Skola om travhäst till körhäst??

M

MartinaN

hejsan! Har en 9årig fd. travare som numera är ridhäst. Han har vart ridhäst i 2år innan det så gick han på banan.
Nu är det så att jag har haft honom i 4månader och skulle väll tycka att det skulle vara kul att kunna köra honom.
Förra ägaren har testat att köra honom...vilket slutade i skenfärd och sedan dess körde hon honom inget mer.
Jag antar att hon bara spännde för vagnen och körde.
Nu till min fråga, kan man börja om med inkörningen eller liknande så att han kan bli en körhäst....som man kan köra lite roliga lugna körturer med?? Eller är det förevigt kört p.g.a. att han har blivit körd för att springa fort på trav?? Om ni vet nån bra människa som är duktig på att hjälpa i västmanlands trakten så pm:a gärna!

Sv: Skola om travhäst till körhäst??

:)
MartinaN skrev:
hejsan! Har en 9årig fd. travare som numera är ridhäst. Han har vart ridhäst i 2år innan det så gick han på banan.
Nu är det så att jag har haft honom i 4månader och skulle väll tycka att det skulle vara kul att kunna köra honom.
Förra ägaren har testat att köra honom...vilket slutade i skenfärd och sedan dess körde hon honom inget mer.
Nu till min fråga, kan man börja om med inkörningen eller liknande så att han kan bli en körhäst....som man kan köra lite roliga lugna körturer med??Eller är det förevigt kört p.g.a. att han har blivit körd för att springa fort på trav?? person som går framme vid tränset om det skulle vara något. Om ni vet nån bra människa som är duktig på att hjälpa i västmanlands trakten så pm:a gärna!
Visst kan du få honom till att bli en körhäst igen. Ta det bara lugnt i början och tömkör honom några gånger först nu ioch med att det nog var ett tag sen sist. Vad för sorts vagn har du tänkt köra med ?

Jag brukar tömmköra ca.1gång i veckan...och det går jätte bra...men då kan ju jag slå på bromsen när han börjar dra iväg. Vagn har jag ingen aning vad jag har tänkt mig vi har nån slags två sittsig vagn som en annan i stallet brukar köra med.
Men jag har inte lust att sätta på en vagn och så bara drar han på. Tänkte om man skulle börja om från början eller nått??

MartinaN skrev:
Nu till min fråga, kan man börja om med inkörningen eller liknande så att han kan bli en körhäst....som man kan köra lite roliga lugna körturer med?? Eller är det förevigt kört p.g.a. att han har blivit körd för att springa fort på trav?? Om ni vet nån bra människa som är duktig på att hjälpa i västmanlands trakten så pm:a gärna!

Jovisst går det utmärkt och köra honom! :)
Men om du är osäker, kanske du kan börja tömköra som du nu gör.. Och om du funderar på att börja köra honom på riktigt kanske du kan kolla om du får tag på någon skicklig person, spelar ingen roll om det är någon som sysslar med trav eller brukskörning.
Den som är skicklig ska leda hästen när du spänner för vagnen och då ska väl du gå en bit innan du sätter dej i vagnen.
Det borde gå bra utan några problem!
Själv har jag ett travsto härhemma, som vart väldigt pigg på att köras. Har hört endel "skräckhistorier" om stoet, att hon skulle skena och ja, hon hade väldigt bråttom när man väl hade spänt vagnen framför henne och så fort man släppte ut henne, så då började hon liksom dra!....Men här hade man kämpat med henne några gånger, sen hade man "hittat knapparna" för att hon inte behövde stressa upp sig, man släppte ut henne direkt när man väl hade spänt o så gick hon snällt utan att börja stressa och dra iväg.
Sedan när jag tog henne ur travet för gott hade jag också testat att bara köra henne med rockarden (en tvåsits vagn) och gamla travselen, först var hon smått nervös men jag gjorde som jag brukar göra "är man snäll som släpper henne sådär så går hon lugnt och sansat, så.." Det har funkat super alla gånger efter detta :)

Så, du grejar det bara om du får hjälp av någon skicklig person som har erfarenheter av sånt här ;)

Lycka till!

Ja det bästa är ju om man kan vara flera!
Samt att flertalet är kunniga eller erfarna inom körning - helst inte trav där man gärna fuskar lite :crazy:

/Lisa

Hej!
Jag har själv en 17 årig varmblodsgentleman. Han gick på banan tills han var 12 och kom sen till mig. Mycket arbete har det vart men han har utvecklats till en underbar rid- och körhäst. Vi tränar regelbundet för instruktör i körning och planen är att i vår debutera i enbet. När jag började köra honom hade han inte gått framför vagn på dryga tre år, och aldrig blivit "vagnskörd" vars utrustning ju är mycket tyngre än travets utrustning.
I och med att han inte hade gått framför vagn på så länge så börjde jag och min lärare med att tömköra med lösa skaklar, som vi drog och svängde med för att se om han reagerade. De kunde lösas ut med panikhakar, så visade han mista tveksamhet kunde vi lätt få loss dom. Han brydde sig inte ett dugg, och på den vägen är det.
Jag kan varmt rekommendera att ta hjälp av instruktör, då mycket kan gå fel. Framförallt kände jag att jag inte satt på grundkunskapen inom körning.

Jag är otroligt glad att jag började. Han gillar det skarpt och i precisionen är det nästan som att han letar efter konerna.

Vill du ha fler tips eller bara moraliskt stöd så hör gärna av dig. Jag kan även tipsa om bra instruktörer om du vill.

Lycka till!

Hej

Våran förra foder häst gick på travet till han var 7 år sen skolades han om till "vanlig" körhäst..
En gentleman född -86. Han var snäll att köra MEN.. det försvann liksom aldrig travet i han.
Så fort vi vände hemåt så ville han bära iväg och att köra tillsammans med tinkerkorsningen det var totalt hopplöst..

Pelle som vi nu har på foder. Född -90 Har också gått på trav! Är jättetrevlig körhäst! Inga tendenser alls till sånt beteende hos honom. Har dock inte provat att köra honom samtidigt som någon annan häst ännu. Men det känns inte som det skulle vara några problem

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Jate Volim
·
Körning Har en 4-åring (ridhäst) som blev inkörd som 2,5 åring och har fungerat väldigt bra hela tiden. Efter inkörningen, som avslutades med...
Svar
14
· Visningar
1 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka