Sköldpaddsfärgade katter?

Scandi

Trådstartare
Är det sant att alla dessa är honor!?
Min fd biologilärare påstår detta nämligen :)

(Släng gärna in en bild på din sköldpadda medan du ändå är här, hihi.)

Favoritkatten:love::D:
2mg1g92.jpg

Sv: Sköldpaddsfärgade katter?

Är det sant att alla dessa är honor!?
Min fd biologilärare påstår detta nämligen :)

(Släng gärna in en bild på din sköldpadda medan du ändå är här, hihi.)

Favoritkatten:love::D:
2mg1g92.jpg

Ja,rent teoretiskt är det så. Eftersom både genen för rött och genen för svart sitter på X-kromosomen, måste katten alltså ha tåv x-kromosomer = honkatt. Det finns sköldpaddsfärgade hankatter också, men de har oftast ngn kromosomrubbning och är sterila.

För att komplettera Huffsas svar: det finns även "falska" sköldpaddshanar, som då är sammansmältningar av två foster. Samt att det finns silverhanar med väldigt mycket rufism som då gör att de kan se ut som paddor.

För att komplettera Huffsas svar: det finns även "falska" sköldpaddshanar, som då är sammansmältningar av två foster. Samt att det finns silverhanar med väldigt mycket rufism som då gör att de kan se ut som paddor.

Genetik av den högre skolan:)
Vad är rufism?

+ MsLuna

Aha! Tack så jätte mycket för svaren, har gått och tänk på det ett tag nu.
Lite småfräckt det där med sammansmälta foster måste jag säga.

Rufism är en varmtoning av pälsen. Silverkatter skall helst ha så lite rufism som möjligt för att vara snövita i sin silverfärg. T ex bruntabby (eller vilfärgad abessinier) skall helst ha mycket rufism för att få en djupare nyans och inte se "kalla" ut i färgen. Det är polygen ärftlighet på rufism, så man kan ha olika mycket (poly=många) varmtoning.

Problem i raskattavel är om man parar varma och kalla färger. T ex, viltfärgad abessinier med svartsilver abessinier, det enda som genetiskt skiljer dem är silvergenen. Förutom de där polygenerna för mer eller mindre rufism då. Avkomman kan i värsta fall bli kalla viltfärgade eller varma silverfärgade - vilket är klart icke önskvärt.

Ursäkta utsvävningen. Men ett kärt ämne för gammal somaliuppfödare (för måååånga år sedan)

Här är Tigra förra hösten....

TigraochFransbestfriends.jpg

Tigraisovrumsfnstret19juli08.jpg

Väskkatten... ( I våras)

Tigrarresandeivskor.jpg

Hon är en helt fantastiskt rolig katt!!! Full av upptåg!

/kt

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
180
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar