Skolning av galoppen

C

Carmenzita

Eftersom en del av er kanske börjar med piaffarbetet innan ni börjar skola galoppen (vilket inte jag kommer att göra), skulle det vara intressant att höra hur galopparbetet känns/ser ut/går efter att piaffen är befäst. Gör gärna jämförelser om ni skolat en häst mer traditionellt innan (detta vore det verkligt intressanta). Hur såg den hästens galopp ut jämfört med en häst som tagit piaffarbetet först?

Sv: Skolning av galoppen

Jag försöker tänka efter hur skillnaden var mellan min gamla häst som ridits och arbetats i galoppen men aldrig påbörjat tramp, kontra mitt sto som jag börjat att utbilda med tanken trampet först-galoppen sen.

Den enda skillnaden som jag kan tänka mig är att den häst som arbetats via trampet först hade lättare att "sätta sig" (vinkla sig) i galoppen, för att jag kommit längre i det samlade arbetet. Däremot är det ju ingen garanti för att kvaliteten på galoppen är bättre hos den hästen, jag tror ändå att den enda vägen till en bra galopp är att rida den. Oavsett om piaffarbetet fungerar bra så är jag inte övertygad om att galoppen fungerar bara för det, däremot att man kanske gjort förutsättningarna bättre för att hästen ska orka bära sig i galoppen. Det är ju en fördel att hästen kan vinkla sig, bära bak, men den måste ju ändå skolas i takt och balans i galoppen som den inte får "automatiskt" för att den arbetats i piaffen.
Jag har provat båda varianterna och min åsikt är att trampet förbättrar galoppen, men jag börjar att arbeta med galoppen parallellt med trampet för att stärka galoppen i sig själv. Ett mellanting alltså. ;)

Tack för ett intressant svar. Jag är också lite inne på din linje, att galoppen måste skolas, som de andra gångarterna, och det gör man genom att rida den. Jag är fullt på det klara att galoppen inte blir sämre av att man tränat bärighet i de andra gångarterna, men det vore intressant att höra hur mkt piaffarbetet verkligen hjälper, då "Bents utbildningsstege" (vet inte vad jag ska kalla den, vissa ord är så infekterade...) trots allt skiljer sig en del från den... hm.. nu kan jag inte skriva klassiska, då väljer jag "vanliga".

Ja, det har jag också funderat över.
Min tanke är väl att man måste arbeta med och i galoppen för att få en bra grundgalopp (tretaktig, rund galopp i arbetstempo). För att sedan skola galoppen ytterligare (samling, ev. skolgalopp, piruetter osv) då kommer piaffen in som en viktig bit för att stärka och förbättra galoppen ytterligare.

Det är väl som så mycket annat - det finns piaff och piaff.

Att börja jobba med mer lätthet, mer vinkling och mer bärighet ger en bättre galopp. Det är början till piaffarbetet också.

Om man dock pratar piaff som en färdig piaff på en GP-dressyrtävling så är det något annat. (Tyvärr ser man alltför ofta helt bakvända piaffer på tävlingsbanan - spanjorskan på Beauvalais tex, en sån "piaff" kan jag inte se skulle hjälpa galopparbetet ett dugg.)/T_B

Jag menade Piaff. Inte pilaff, piff och puff eller pföff... (Jag menar att jag förutsätter att den Piaff som nämns i Bents utbildningsstege är Piaff, inte något undermåligt stånk och stön)

Kanske har jag missuppfattat denna utbildningsstege? Det står väl piaff och inte "förberedelse till piaff" eller "lite tramp" eller halva steg? Det som hade varit intressant att veta är hur utbildningsstegen funkar i verkligheten, om det blir stor skillnad på denna typ av skolade hästar eller "tyskt" skolade hästar (detta är en dålig beskrivning, men hur man än gör hamsar man ju in sig...).

- hur man än vänder sig.....- så rätt!

Jag vet inte riktigt vad Bent menar, ursäkta, jag missade tydligen ämnet. Uttryckte något som jag tycker/tänker/känner... kan inte uttala mig om Bent som jag bara sett flyktigt. Sorry! :)

Nu har jag inte mycket erfarenhet av riktig skolning av galoppen mer än av tre hästar i min ägo, som alla ridits "olika", utbildats "olika" och övht krävt olika "tänk" (fokus) i arbetet.

Den förste, den gamle, med mycket dålig grundgalopp i sej själv. Dock mycket välutbildad i grund och botten (kom från Tyskland från början ;) ). Galoppen som vi jobbade med INNAN vi kom till piaffen var ganska undermålig på många sätt, han rullade på i obalans och kändes tudelad utan att jag hade några medel för att hitta till jobb. Visst hade han sina ljusa stunder, men det hängde nog mest på isåfall hur mycket han hetsade upp sej - när han var rejält upphetsad kunde man få en bärig galopp även utan "piaff-tänk". Fast det var ju mest bara användbart i hoppningen och omhoppningar, någon dressyrgalopp var det inte tal om... ;)

När vi väl kommit till piaffen och började kunna jobba ur den, så hände många saker med galoppen. I och för sej så hade vi rätt långa "galopp-fria" perioder då, på 3-4 månader åt gången - men jisses vad mycket som hände med galoppen under dessa galopp-fria perioder. Tog man den ur samlingen, förändrade den karaktär rätt rejält. Han blev (väldigt) lätt i fram, manövrerbar (lätt att flytta hit och dit), men ack vad konstigt det kändes. Det var en tydlig "piaffkänsla" i galoppen, det gick så att säga mer och mer att "rida bakbenen". Första perioden hade han då fortfarande den lite undermåliga "arbetsgaloppen" ifall jag försökte rida fram ur samlingen och detta störde mej rätt rejält då lägena var så skilda.
Men med tiden (efter kanske 2 år) blev också den större, "rulla på"-galoppen mycket, mycket bättre av jobbet med piaff-galopp-piaff. Det började helt enkelt kännas som om han KUNDE länga, sträcka ut och fortfarande lyfta upp manken under mej och komma upp fram. Det var en -kanon- känsla. Mycket av detta hjälptes också av att vi började med bytesträningen och det var grymt svårt att försöka byta i den riktigt samlade galoppen - han var "för känslig" i den. Det krävdes mer rulla på för att få flyt.
Nu hängde det dock absolut mest på min ridning, jag HAR svårt för galopp övht, har alltid haft, fick jag inte till ridningen blev det alltid pannkaka med galoppen och det var fler än en gång som tränaren fick "rycka in" när det var som mest pannkaka och försöka lotsa mej förbi mina hjärnspöken.....

Nå, de andra hästarna då.
Min mörka märr hade väl i grund och botten inte en "kanon" galopp men jag tyckte mej se att den så att säga hade en del grundfaktorer som min gamle häst saknade - jag skulle väl kalla det att hon hade en "mer skolningsbar grundgalopp".
Henne hade jag med vilje tänkt utbilda från den större galoppen till samlingen, så funkade hon. Att vänta med galoppen tills vi hade piaffen hade helt enkelt inte tjänat nåt till, den behövdes skolas "med" från början. Galoppen är ju erkänt bra för att få igång ryggen, stärka ryggen, och denna hästen behövde det.
Tänket medförde att jag i stor del jobbade med galoppen ute i skogen, galoppen på ridbanan fick dock vänta. Hihi, vi provade en gång i somras, med resultatet att jag låg halvvriden över hennes hals i gapskratt efter ett varv.....
Henne blev det ju mest rulla på i skogen, med tanken rundad överlinje och sökning fram till handen - balans. Och om hon bytte vid kurvorna var ju det bra. (hihi, Spider84 har fått höra mina jargonger "wiho, hon fattade rätt galopp!" "hon BYTTE, hon bytte!!" etc rätt många vändor tror jag....) Ja, på "bebis"-nivå helt enkelt :)
Lite tänkte jag nog "hopp-galopp" ur detta, dvs att mitt mål var att ha en galopp som det skulle funka bra att rulla på runt ridbanan och hoppa lite hinder. Det är hela definitionen på "arbetsgalopp" för min del, en arbetsbar "hoppgalopp" typ. Tror jag....

Min röda nu har dock en hel del mentala låsningar när det kommer till galoppen såsom man "brukar" rida den, dvs fatta galopp, rulla på rätt stort. Hon är känd på travet för att vara extremt "trav-säker" - föll hon in i galopp så rättade hon sej själv väldigt fort (1-2 steg). Det har ju synts även ute i hagen, första året hade hon ingen galopp naturligt. Snacka om att jag jublade när hon en vända förra våren, när hon sas äntligen börjat forma om sej och faktiskt tillåta annorlunda rörelse i kroppen (motför "travstuket"), busade i galopp i hagen. Till och med sparkade bakut. Ser även detta nu, när hon är högdräktig, så kanske, kanske FINNS det iaf lite galopp i henne.
Jag har iofs bara provat att försöka fatta galopp en gång, vilket resulterade i en lång bit av stressad travar-trav med noll kontakt....
Nu kan jag ju inte vara bergsäker på hur det utvecklar sej när jag nu kommer igång med henne igen efter denna fölning, men jag har svårt att tro att jag nånsin kommer galoppera på henne. Vi har inga piaff-mål direkt heller. Men hon skulle annars vara en sådan häst som verkligen mått bra av att vänta med galoppen till efter piaffen är befäst. Tar jag den utan den samlingen, så kommer det inte bli annat än pannkaka.

Därmed inte sagt att jag försöker främja galopprörelsen i hennes kropp, det gör jag ju tex genom arbetet med sluta (mycket, mycket svårt för en sådan travsäker brud), även på lina över små-små hinder då hon ju självmant faller in i galopp något steg efter hindren. Även mycket "förändringar" - tex sitta på åttvolter, eller byta mellan olika sidors öppnor (slutorna är för avancerade), verkar främja "galopp-rörelsen".
Grejen med piaffen är att ur den är det en annan sak att "precisionrida" galoppen, förändrar jman takten i piaffen så man får galopp-takten kan ju detta vara en nyckel till resterande galoppjobb - särskilt på en sån häst som min röda som blir stressad och "låst" ifall man ber om galopp vid situationer som hon känner igen.

Gud, nu blev detta jättelångt.... Och kanske mycket osammanhängande svammel. Det var ändå mycket länge sedan jag red så seriöst.
Visserligen har jag ju min medryttarhäst nu som jag jobbar mycket, mycket med galoppen på - detta mest pga att hon har en kanon sådan i grund och botten och det är så jädra kul! :bump:
Men där är det verkligen "tysk ridning" som gäller. Vilket ju är kul det med, men ovant. Det blir inte så mycket fin precisionsridning för oss ännu, jag jobbar till stor del på att få henne att balansera upp sej, komma upp och faktiskt TA I (onödigt tycker 26-åringen). Massa fattningar och avbrott. Effekten blir ungefär densamma som om jag tagit det ur piaff, men någon piaff kommer den här aldrig jobbas med. :)

Hade en ridskoleponny på tillridning en vända, och hade det varit min häst hade jag helt väntat med galoppen tills vi hade piaffen. Detta mestadels för att han hade fler gångarter än bara tre, och hade svårt för en bärig galopp. Visst kunde han galoppera, men det gick fort och det var obalanserat och det fanns inget eller lite skolningsvärde i den. Väldigt väldigt passartad i galoppen. Den passartade rörelsen hade ju gått att förändra ifall han fått vänta med galoppen tills han var mer befäst i de "diagonala rörelserna" annars - i skritt och trav.

Nå, undrar om nån orkar läsa.... *asg* Men det är en intressant fråga...

Det är jätteintressant att få läsa mer ingående hur andras hästar funkar!!
Jobbar nu travaren i galopp på lina. (i början travade han oxå bara i hagen.. galopp fanns likssom inte i hans rörelsemönster) Han orkar nog inte med att galoppera med någon bärighet med mig på. Vi har inte ens försökt. Galopp i skogen har det blivit en del av för att sträcka ut.

Igår jobbade han i lugn fin trav i lina och fick gå i öppna omväxlande. Han var lite pigg o våryr så jag tog igenom en öppna som blev supersamlad för att han skulle hitta rätt på kroppen och koncentrera sig mer. Fick ett infall och petade lite på honom för att han skulle vinkla bäckenet och fick några rejäla halva steg. Gav en liten smack så han skulle gå fram i trav igen och sträcka ut men fick en skitläcker galopp. :rofl:
Mer samlad än någonsin och han såg så lätt och stark ut. Han verkade tycka det kändes coolt att kunna visa upp sig så för sedan var det bara galopp (nästan piruetter för jag höll honom så nära att jag nådde honom med spöspetsen, för tanken var skrittjobb..) som gällde.

Det känns som om det skulle bli en lång väg att ta från en flack galopp till att skola den mer samlad. Det har från början varit mer effektivt att ta allt ur det korta för att få struktur på kroppen och behålla balansen och sedan har han undan för undan behållt fin form i mer ökade gångarter.
Den här vägen har känts så lätt. då han plötsligt orkar ger han lite till och jag behöver inte gå in och korrigera i en obalanserad rörelse.

Men det skiljer sig väl från häst till häst. Inga generella sanningar får man hålla sig till.. :crazy:

Jag tolkar varken den utbildningsstege som tävlingsdressyren tillämpar eller den akademiska som att man måste vara färdig med ett steg innan man får beträda nästa??? Snarare så är man väl alltid inne och nosar på ett högre steg varje gång man skolar hästen. Jag tycker utbildningsstegen är till för att vägleda var tyngdpunkten ska vara, och för att ge en känsla för en rimlig progression. Vad gäller galoppen så tror jag att hästens starka och svaga sidor måste få avgöra. Har dock INGEN egen erfarenhet av piaff, men min häst har ju galopp som sin absolut bästa gångart, och på henne skulle jag aldrig avhända mig det redskap som galopparbetet är tills jag hade en färdig piaff. Däremot har jag under en period jobbat med annat samlande arbete (och min sits) och under tiden avstått från att galoppera, och när jag sedan började galoppera igen var galoppen mer bärig. Kan ju även bero på att jag blivit lite mindre obekväm att bära...

Som vanligt vill jag vara motsägelsefull... Jag vill ifrågasätta allt som kallas något av följande; utbildningsstege, system, metod, norm mfl fula ord... :devil:
Men samtidigt - att inte ha en röd tråd i ridningen är heller inte bra. Problemet är detta med yttre och inre kvaliteter. Det är som etik. En etik du plockar utifrån, följer andras värderingar, håller inte i en krissituation. En etik som kommer inifrån dig själv håller. Den är stabil men flexibel och dynamisk. Vi kan inte stoppa dynamiken i livet, vi kan inte stoppa mångfalden. Men vi behöver ett inre (obs INRE) rättesnöre. Vägen till det inre rättesnöret kan kantas av andras yttre observationer, men dessa är bara eventuellt till hjälp då man hittar sin inre väg. Gäller i livet och ridningen och allt som existerar (om vi är säkra på att något existerar, alltså). :cool:
Mitt svar är alltså att man kan säkert få en väldans fin galopp utvecklad i en häst som aldrig i sitt liv tar ett enda steg Piaff. Men man kan säkert få en väldans fin galopp på en häst som piffelipuffar lite hur som helst också... Det är inte i de yttre betingelserna, sist och slutligen, som sanningen ligger. De yttre betingelserna säger något om hur saker ligger till, visst, men det är de inre aspekterna som är avgörande. Förfäktar fortfarande denna åsikt... ;)

Enligt min erfarenhet (som inte alls innefattar piaff överhuvudtaget egentligen) är att så länge inte manken är uppe så kan hästen varken piaffera eller galoppera korrekt, jag har sett massvis med hästar piaffera och galoppera med uppdragna skulderblad och sänkt manke :crazy:
Jag har oxå sett hästar med vinklade bakben och sänkt manke ännu mer :crazy:
Allt för många koncentrerar sig enbart på bakbenen och dess vinkling och ser inte ens att manken är sänkt.
När manken har kommit upp och hästen har gett efter i atlaskotan kommer resten som ett brev på posten och inte förr , först då tycker jag att hästarna verkligen galopperar igenom ryggen och får rätt vinkling i lederna i bakkärran och får en härlig uppförsbacke galopp.

Vid det tillfället har hästen oftast en jättefin galopp att jag inte ens ser någon anledning att använda piaffen till att förbättra galoppen.

Jag tycker inte du är det minsta provokativ. Det är sunt bondförnuft.

Hur många hästmänniskor tror du ser ifall manken har kommit upp och "ut"? :devil: (Oavsett "ridgren")

Carmenzita skrev:
Jag tycker inte du är det minsta provokativ. Det är sunt bondförnuft.
Tack. Ibland upplever jag det som provokativt att inte dänga "sanningar" i huvudet på andra. Att ifrågasätta allt. Som om det inte var riktigt legitimt. Man ska veta. Man ska förfäkta en sanning...

Taoism och allt detta har mycket gemensamt. Ska nedan återge några bra citat från "Tao från början" av Simpkins. Har just börjat läsa boken och inser hur mycket det stämmer överens med vad jag tänker.

"Människor tvistar därför att de har förlorat kontakten med den enhetlighet som ligger under de synbara skillnaderna. Tao existerade före alla skillnader.
Ser man allt i Taos perspektiv är alla synsätt likvärdiga. Tao berörs inte av någon definition, definitioner ger bara upphov till begränsningar."

samt

"Åsikter, kunskap och skolning lägger sig bara hindrande ivägen för vishet. Det går aldrig att finna Tao i världsliga ting."

Hmmm... måste säga att jag gillar tankegångarna... :D

Jag har aldrig utbildat en häst till piaff innan galopp eftersom jag för det första alltid haft hästar som redan "kan" galopp när jag köpt den och för det andra inte har kommit så långt inom barockridningen. Men min åsikt är att vill man ha "barockgalopp" dvs prioriterar höjd rygg och samling före galoppkvalitet och galopp man använder vid hoppning så är det bättre att hästen har en samling i kroppen redan innan man lär in galoppen. Det är alltid lättare att lära in något bra redan från början än att börja om från början när man vill öka samlingen.
Om man lär hästen att alltid sträva efter att vara i balans kommer den mycket troligt även vilja behålla balansen i galoppen även om det btyder att det blir jobbigare.
Utbildningstrappor är alltid relativa, det är ju olika vad hästen har anlag för och vad den behöver mer tid till. En häst som har svårt för att samla sej kanske jag skulle börja träna galoppen tidigt för att fattningarna i sej ofta gör att hästen samlar sej (galopp är ju en samlad gångart ;) ) och så kanske även de övriga gångarterna får en skjuts på traven.

Utbildningstrappor är alltid relativa, det är ju olika vad hästen har anlag för och vad den behöver mer tid till. En häst som har svårt för att samla sej kanske jag skulle börja träna galoppen tidigt för att fattningarna i sej ofta gör att hästen samlar sej (galopp är ju en samlad gångart ) och så kanske även de övriga gångarterna får en skjuts på traven.

Så försöker vi ta oss vidare och det har funkat jättebra hittills!
Omvänt alltså.. Ganska samlad galopp, visserligen med mig på marken, men likväl galopp. Styrkan har likssom bara satt sig i hästen utan att jag måstat pressa honom något. Piaffen skulle nog stressa honom mycket då det är vad han tar till då han blir uppjagad.
Galoppen verkar lugnande och tar han den ur en fin böjning eller mot lite halva steg från trav så hissar manken upp ett par decimeter och han fattar en slowmotiongalopp som är otroligt bärig och rytmisk för att komma ifrån en sån lång drulig travare.

Araben däremot skulle nog må bra av att lära sig vinkla vissa bakre leder och hålla upp sin framdel lite bättre innan galoppjobbet blev seriöst. Hon har så lätt för att falla igenom på bogarna i galoppen och spänna sig. Jämfotagalopp med låst bäcken!

Känner igen det där med häst som stressar upp sej ;) Min lilla kuse blir helt mentalt blockerad när man pressar honom. Om man myglar dvs pressar lite och berömmer så fort hästen gör något i rätt riktning går det bra men då tar det förstås längre tid. Ska man pressa honom att göra något får man räkna med en massa stegringar/bocksprång/sidokast och en hel del gående tillbaka till lättare övningar :crazy:
Man har ju alltid en fördel när hästen är trygg med vad man ber den om, och är den trygg med galoppfattningarna är det toppen :) Man får så mycket gratis då. *avis*

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25