Sköldpaddstecknade/trefärgade honor

KisseNova

Trådstartare
Jag måste bara kolla om ni har samma erfarenhet av sköldpaddstecknade/trefärgade honor eller om det är jag som haft otur.

Jag har sedan jag var mycket liten älskat färgen sköldpaddstecknade honkatter men alla utom 1 har haft ett dåligt temperament.

När jag var inne med Astrid (svartsköldpadda) så sa även veterinärassistansen att hon var förvånad att Astrid var så lugn eftersom hon också hade erfarenhet av att sköldpaddstecknade honor har ett dåligt temperament. Astrid fick henne att ändra inställning eftersom man kan vända och vrida denna katt hur man vill och hon bara spinner vidare.

Sv: Sköldpaddstecknade/trefärgade honor

En sköldpadda är inte nödvändigtvis trefärgad. En padda har svarta och röda pigment. Tvåfärgad alltså. ;) Sedan kan den ju självklart ha vitfläck.

Angående temperament. Det är ungefär som liknande som florerar i hästvärlden.
Att fuxston skulle vara lynniga och oberäknerliga. Eller varför inte, att rödhåriga kvinnor skulle vara detsamma.

Alla katter är individer. Här hemma har jag en padda med helt fantastiskt temperament. :love:

DSC_0421.jpg

Jag har en liten sköldpadda, alldeles underbar på alla sätt!
Kommer springandes och jamar när matte är på väg, ligger jag sjuk så ligger hon tätt intill mig hela dagarna. :love:

spurs6-2.jpg

Min Tigra är ungefär som katten Findus i Pettson!

Busig, nyfiken, påhittig och helt underbar!:love:

Tigelkatt snäll:

Tigraliggerochlyssnarpmusikeller.jpg

Tigelkatt busig:

Etttigremonster.jpg

/KT

Min trefärgade är mjuk och ullig på utsidan och på insidan klappar ett hjärta av sten... :love:

Sanningen att säga tycker jag dock inte att hon har ett dåligt temperament, hon är inte den typen av katt som bits eller klöser, däremot är hon hård som flinta - inte rädd för någonting och inte villig att anpassa sig för fem öre. Men personlighet har hon ut i klospetsarna!

lägger till mamman till sinfonies katt, Mimmi. Stabil i temperamentet och lämnar kattungar som är lika trevliga.
Bild018.jpg

på samma ställe som den bor ytterligare en, som är supersocial och jättetrevlig. Men som har det mindre smickrande namnet Monster, eftersom hon alltid använder klorna när hon trampar och spinner
P1010127.jpg

Jag måste bara kolla om ni har samma erfarenhet av sköldpaddstecknade/trefärgade honor eller om det är jag som haft otur.

Jag har sedan jag var mycket liten älskat färgen sköldpaddstecknade honkatter men alla utom 1 har haft ett dåligt temperament.

Inte alls samma erfarenhet. Första katten var en katthemskatt, som blivit övergiven. Otroligt kelen och man kunde göra vad som helst med henne.

Katt no2. var (är) en gul hane, vi funderade på att ge honom namnet Gustav, men jag blev nedröstad. Nu snart 4 år är han en Gustav ut i svanspetsen. Han äger världen och är en riktigt soffpotatis.

Katt no3. blev en till skölpadds hona. Liten förnäm dam som är snällheten själv. Hon finner sig i barnen (runt 9 års ålders) hantering, tom uppskattar den. När det kommer kompisar blandar hon sig gärna in i gruppen, det är tom så att de ibland stänger dörren så det skall få vara i fred från henne. De verkar inte uppskatta att hon lägger sig i kulspel och sådant.:angel:

Så nää, min erfarenhet av paddor är enbart positiva. De två damerna har varit/är underbara individer.

När jag var inne med Astrid (svartsköldpadda) så sa även veterinärassistansen att hon var förvånad att Astrid var så lugn eftersom hon också hade erfarenhet av att sköldpaddstecknade honor har ett dåligt temperament. Astrid fick henne att ändra inställning eftersom man kan vända och vrida denna katt hur man vill och hon bara spinner vidare.
Den som min mamma har (Ida) Hon är en riktig tjurskalle.

Jag har denna padda hemma också. En riktig liten sockersmula. Söt som få. :love:

DSC_0468.jpg

Vem kan motstå henne?

Har också en padda hemma som är underbar :love:

Spinner så fort man petar på henne och ligger bredvid huvudkudden och spinner natten igenom :love:

Bild400.jpg

Min sköldpaddskisse har visserligen mer humör än de andra två men inte mer än att det är en normal variation i personlighet.

Nej, har inte riktigt den erfarenheten. Har haft en padda med uruselt temperament men det hade hon ärvt av sin far (som inte var sköldpadda). Övriga har varit helt normala katter.

Jag tror nog det är så att honkatter överlag kan vara lite svårare än hanar och många honor råkar vara sköldpaddor. Så gör man lätt det naturliga felsteget att tro att paddor är svåra när det snarare är så att honor ofta är svårare och ofta är paddor.

kl

Jag har en hona som enligt mig inte har ett "bra" temperament. Hon är rätt känslig och självständig. Vill väldigt sällan kela och morrar och fräser när man flyttar på henne:grin:

17523684.jpg

Min mam och pap har en padda.. Gosigare och mysigare katt får man leta efter :love: Helst alltid uppmärksamhet och gos, och bus :D

10010569.jpg

Helt klart är att trefärgade katter är speciella! :laugh: Japanernas lyckobringande Maneki Neko är ju vanligtvis sköldpaddsfärgade. För att inte tala om Tama, järnvägsanställd och enligt wikipediaartikeln den enda av kvinnligt kön på företaget med en ledarposition.

Min hittills enda padda, bodde hos mig i 3 år men placerades sedan om och fick en egen människa att ta hand om.
Genomsnäll, skitjobbig, urbota korkad och pratar så öronen vissnar. Så kan man förklara Julia kort.

Hon är annars en britt, min första, född i augusti 1997, heter i stamtavlan S*Bergholmens Juliana och är blåpadda.

24291477.jpg

24291478.jpg

Jag har en sköldpadda, snart 2 år gammal. Hennes pappa är mer eller mindre vildkatt, medan mamma är en mycket trevlig bonnkatt. Varken pappan eller mamman tillhör oss, men gården de kommer ifrån tar inget ansvar för sina djur vad gäller kastering osv. De har cirka 15-20 katter. Min katts mamma har valt att bo hos oss, därför har vi nu steriliserat henne.

I kullen fick hon två sköldpaddor, den ena behöll jag, den andra gav jag bort till ett bra hem.

Min Freja är en busig, pratsjuk och social tjej, samtidigt som hon är lite hård och vet vad hon vill!

Har inga bra bilder på hennes som vuxen uppladdade tyvärr:

Vuxen:
18194371.jpg

Bebis:
11562320.jpg

11711037.jpg

Hennes syster, som vad jag vet är snäll men lite osäker på människor:
11562319.jpg

Min gamla katts syrra var också sköldpadda och vad jag vet hade hon ett underbart temperament :)
Är för övrigt inne på Sols linje där, att humöret har med könet att göra.

Jag tror nog det är så att honkatter överlag kan vara lite svårare än hanar och många honor råkar vara sköldpaddor. Så gör man lätt det naturliga felsteget att tro att paddor är svåra när det snarare är så att honor ofta är svårare och ofta är paddor.

Det kan nog stämma!:) Jag har ofta upplevt hankatter som mer kelsjuka och tåliga, tom lite korkade:p Honorna vi haft har egentligen alla varit mer självständiga och skarpa.

Alla paddor jag har haft och träffat har haft ett uselt temperament, grina och bitchiga, men det finns säkert trevliga paddor också men min erfarenhet är densamma som din. Mina andra honor har inte varit så tråkiga i temperamentet, så jag tror inte enbart det ligger i att de är just honor.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 088
Senast: Migo
·
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 593
Senast: Vogue
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 148
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp