Skolning av galoppen

Sv: Skolning av galoppen

*lånar knapp*

"upp och ut"? menar ni då att hästen höjer manken och blir lätt i bogen? För det är nog inget man ser lika mycket som man känner det :)

Visst ser man det. Det hade gått att mäta också om man hade velat.

Som sagt man SER det inte lika mycket som man känner det ;) för är man van vid att hästarna inte höjer manken och helt plötsligt "får upp" manken är det en otrolig känsla :)

Jag har inte kommit till piaffen ännu, men jag har börjat med galoppen så smått ändå. :smirk:

När jag köpte min häst för fyra år sedan hade hon oerhört svårt för galoppen. Möjligen kunde man galoppera ute, på rakt spår, men det blev oftast men bocksprång och med 600 kilo i händerna...
Jag tänkte inte ens tanken att försöka galoppera henne på ridbanan.

Så för två år sedan började jag rida akademiskt. Någon gång under senhösten 2004 kände jag att hästen var redo för galopp. Fråga mig inte HUR jag kände det - jag rider på känsla mer än analyserar och dissekerar.
Än så länge är det bara vänster galopp som fungerar bra, höger är betydligt svårare men blir säkert bra den också.

Det är en ren fröjd att rida denna stora tunga häst med bara små hjälper och med lätt kontakt med munnen.
Här är en bild från i förmiddags:Vänster galopp

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25