Skola om sig

linzan

Trådstartare
Jag har aldrig ridit western mer än att jag testade några gånger på min praktik för några år sedan. Jag har ett hbl som verkligen enbart är grundriden i alla gångarter, han har lite humör milt sagt och jag känner mer och mer att detta ridsättet (engelskt) kanske inte är hans grej. Efter en tids sjukdom för min del som resulterat i balans och kordinationsproblem så har jag fått inse att jag kanske får tänka om lite i hur jag ska fortsätta inom ridningen.
Jag får ont i lederna och känner att det bara backar i ridningen vilket har gjort att jag tkr det är lite småtrist med hästeriet just nu.
Men så såg jag att de har lite westernkurser här i närheten och tänkte att det kanske kan vara värt att testa.
Det känns som en lite mer avslappnad ridstil och jag funderar på att slå dem en pling.
MEN nu kommer vi ju till alla mina korkade funderingar :angel:

Är det jättesvårt att skola om både en ryttare och häst till western på samma gång så att säga? Dvs är det fullständigt korkat att både jag o hästen är nollställda inom western ;)

Sen det här med sadel, hur i helskotta provar man ut en sådan? Min häst har lite problem med sadeltvång och då är det ju ännu viktigare att sadeln ligger hundra. Finns det sadelutprovare även inom denna gren?

och till min sista fundering, går det att kombinera western även med lite småskutt och klubbtävlingar inom hoppning? Eller blir det kaos om man blandar de två stilarna.

Ursäkta min dumhet men jag tänkte att det är bättre att låta korkad härinne än irl :D

Sv: Skola om sig

Det är kanske inte ultimat att ni båda är nybörjare, men vad ska man göra? :) Kör på bara, det kommer säkert gå galant!

Jag är ingen expert på sadlar, men jag antar att det finns sadelutprovare. Annars är en westernsadel ofta lättare att passa ut än en engelsk sadel. Tänk på att paden/filten gör otroligt mycket, det är typ 50% av sadelanpassningen egentligen, att hitta rätt tjocklek osv på pad!

Det går absolut att kombinera western och hoppning! Inga problem! Jag tror snarare att ni kommer få lättare för hoppningen när ni börjar träna western! :D

(Inga frågor är dumma!)

Tack för ditt svar :)
Jag har mailat en som har lektioner nu och hon har även egna hästar som man
kan få prova på vilket kanske inte är så dumt.
Ska fråga henne lite om sadlar med.

Tror du det går bra att börja med att rida i en vanlig hoppsadel eller blir det helt fel?

Nejdå, det går bra! Det som jag tycker du ska skaffa dig är dock ett par westerntyglar, eftersom de skiljer sig mycket från engelska tyglar! Men ta du din vanliga utrustning och åk till tränaren så kan h*n hjälpa dig!

jag vill med;) har lärt mig engelsk sedan jag var liten, är nu 28, men har läst på internet, kollat filmer och läst böcker om western ridning. har en före detta kallblodstravare som behöver diciplin och det gillar jag med western att alla hästar är så lydiga och härdare mot saker i omgivningen, nu har jag westernsadel och jag försöker rida in honom på detta vis med för han gillar inte tygeltag, jag tänker att western ridning är att rida med vikthjälperna, lugnt , harmoniskt, diciplinerat, rätta mig om jag har fel, men så gör jag ;) vill oxå lära mig mer, så om någon har typiska tips på hur man rider western so tell me ;) vad är det för speciellt med tyglarna? jag har ett engelskt träns till just denna pållen ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 248
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 974
Senast: Mabuse
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur