Skolans ansvar för barnens kläder?

Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

När det gäller parallellen till vuxna så skulle jag aldrig gå bananas om någon kollega lånar min extrajacka om den glömt sin. Mig spelar det ingen roll om den säger till i efterhand. Inte i varianten "Öh, jag tog din jacka", men om den säger att det var brådis, den egna jackan var kvarglömd hemma - är det OK? Jag ser till att ha min egen här från och med imorgon. Inte fasen skulle jag bli vansinnig och börja prata anmälan. Eller gör folk det?

Fast det är ju inte att överföra den till vuxna. Det är när du har en ny och varm jacka som du har tänkt ha på dig, och en tunnare äldre jacka undanlagd som reserv, och din kollega tar din tjocka, nya jacka utan att fråga så att du får frysa. Och utan att fråga fast du står precis bredvid. Jag skulle inte tycka att det var ok.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

det var det jag reagerade mest på, de kunde ju i så fall tagit de tunnare extrakläderna och inte de nya.. det kändes helt galet.
Vi har ju extra kläder tilll barnen som de kan låna och hos oss kommer de till användning OFTA. Jag undrar varför föräldrar kan lämna barn med joggingbyxor i 10 minus när de vet att vi ska gå ut och inte skickat med utekläder??
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Fast det är ju inte att överföra den till vuxna. Det är när du har en ny och varm jacka som du har tänkt ha på dig, och en tunnare äldre jacka undanlagd som reserv, och din kollega tar din tjocka, nya jacka utan att fråga så att du får frysa. Och utan att fråga fast du står precis bredvid. Jag skulle inte tycka att det var ok.

Det var inte jag som drig parallellen, jag bara besvarade den som gjorde det.
Och det jag hela tiden reagerat på är de som gick i taket för att ett barn fick låna någons extrakläder. Att det var osmidigt och dumt gjort är en helt annan sak. Men behovet fanns och ett lån av någons extrakläder gjordes - osmidigt eller ej. Men inget barn behövde gå och frysa, vad finns då där för skäl att bli skitförbannad till den gräns att man vill anmäla någon..?
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Ja, det sistnämnda skulle ju undanröja alla situationer som dessa framöver. Det är väldigt ofta som barnen kommer till skolan tunt klädda trots att det är svinkallt, trots att föräldrarna vet att det är uteraster eller andra uteaktiviteter varje dag. Hur tänker man då?
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

och än har jag inte känt någon mamma eller pappa som inte kunnat berätta om någon gång man missat....

Det är mänskligt att fela, och kläderna är säkert på plats på måndag.
.

Men när man hämtar ungen lär man väl märka om den har fel kläder på sig och då rättar man det väl på plats - innan man tar med sig ungen hem?

Det hade jag varit väldigt noga med, och därutöver varit väldigt noga med att uttrycka min tacksamhet för spontanlånet.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Ja det är kanske det du borde göra om det är det enda alternativet du kommer på i den situationen. I alla fall hellre än att på eget bevåg ta nåns kläder utan att stämma av med vederbörande. Om man agerar på det sättet som läraren gjort i TS fall så kommer man att få problem med att kritisera barn som "lånar" böcker och grejer av varandra utan att fråga, de gör ju bara samma sak som läraren gjorde. Jag anser att skolan ska agera professionellt och som ett föredöme och det har inte den här läraren gjort.

Resonerar som du.

I övrigt: föräldrar brukar bara vara ett telefonsamtal bort.
Varför inte göra det på rätt sätt och dra iväg ett snabbt telesamtal och fråga amandas föräldrar om de vill låna ut amandas kläder?
Jag hade blivit tacksam över att bli tillfrågad så jag hade haft möjlighet att säga nej.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Det var inte jag som drig parallellen, jag bara besvarade den som gjorde det.
Och det jag hela tiden reagerat på är de som gick i taket för att ett barn fick låna någons extrakläder. Att det var osmidigt och dumt gjort är en helt annan sak. Men behovet fanns och ett lån av någons extrakläder gjordes - osmidigt eller ej. Men inget barn behövde gå och frysa, vad finns då där för skäl att bli skitförbannad till den gräns att man vill anmäla någon..?

Precis, men då kan du ju inte sätta upp en paralell som inte stämmer med TS fall?

Vilket var:
1. Utlånaren trodde att kläderna var bortgivna
2. De nya varmare kläderna blev utlånade så att utlånaren fick gå i kalla kläder.
3. Reservkläderna blev INTE utlånade. De oridinarie kläderna blev utlånade, och utlånaren fick gå tunnare klädd i reservkläderna. (De nya som väl köpts för att barnet inte skulle frysa som hen gjorde i de gamla kläderna?)

Det är dessa saker som folk reagerar på, inte att kläderna lånats ut. Hade de tunnare reservkläderna lånats ut, när barnet var medvetet om att det handlade om just ett lån och inte att fröken givit bort kläderna och det hölls ordning på kläderna så det kunde följa med utlånaren hem, då hade knappast dessa hätska kommentarer mot skolan kommit. Antagligen hade inte ens tråden startats i så fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Precis, men då kan du ju inte sätta upp en paralell som inte stämmer med TS fall?


Skriv det till den som drog parallellen. Jag bara svarade att JAG skulle inte blivit förbannad om någon kollega lånat min extrajacka även om den inte frågat om lov i förväg. Men allra bäst är det förstås om någon frågar - om det inte gjorts så drar jag slutsatsen att det fanns en anledning till att det inte hanns med. Eftersom jag redan har en jacka och det är en extrajacka så skulle det inte lånet i sig störa mig.
Men som sagt, leta igenom tråden och dra det här med den som frågade mig hur jag skulle reagerat om någon kollega lånade en extrajacka av mig utan att fråga, för det var bara det jag svarade på.

Sedan, nej. Det är inte bara det du skrev som folk reagerat på.
Det är väl ingen som försvarat sättet som kläderna lånades ut på.

Jag blev less på att man sätter kläderna före barnet. Jag skulle tänka att SJÄLVKLART ska inget barn frysa och läraren bör tänka på barnet i första hand MEN att lånet givetvis kan skötas så mycket snyggare och bättre samt att man egentligen inte ens ska behöva hamna i situationer som dessa. De går att förebygga.

Men allra bäst vore det ju om folk skickade med lämpliga kläder med sina barn från allra första början. Så hätskheten borde gå mot föräldrarna som inte tänker på sina barn snarare än en lärare som såg till att inget barn fick frysa om än på ett klumpigt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Men jag måste bara nyfiket fråga. Om pedagogen i all stress lånar ut kläder, vem tycker du har ansvar om de går sönder eller kommer bort.

Jag är ganska glömsk så jag hade lugnt kunnat glömma extrakläder. Men tänk om jag verkligen inte har råd att köpa en ny Pop uppsättning kläder till barnet pedagogen lånade från.

Eller tänk om jag lagt alla mina pengar på en finfin varm overall och inte har råd att köpa en ny när en lånats ut.

Tänk om ts dotter skulle ut och åkt skidor i Kungsberget den helgen men var tvungen att ställa in eftersom de varma kläderna hade vandrat iväg - just över helgen.

Det fungerar helt enkelt inte, vad du än säger. Lånar man ut kläder måste man först titta så att det inte blir de nyaste dyraste varmaste. Man måste se till att kläderna kommer tillbaka innan en helg så att det utlånade barnet inte missar sina helgaktiviteter, och antagligen önskas väl någon slags policy eller försäkring för vem som ersätter dem när de försvunnit. Om det är något som händer med barn i närheten så är det väl att saker försvunnit.

Men behovet fanns och ett lån av någons extrakläder gjordes - osmidigt eller ej.

De lånade ju inte extrakläderna, de lånade de nya som flickan använde och tyckte bäst om.

I övrigt hade jag blivit omåttligt sur om de tagit hem byxorna för att tvätta dem nedkissade. Jag vill tvätta mina kläder själv! Har ensamrätt på att förstöra dem i tvätten och lånar nästan alltid ut på villkor att de kommer tillbaka smutsiga, glömmer jag så blir jag sur om någon tvättar dem innan retur (lätt orimligt kanske och jag försöker dölja det men ändå, det känns viktigt).
 
Senast ändrad:
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Skriv det till den som drog parallellen. Jag bara svarade att JAG skulle inte blivit förbannad om någon kollega lånat min extrajacka även om den inte frågat om lov i förväg.

Om jag och mina kollegor skulle ut och vandra en kall dag och min kollega tog min varma jacka som jag precis köpt för att jag frös i den gamla skulle jag bara gapa av förvåning :eek: speciellt om jag inte fick bli förskyld för att jag snart skulle opereras. Vore det tvärtom, kollegan skulle opereras så fick hon självklart den varmare jackan. Men inte att behålla över hela helgen så jag fick frysa i tre dagar.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

KL

Dags för mig att lämna diskussionen för jag har redan påpekat att jag svarat utifrån pricipen att ett barn går alltid före ett ting.
Ni skulle vara glada om pedagogen tänker så när det gäller ert barn. Men jag vet hur de flesta föräldrar tänker: Mitt barn och andras ungar.

Sedan har jag inte försvarat sättet som kläderna lånades ut på.
Jag skulle fortfarande utan att blinka låta en kollega låna en jacka av mig om jag redan har en själv, jag skulle inte anmäla honom eller henne för det, jag skulle däremot förvänta mig samma generositet tillbaka. Kallas för medmänsklighet.
Jag utgår också från att generositeten inte missbrukas utan att det verkligen föreligger ett bra skäl till lånet.

Sätter punkt där.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag jobbar som vikarie i en skola, och i de lägre klasserna brukar detta förekomma ganska ofta... Jag har inte tänkt på det ur den synvinkel som många tagit upp här, nu skäms jag nästan att jag inte varit mer eftertänksam med kläderna för jag förstår absolut varför TS känner som hon gör. Fast sedan var ju det ju såklart väldigt dumt att de tagit det nya, varma kläderna och att de inte ens förklarat situationen för din dotter.

Ytterkläder brukar vi inte behöva låna så mycket, brukar finnas möjlighet att vara inne. Men om det t.ex. hänt en olycka eller att det hoppats i vattenpölar osv (händer ändå väldigt ofta) och barnet i fråga inte vill vara spritt språngande naken och saknar en extra uppsättning kläder (och inga kvarglömda/lånekläder finns) så brukar vi fråga barnet om det finns någon som kan låna ut ett par byxor och tröja. Så barnen brukar vara väldigt hjälpsamma och låna ut till varandra... Och med otroligt lite personal på fritids så finns det ingen möjlighet (tid) att man ska ringa runt till föräldrar och fråga varje gång detta händer - jag önskar, men det gör det inte. Försöker påminna barnen om att påminna sina föräldrar, eller så säger jag såklart till föräldrarna om jag träffar på dem när det hämtas.

Men kommer tänka på detta i fortsättningen, om tiden inte räcker till för att ringa kan man ju skriva ett litet meddelande på listan man bockar för när man går hem eller något liknande, så berörda föräldrarna säkert får reda på bytet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 555
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 255
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 835
Senast: Juli0a
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 186
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp