Skolskjuts

PopcornPlayer

Trådstartare
Dottern ska byta skola, då vi flyttat till annan kommun.
Hon går VT i sexårs.
I tidigare kommun fick hon skolskjuts, i nya kommunen inte, då de inte är skyldiga att erbjuda skolskjuts till sexårsverksamheten. Så långt är jag med.

Närmsta skolan, en dryg mil härifrån, har fullt. Både nu och till hösten.
Näst närmaste skolan, en och en halv mil härifrån finns plats till hösten.

Här ute går det en skolbuss till närmsta skolan. Stannar utanför vårat hus.
Till den skolan dottern ska börja till hösten erbjuds dock endast ett busskort.
Dottern, 6 år gammal, ska alltså åka SL buss 2 mil till en rätt stor busstation, byta buss, och åka ett par km till skolan har kommunen tänkt.

Jag har pratat med skolverket, SLK, kommunen och skolan, utan att bli klokare. Har även pratat med SL.

Ska jag bråka vidare, eller är det bara o bita i det sura äpplet och köra varje dag?

Hon går VT i sexårs.
I tidigare kommun fick hon skolskjuts, i nya kommunen inte, då de inte är skyldiga att erbjuda skolskjuts till sexårsverksamheten. Så långt är jag med.

Dottern, 6 år gammal, ska alltså åka SL buss 2 mil till en rätt stor busstation, byta buss, och åka ett par km till skolan har kommunen tänkt.

Jag har pratat med skolverket, SLK, kommunen och skolan, utan att bli klokare. Har även pratat med SL.

Ska jag bråka vidare, eller är det bara o bita i det sura äpplet och köra varje dag?

Jag förstår inte, har du rätt till skolskjuts till hösten? I sånt fall kan du väl bråka vidare, annars inte?

varje skola har ett upptagningsområde. Om man väljer att barnet ska gå på en skola som INTE är den "avvisade" dvs inte den skolan som har upptagningsområdet som barnet bor i vill jag minnas att kommunen inte måste ordna skolskjuts till någon annan skola. Rent principiellt borde därmed en skola inte kunna bli "full"

jag tror att det är varje "stadsdel" som har sina egna riktlinjer - kolla vad din stadsdel har för riktlinjer - brukar gå att hitta på komunens sida. Om ni är berättigade till skolskjutst enligt de riktlinjerna skulle jag kämpa för det.

Jag fick kämpa en hel del för att få skolskjuts till min dotter trots att hon uppenbarligen hade rätt till det :p Fick massor av orelevanta svepskäl och bortförklaringar när skolan försökte att slippa ge oss skolskjuts, bla att hon gick på fritids och att hon inte var "skriven" på rätt adress. Men tillslut fick de ge sig.

Tråkigt bara när man inser att samhället inte jobbar med målet att "hjälpa" till så mycket de kan utan att det handlar mer om att ge så lite som det bara går.

Hon går VT i sexårs.

Men är inte den närmaste skolan anvisningsskola? Isf kan de väl inte neka plats i den?

Hon är ju berättigad till skolskjuts - inge snack om saken. Men kommunen anser att ge ett busskort till en sexåring är att ge denne skolskjuts.

Vet inte vart jag ska bråka vidare. Ansvarig för skolskjuts hos kommunen har jag bråkat m flera gånger utan resultat.

Kommunen ifråga är Botkyrka.

Jag har också en 6 åring, vi bor i Göteborg och aldrig att jag skulle släppt iväg henne ensam på bussen till hösten med byte på nån stor knutpunkt. Möjligtvis att hon kan få åka till kompisen dit bussen går utan byte om kompisen och hennes mamma står och möter vid deras hållplats. Dvs jag ringer och säger: Nu hoppar hon på bussen, står ni och väntar? Men även det är mkt tveksamt.

Hon är ju berättigad till skolskjuts - inge snack om saken. Men kommunen anser att ge ett busskort till en sexåring är att ge denne skolskjuts.
Det är det ju också, tekniskt sett. Du måste inte skjutsa henne till skolan... :arghh:
Jag håller dock med dig om att det är vansinnigt. Här är det liknande, om än den busslinje som går här faktiskt är avsedd som skolskjuts men är öppen för alla. Det var ett av skälen som gjorde att vi valde en annan skola - och vi fick faktiskt skolskjuts till den, åt andra hållet, när första barnet började ettan (i f-klass fick vi skjutsa) - jag misstänker att de såg vår familjs potential för skolans överlevnad, liten skola och vi har 4 barn... :p

Skollagen:

Kommunal grundskola i din kommun

Hemkommunen, dvs. den kommun där man är bosatt (normalt folkbokförd), ska ordna utbildning för alla som enligt skollagen har rätt att gå i grundskolan. Vårdnadshavaren har rätt att välja skola för sitt barn i hela kommunen, inte bara i den kommundel eller stadsdel där eleven bor.

Det är kommunen som avgör hur många elever som får plats vid varje skolenhet. Kommunen ska i första hand utgå från vårdnadshavares önskemål när den placerar en elev vid en viss skolenhet. Men vårdnadshavarens önskemål om placering vid en viss skolenhet får inte gå ut över ett annat barns rätt till placering vid en skolenhet nära hemmet (närhetsprincipen). Det kan finnas flera skolor i kommunen som anses vara belägna nära hemmet så närhetsprincipen innebär inte alltid att barnet blir placerad i den skolenhet som ligger närmast hemmet. När antalet elever som vill gå på en skola är större än det antal platser skolan erbjuder, måste kommunen därför bedöma vilka elever som har bäst rätt till en plats på skolan.

Om barnet haft en placering i förskoleklass på en kommunal skolenhet har det förtur till plats i årskurs 1 på den skolenheten.

Kommunen får även gå emot vårdnadshavarens önskemål om det skulle medföra betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för kommunen, eller om det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero.

http://www.botkyrka.se/SiteCollectionDocuments/Barn och Utbildning/Regler skolskjuts 2013.pdf

Tyvärr verkar det som att de i sina riktlinjer säger:
"Med skolskjuts avses särskilt anordnad skjuts i form av skolbuss eller allmänna kommunikationer. I enskilda fall kan taxi användas.
"
Be dem specificera vad enskilda fall innebär.
Tyvärr står det inget om antal byten & ev förlängd restid som är acceptabel.

Får du inte gehör verkar nästa steg vara att överklaga
"Beslut om skolskjuts kan överklagas genom förvaltningsbesvär till Förvaltningsrätten (skollagen 28 kap 5 §). "

Jag lyckades få skolskjuts till min dotter (taxi) eftersom det var en "farlig" väg som översteg 3km fram till närmsta busshållsplats. Jag hade tur som inte hade buss närmare för då hade jag stått inför samma problem som du och då hade jag troligen fått köra själv.

http://www5.goteborg.se/prod/Intras...ktlinjer skolskjuts i Angered.pdf?OpenElement

Jag överklagade då kommunen ansåg mina tre mellanbarn låg+ mellanstadie skulle åka stadsbuss till annan skola och gå 300 meter till högstadieskola och byta buss för att komma hem. De åker numera taxi mellan skolorna men byter till bussen på högstadieskolan. Grundskälen var att de inte fick hjälp av stadstrafikens chaufförer, de hoppade av vid riksvägen och det var ett alldeles för stort ansvar för barn i den åldern. Som bevisligen även gång på gång glömde busskort "tappade dom " var sjuka ofta osv till de fick taxi.

Samma kommun tyckte en 6 åring skulle åka stadsbuss till centralen i rusningstrafik och där byta buss för att åka ut till skolan. Restid 1 timme pga väntetider etc. Detta överklagades och de fick skolskjuts direkt från dörr till skola. De försöker gärna med busskorten först för det är mest ekonomiskt. Men det brukar bita rätt hårt att fråga handläggaren om denne själv anser att det var ok om det vore dennes barn...
Vet en annan skola där samma kommun ville en bekants barn skulle cykla själv på mörk 70väg som slingrar sig fram i skogen, utan gatlysen och hårt trafikerad och var typ 200 meter för kort sträcka för att beviljas skolskjuts. Denna pappa tvingade ut handläggaren för att denne skulle få åka sträckan- men se pappan hade fixat cyklar och sen jäklar trampade dit. Efter den pärsen så beviljades också skolskjuts omg.
Jag fick bråka stenhårt och hotade med att anmäla kommunen och jag ringde chefen då handläggaren betedde sig illa och argumenterade ganska hårdkokt även med skolan i vårt fall innan det gick igenom. Kan säga att jag läste på allt lagrum och tryckte på allt inkl att de missat skicka ut info om hur man överklagar beslut etc. När handläggaren inte ville vara behjälplig lusade jag av med en föreläsning om serviceskyldigheten enligt förvaltningslagen. Sen var saken biff.... Så läs på, argumentera och bli pain in the as.

Kram

Liknande trådar

Övr. Barn Hej. Jag står inför ett jobbigt val och mitt mående är redan på botten så detta gör det ännu värre. Vi bor på landet 1 mil utanför...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Javan
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·
Hemmet Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 612
Senast: voltis
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V