Vilken föreställning? Att i jämförelse med t ex Norge och England så äter man mer till lunch i Sverige? Det skulle jag säga är sant.Fast alla vill inte ha varm mat till lunch i Sverige heller. Jag säger inte att vi ska införa lunch a la Norge av samma skäl som andra redan skrivit, även om det räddat mitt förhållande till mat under skoltiden. Men alla äter inte varm mat till lunch och jag tycker det är rätt trist att den föreställningen sprids så att vi som inte äter varm lunch framstår som aliens.
Sen kan man absolut äta fil eller vad man vill till lunch - eller ingenting alls, men traditionen är en relatvt sett stadig lunch.
Det blir ju galet om vi av hänsyn till dem som t ex inte äter lunch alls inte ska kunna säga att det vanliga eller normala är att äta det. Ungefär som att det vanliga är att inte äta köttgryta med ris till frukost, men är helt säkert det finns nån i Sverige som gör det. En tradition innebär ju inte att alla följer den eller att alla som inte gör det är aliens, men det är ju tradition för det. Det är ju tradition i Sverige att ha kaviar på äggmackan, t ex, men jag personligen tycker kaviar är vidrigt och äter det aldrig. Jag är ingen alien för det, jag följer bara inte just den traditionen.