Sv: Skoluniform, ja eller nej?
Nej.
Dels för att skillnaden i kläder inte alls skulle bli bättre.
En skoluniform är dyr och har du många barn kommer den då att gå i arv, speciellt om du inte har mycket pengar.
Eller så kommer just det barnet att få ha på sig sin uniform alldeles "för länge" så att den är för liten innan den byts ut.
Idag går de skillnaderna att dölja bättre i o m att det finns så många billighetskedjor så att du i alla fall ser ut att ha nya kläder på dig, eller passade kläder åtminstonde.
Att barnen sedan klär sig "opassande" speciellt många unga tjejer, det håller jag med om, men jag tror inte att en skoluniform skulle göra saken bättre.
Se bara en som enkel sak som storleken på en människa, men "vanliga" kläder kan du lätt trolla bort en lite mullig kropp, eller en mager för den delen för de som har problem med det.
I skoluniform kommer alla att ha "samma förutsättningar" i klädesväg och vissa kommer alltså inte ha en chans att "se bättre ut", utan till en stor nackdel för dem, olikheterna kommer alltså att synas MER än nu.
Så för mobbningens skull tror jag inte alls på det.
Sen är det säkert lättvindigt med tanke på att man alltid vet vad man ska ha på sig, och jag tror heller inte att det skulle gå hem i sverige med enbart kjol till tjejerna och att de även måste ta fram ett par shorts osv...
Men nej, jag vill att vi ska få vara dem vi är, och även få uttrycka det i kläderna.
Att småtjejjer klär sig som små horor, det måste ju även föräldrarna påverka på, OCH klädkedjorna som säljer kläderna till dem (nu pratar jag inte bara om 17 åringarna utan även små barn som 10 åringar osv).
Att man sen har likadana kläder i tex ett fotbollslag är ju för det praktiska när folk tittar på, men det är väl ingen på stan som MÅSTE veta i vilken skola vilken unge går på??