktiskt har fötts med ett öra som inte heller var korrekt. Iofs är han numera valack, men ändå.

Veterinären ska komma imorgon och kika på örat och skriva ett intyg, är ju lika bra att ha det =)

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 386
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 580
Senast: nejlica
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 922
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar